  • 11. Data: 2022-08-22 12:37:03
    Temat: Re: Pompa ciepła powietrze-cwu - warto?
    Od: Kris <k...@g...com>

    poniedziałek, 22 sierpnia 2022 o 10:28:58 UTC+2 Janusz napisał(a):
> [...]
    powietrza, z drugiej wlot zimnej i wylot ciepłej wody (obieg zamknięty do wężownicy
    bojlera) a z trzeciej odprowadzenie skroplonej wody do kanalizacji.
    > N ,lo to masz takie monobloki na aledrogo, więc nie wiem w czym masz problem
    > https://allegro.pl/oferta/pompa-ciepla-do-bojlera-he
    walex-cwu-3kw-podgrzewac-12517092507

    Dostawa 800zl;)
    > https://allegro.pl/oferta/pompa-ciepla-4-1-kw-drops-
    m-4-2-produkt-polski-12520044537

    Tu dostawa 185zl wie pewnie paleta(cena ok) ale czas dostawy 45dni

  • 12. Data: 2022-08-22 12:58:56
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-08-2022 o 12:37, Kris pisze:
> [...]
    bojlera) a z trzeciej odprowadzenie skroplonej wody do kanalizacji.

    Czyli naciągacze, których trzeba omijać szerokim łukiem.

  • 13. Data: 2022-08-22 14:14:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 18 sierpnia 2022 o 20:28:56 UTC+2 M M napisał(a):
    > Bojler elektryczny (Atlantic 300l 3kW) po 11 latach zaczął przeciekać. Poprzedni
    też wytrzymał 11 lat, z tym że poprzedni (niby ten sam model) miał jakąś elektronikę
    do ochrony przed korozją (anoda tytanowa?) którą w nowszym zastąpiono zwykłą anodą
    magnezową bez zasilania - ale jak widać efekt końcowy podobny.
    > Więc "teraz to już musimy zrobić ten remont" - czy warto interesować się pompami
    ciepła do grzania cwu? Są na to jakieś ulgi podatkowe / dotacje?
    Zawsze warto robić coś co nie obniży komfortu a obniży rachunki. Ty sam musisz
    policzyć ewentualne koszty i co za nie dostaniesz. Ale tego nie zrobisz bo idziesz za
    modą nie patrząc na dawniejsze rozwiązania. Kolektor słoneczny kosztuje niewiele i
    przeciętnie przez 3/4 roku potrafi podgrzać wodę do użytkowej temperatury. Coś do
    niego trzeba dorobić żeby można było używać. Poza tym pytasz takich co nie mają
    rozwiązania o jakich ci chodzi. To skąd mają cokolwiek wiedziec?

  • 14. Data: 2022-08-22 15:28:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-08-22 o 12:37, Kris pisze:
> [...]
    >
    > Dostawa 800zl;)
    m-4-2-produkt-polski-12520044537

    > Tu dostawa 185zl wie pewnie paleta(cena ok) ale czas dostawy 45dni
    dobre :) ale na ceny nawet nie patrzyłem, chciałem mu dać tylko
    przykłady pomp, i niech się zastanowi czy warto, bo to że do nich
    jeszcze potrzebuje zbiornik to chyba wie, i w sumie mu pewnie wyjdzie to
    co wcześniej dawałem. Jak znam życie to pewnie skończy na bojlerze
    elektrycznym :)

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2022-08-22 15:36:13
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-08-2022 o 15:28, Janusz pisze:

> [...]
    > jeszcze potrzebuje zbiornik to chyba wie, i w sumie mu pewnie wyjdzie to
    > co wcześniej dawałem. Jak znam życie to pewnie skończy na bojlerze

    U mnie skończyło się na gazowym podgrzewaczu przepływowym.

  • 16. Data: 2022-08-22 21:35:45
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 22 sierpnia 2022 o 14:14:33 UTC+2 4...@g...com napisał(a):
> [...]
    niego trzeba dorobić żeby można było używać. Poza tym pytasz takich co nie mają
    rozwiązania o jakich ci chodzi. To skąd mają cokolwiek wiedziec?

    I tu zaskoczę - kolektory do niedawna były, ustąpiły miejsca dla PV. Po demontażu
    wcale ich nie wyrzucam, przenoszę do innej lokalizacji gdzie jest większe zużycie cwu
    (dzieci) i korzystniejszy kierunek (południowy wschód) by najpierw (9-13) grzać
    kolektorami zimną wodę dla lepszej sprawności, a później (13-16) dogrzewać tańszym
    prądem brakującą różnicę temperatur do 65 stopni. W dotychczasowym miejscu kolektory
    średnio się sprawdzały, bo były na południowy zachód - chcąc mieć pewność że zawsze
    będzie ciepła woda, trzeba było i tak w godz. 13-16 grzać prądem a potem mieć nadmiar
    ciepła (albo codziennie patrzeć na niebo i ręcznie sterować, ale to kolejna rzecz do
    pamiętania).

    Ten "drops" wydaje się ciekawą opcją, choć tanio nie jest jak na trochę przerośnięty
    agregat od lodówki (efekt dotacji?), ciekaw jestem praktycznych doświadczeń jak z
    niezawodnością.

