  • 31. Data: 2010-11-15 19:26:43
    Temat: Re: Prąd mnie ściga w łazience a mnie się kończą pomysły....
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-11-2010 o 11:51:35 Plumpi <p...@o...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Po pierwsze, rura kanalizacji nie nadaje się do robienia uziemienia,
    > ponieważ posiada niepewne połączenia odcinków rur.
    Ale mnie tego nie tłumacz, ja to wiem i wiem też że będąc mokry w brodziku
    ma bardzo małą oporność skóry i nawet niewielkie napięcie 2V
    powoduje przepływ prądu który daje efekty jak opisał autor wątku.
    Podałem mu sposób na pozbycie się tego nap róznicowego, można to

    > Jedyną instalacją, która może to zapenić jest tylko i wyłączanie
    > instalacja wodna oraz CO, której rury mają pewne połączenia galwaniczne.
    Nieprawda, wodna wcale nie ma pewnego połączenia galwanicznego.

> [...]
    > Bajpas łączy galwanicznie odcinki rur za i przed połączeniem rozłącznym
    > (czyli licznikiem, zaworem, śrubunkiem).
    > Instalacja wodna w piwnicy połączona jest z przewodem PEN oraz uziomem,
    > zatem jest wykonane tzw. połączenie wyrównawcze - główna szyna
    > wyrównawcza.
    > Aby wyeliminować różnicę potencjałów pomiędzy instalacją wodną, a rurą
    > kanalizacyjną należy wykonać miejscowe połączenie wyrównawcze, czyli
    > połączyć obie rury razem z sobą tj. rurę wodną i rurę kanalizacyjną. To
    > połączenie wyrównawcze można połączyć dodatkowo z bolcami ochronnymi w
    Ale on tego nie może zrobić, a elektryk nie zrobił.

    Pozdr
    JanuszK

  • 32. Data: 2010-11-15 21:13:40
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Nie pieprz ja niczego nie stwarzam, on ma na rurze ziemię (uziemienie),
    > kapujesz?

    Jak widać to Ty nie kapujesz.

    > Znowu pieprzysz, spadek napięcia rzędu 2V świadczy o tym że do kanalizacji
    > nic nie jest podłączone i jest czystą ziemią, a spadek bierze się z
    > obciążenia (prądu)

    Przczytaj dokładniej co napisał Jackare.
    Żebyś nie pisał kolejny raz bzdur to zamieszczam fragment jego wypowiedzi:
    "Pomiar napięcia multimetrem cyfrowym rura-bolec ochronny instalacji (PEN) -
    pokazuje 0,8-1 V na zakresie 2V"
    Ponadto przeczytaj jeszcze co napisał Jackare na temat żeliwnej rury
    kanalizacyjnej:
    "Niestety nie mam dojścia do żeliwnego pionu - zaczyna się u sąsiada
    poniżej.
    Póki co nie bardzo mam jak sprawdzić czy przez rurę kanalizacyjną nie płynie
    jakiś prąd."

    > płynącego w N sieci, sam wyżej napisałeś że kanalizacja jest nieciągłym
    > przewodnikiem

    Kolego, jeżeli zgadzasz siż z tym, że kanalizacja nie jest ciągłym
    przewodnikiem, a wczesniej zaprzeczasz pisząc:
    "do kanalizacji nic nie jest podłączone i jest czystą ziemią"
    Co to znaczy, że jest "czystą ziemią" ?
    Masz Ty jakiekolwiek pojęcie na temat elektryki ?
    Kolego nie istnieje żaden obwód elektryczny, który jest "czystą ziemią".
    Nawet najgrubszy, uziemiony przewód posiada oproność. Określoną oporność
    także posiada każdy uziom. Pojawienie się jakiegolowiek napiecia na tym
    uziemionym przewodzie na skutek przebicia powoduje utrzymywanie się
    określonego spadku napięcia co powoduje utrzymywanie się jego określonej
    wartości w punkcie przebicia.
    Po to właśnie robi się pomiary ochronne i mierzy się impedancję pętli
    zwarcia oraz oporność uziemień.
    Ale co Ty możesz na ten temat wiedzieć, skoro piszesz takie pierdoły ?

    > z czym się zgadzam, jeżeliby ktoś coś do niej podłączył to na niej byłaby
    > połowa
    > sieci dla podłączonego np komputera desktopa, lub coś koło tego.

