    From: "p 47" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?
    Date: Thu, 30 Dec 2010 04:52:06 +0100

    Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:ifgv0i$f23$1@news.task.gda.pl...

    (...)>
    > Twój przedpiszca całkowicie słusznie , i zresztą na marginesie , zauważył,
    > że, cyt."popioly mają podwyższoną radioaktywność".
    > Jest to znane zjawisko, a nie żadne "wypociny" dziennikarskie, mające
    > zreszta odniesienie do tematyki tej grupy, gdyz wpływa na walory użytkowe
    > elementów budowlanych (pewne gatunki betonów komórkowych, najczęściej te
    > szare) wykonywanych z popiołów uzyskiwanych jako odpad w elektrowniach
    > węglowych, które wykazują podwyższony poziom promieniowania jonizującego.
    > Jest on w produkowanych tych elementach oczywiście w granicach
> [...]

    Uzupełniając mój wczesniejszy post, jako ciekawostkę (a także jpewne
    ostrzeżenie) dodam tu, że w Głównym Instytucie Górnictwa przebadano popioły
    powstałe w wyniku spalenia węgla różnych gatunków, granulacji i z różnych
    kopalni. Okazało się, ze zaledwie 27% z tych kilkuset badanych próbek
    spełniało normy promieniowania pozwalające użyć je do produkcji elementów
    budowlanych,- pozostała znaczna większość badanych popiołów, bo nieomal 3/4
    a dokładnie 73% były tak promieniotwórcze, że z tego tylko powodu
    niedopuszczalne było ich uzycie do tego celu, a ponad 4% wykazywało tak
    wysoki poziom radiacji, ze nie nadawały się nawet m.in. do niwelacji terenów
    odkrytych!!