  • 17. Data: 2022-08-22 21:40:05
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 22 sierpnia 2022 o 15:36:15 UTC+2 Cavallino napisał(a):
    > U mnie skończyło się na gazowym podgrzewaczu przepływowym.
    Mało komfortowe, sporo wody się marnuje (najpierw długo leci zimna z rur, potem dość
    długo się ustawia właściwą temperaturę dość mocno zależną od przepływu, jak zakręcę
    by oszczędzić wodę to potem znowu od początku) i czasem się nie włącza jak woda za
    słabo leci (piec 2-funkcyjny Junkers na parterze, łazienka na piętrze, pora
    wieczornego dużego zużycia). W to właśnie miejsce przenoszę kolektory o których
    piszę w innym poście, przepływowy zostanie dla kuchni i toalety na parterze gdzie
    zużycie cwu jest znikome.

  • 18. Data: 2022-08-23 07:40:37
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 22-08-2022 o 21:40, M M pisze:
    > Mało komfortowe, sporo wody się marnuje (najpierw długo leci zimna z rur,

    Niestety tak, ma swoje minusy.
    Do tego woda wolniej leci, bo przepływ mniejszy, a nie idzie ustawić na
    temperaturę wyższą niż 50 stopni, jak w bojlerze.

    Za to:
    - mam nadzieję że nie będzie go trzeba wymieniać na nowy co 7 lat tak
    miałem z bojlerami),
    - nie trzeba oszczędzać ciepłej wody - jak 3 osoby chcą się wykąpać po
    sobie to mogą.
    -kosztował 1/4 tego co ta pompa ciepła plus zbiornik, a cena
    eksploatacji tylko nieco niższa, zimą pewnie wcale
    -z bojlera też trwało zanim ciepła woda doleciała, krócej, ale też długo

    > potem dość długo się ustawia właściwą temperaturę

    Przesada, od momentu w którym ciepła woda już doleci, trzyma poziom.
    Przynajmniej dopóki nikt nie odkręci wody w innym kranie.
    Do prysznica nadaje się rzecz jasna gorzej, ale do dużej wanny - bardzo
    dobrze.

    Mieszacz na środek i pełen komfort, nic nie trzeba ustawiać.
    Dla bardziej wrażliwych, pod prysznic bateria termostatyczna.

    > dość mocno zależną od przepływu, jak zakręcę by oszczędzić wodę to potem znowu od
    początku) i czasem się nie włącza jak woda za >słabo leci (piec 2-funkcyjny

    No właśnie 2 funkcyjne piece sprawdzają się dużo gorzej i mają dużo
    większe problemy tego typu, które opisujesz.
    Pewnie funkcja przełączania nie działa najlepiej.

    Podgrzewacz który tak działał, miałem kiedyś w 50 letnim bloku, był w
    nim chyba od nowości.
    Nowy nie ma takich problemów, mimo że ma turbo, które i tak opóźnia
    pierwsze podgrzanie wody (musi się najpierw uruchomić wentylator w kominie).

  • 19. Data: 2022-08-23 10:24:33
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-08-23 o 07:40 +0200, Cavallino napisał:
    > - mam nadzieję że nie będzie go trzeba wymieniać na nowy co 7 lat tak
    > miałem z bojlerami),

    Być może kwestia marnych bojlerów. Te, które z reguły mam u siebie to
    Atlantic z systemem ACI. Żywotność jest raczej w zakresie 15-20 lat, pod
    warunkiem opróżnienia z kamienia co kilka lat, inaczej po 5-6 latach ma
    ledwie połowę pojemności.

    > -z bojlera też trwało zanim ciepła woda doleciała, krócej, ale też
    > długo

    Skrócić rurki (ew. przybliżyć bojler do punktu poboru, albo użyć kilku
    mniejszych bojlerów).

    Mateusz

  • 20. Data: 2022-08-23 10:58:45
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Być może kwestia marnych bojlerów. Te, które z reguły mam u siebie to
    > Atlantic z systemem ACI. Żywotność jest raczej w zakresie 15-20 lat,

    Ja grzałem do 75 stopni, więc to pewnie też obniżało trwałość.
    Były jedne z lepszych na rynku (z takich za normalną cenę), z
    elektronicznym sterowaniem na II taryfę.

    > pod
    > warunkiem opróżnienia z kamienia co kilka lat, inaczej po 5-6 latach ma
    > ledwie połowę pojemności.

    U mnie to się działo co rok, przymusowo.
    Ale dodatkowa upierdliwość z drogą wymianą anody co rok (warunek
    utrzymania gwarancji to zrobienie tego przez fabryczny serwis) tym
    bardziej zniechęca...

    > Skrócić rurki (ew. przybliżyć bojler do punktu poboru, albo użyć kilku
    > mniejszych bojlerów).

    Nie ma miejsca, ma być w kotłowni, bo po to ona jest.
    To nie chaty po 300 m.

    Tyle że kotłownia jest na parterze, więc do łazienki na piętrze woda ma
    daleko.....

    Może kiedyś zmienię centralny podgrzewacz (obecnie gazowy), na
    przepływowe ogrzewacze elektryczne pod każdym zlewem.
    Ale to znowu wymagałoby wymiany okablowania, bo musiałyby być dużej mocy.