    Nie wiemy jakie odłoży się napięcie, ponieważ przejścia pomiedzy rurami
    posiadają pewną, nieznaną oporność i tylko od tej oporności zależy jaki
    będzie się utrzymywać spadek napięcia przy przebiciu do tej rury.

    > Ale tego nie ma, u niego jest problem z tym że ma uziemienie i zero razem
    > w piwnicy połączone z pionami wodnymi. Najlepszym rozwiązaniem byłoby
    > odpięcie
    > tego N z tej szyny wyrównaczej, pytanie jak jest w mieszkaniach
    > podłaczone.
    > Ale to musi mu sprawdzić elektryk i tak mu zalecałem.

    Kolego, powiem wprost: nie udzielaj złych porad, które mogą narażac innych
    na utratę zdrowia i życia w tematach o kórych nie masz w ogóle pojęcia.
    Spróbuj najpierw zdobyć uprawnienia elektryczne do pomiarów ochronnych to
    wtedy porozmawiamy jak równy z równym, ale póki co musisz mi uwierzyć, że
    nie masz racji, a Twoje porady wręcz zagrażają życiu.

  • 33. Data: 2010-11-15 21:42:24
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Podałem mu sposób na pozbycie się tego nap róznicowego, można to

    Tyle, że ten sposób może doprowadzić do jego śmierci.

    > Nieprawda, wodna wcale nie ma pewnego połączenia galwanicznego.

    To wytłumacz to tym, co piszą rozporządzenia i normy i zezwalają na
    wykorzystanie tych instalacji jako uziemienia.
    Potytaj sobie:
    ROZPORZNDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie
    warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    (Dziennik Ustaw z 12 kwietnia 2002r, 75 poz. 690) z późniejszymi zmianami z
    2003r, 2004r, 2009r.
    Przeczytaj sobie dokładnie paragraf 184 punkt 2

    Co do połączeń idealnych to nie ma ich w ogóle. Nawet połaczenia grubych
    przewódów miedzianych nie są idealne. Tyle, ze połączenia rur wodociągowych
    zapeniają bezpieczeństwo, a żeliwne rury kanalizacyjne już nie.

    > Ale on tego nie może zrobić, a elektryk nie zrobił.

    Jackare ma dużo więcej pojęcia na ten temat od Ciebie. Kwestią jest tylko,
    żeby mu się idało dostać do tej cholernej, żeliwnej rury.

    Reasumując są dwa przypadki skąd się bierze ta róznica potencajałów:

    Pierwszy przypadek to któryś z sąsiadów połączył PEN z rurą wodną, a sam PEN
    ma przerwę, przez co prąd płynie przez rurę, a na tej rurze powstaje spadek
    napięcia. Wartość tego spadku napiecia względem rury kanalizacyjnej może
    powodować to kopanie.

    Drugi przypadek to kiedy u któregoś z sąsiadów jest przebicie lub upływnośc
    do rury kanalizacyjnej. Tu także powstaje niebezpieczna różnica potencjałów.

    Jedyny sposób aby się pozbyć problemu i zagrożenia dla obydwu przypadków to:
    Wypier.....ć z gniazda w łazience mostek pomiędzy przewodem N, a bolcem.
    Połączyć bolec ochronny z rurą wodną oraz rurą kanalizacyjną tworząc w ten
    sposób miejscowe połączenie wyrównawcze, a jednocześnie zmieniając rodzaj
    sieci ochronnej z TN-C na TN-S.
    Innych, bezpiecznych rozwiazań nie ma.
    Choć może jest - wyprowadzić się ;)

  • 34. Data: 2010-11-15 21:47:45
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    To wytłumacz to tym, co piszą rozporządzenia i normy i zezwalają na
    wykorzystanie tych instalacji jako uziemienia.
    Poczytaj sobie:
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie
    warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    (Dziennik Ustaw z 12 kwietnia 2002r, 75 poz. 690) z późniejszymi zmianami z
    2003r, 2004r, 2009r.
    Zwróć szczególna uwagę na paragraf 184 punkt 2

    Co do połączeń idealnych to nie ma ich w ogóle. Nawet połączenia grubych
    przewódów miedzianych nie są idealne. Tyle, że połączenia rur wodociągowych
    zapewniają szybkie wyłaczenie zabezpieczenia, a żeliwne rury kanalizacyjne
    już nie.

    > Ale on tego nie może zrobić, a elektryk nie zrobił.

    Jackare ma dużo więcej pojęcia na ten temat od Ciebie. Kwestią jest tylko,
    żeby mu się udało dostać do tej cholernej, żeliwnej rury.
    Są zasadniczo dwie możliwości skąd się bierze ta różnica potencajałów:

[...]

    Mogą jeszcze być inne przyczyny np. uszkodzony przewód oświetleniowy sąsiada
    biegnący w posadzce pod brodzikiem.

  • 35. Data: 2010-11-15 22:26:52
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > sposób miejscowe połączenie wyrównawcze, a jednocześnie zmieniając rodzaj

    Właśnie wylazłem z piwnicy i nie jestem wiele mądrzejszy:(
    Połączenie wyrównawcze pomiędzy głównymi rurami wodną i gazową jest
    sprawne.
    W mieszkaniu wszystko mam jak trzeba: wszystkie instalacje rurowe (oprócz
    kanalizacyjnej bo tej w części która jest z żeliwa nadal nie umiem "złapać")
    mam idealnie zwarte z PEN i oczywiście ze sobą.
    Bateria oczywiście podczas stania w strumieniu lejącej się wody nadal kopie.
    Połączenie N (PEN) z uziemieniem budynku ciągłe. Rezystancji skuteczności
    uziemienia nie zmierzę - nie che mi się po nocach wbijac sond przez asfalt
    i rozstawiać ze szpejem. Zgłoszę to zarządcy i niech się męczą. Nie wiem czy
    jest jakikolwiek sens wykonywać połączenie pomiędzy GWS a kolektorem
    żeliwnym kanalizacji z racji niepewnych połączeń w samej kanalizacji.
    Kielichy z bosymi końcami łączone są na cement, w środku pion jest na 200%
    pokryty szlamem. Nie ma więc żadnej pewności, że pomiędzy górnymi a dolnymi
    rurami pionu jest połączenie.
    Zrobię jutro jeszcze jeden eksperyment dla własnego spokoju: zaostrzę
    przewód DY 10 mm2, wsadzę go przez odpływ do pionu, tak aby w miarę
    możliwości zetknął się z rurą zeliwną.
    puszczę wodę, zmierzę napięcie, potem zewrę z baterią i ocenię efekty.
    Jeżeli jakiekolwiek będą to być może zmienię lokalnie w łazience tn-c na
    tn-s tak jak piszesz.

    Nabieram przekonania, że sprawa ma związek albo z obciążeniem instalacji
    albo z jakimś uszkodzeniem u kogoś (jak pisałem całowite odłączenie fazy u
    mnie nic nie daje). Rzecz dzieje się tylko wieczorami gdy ludzie są w
    domach, świecą światło, dogrzewają farelkami, pieką itp. Wcześnie rano gdy z
    żoną wstajemy ten efekt w ogóle nie występuje.

    Zresztą tak jak pisałem: zgłaszam to jutro zarządcy. Zrobiłem co mogłem w
    moim mieszkaniu a za inne rzeczy i tak mi nikt ani nie zapłaci ani nawet nie
    podziękuje. Wspólnota opłaca jakieś pogotowia techniczne więc co mi tam -
    skorzystam
    --
    Jackare

  • 36. Data: 2010-11-16 08:14:09
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem czy jest jakikolwiek sens wykonywać połączenie pomiędzy GWS a
    > kolektorem żeliwnym kanalizacji z racji niepewnych połączeń w samej
    > kanalizacji.

    Jak połączysz w piwnicy to i tak to niewiele lub w ogóle nic nie da.
    Trzeba połączyć do wszystkich odcinków tych rur, które wystają w Twojej
    łazience.

> [...]
    > Zrobię jutro jeszcze jeden eksperyment dla własnego spokoju: zaostrzę
    > przewód DY 10 mm2, wsadzę go przez odpływ do pionu, tak aby w miarę

    Obawiam się, że Ci nie przejdzie przez syfon. Chyba, że masz jakąś dodatkową
    rewizję.
    Możesz ewentualnie sprtóbować wsadzić cieńszy drut i zmierzyć różnicę
    potencjałów pomiędzy tym drutem , a baterią oraz pomiedzy tym drutem, a
    baterią.

> [...]
    > domach, świecą światło, dogrzewają farelkami, pieką itp. Wcześnie rano gdy
    > z żoną wstajemy ten efekt w ogóle nie występuje.

    Czyli jak widać ma to bezpośredni związek z poborem energii lub też
    właczonym oświetleniem.

    I niech się martwią.

  • 37. Data: 2010-11-16 17:18:27
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    > zwarcia oraz oporność uziemień.
    > Ale co Ty możesz na ten temat wiedzieć, skoro piszesz takie pierdoły ?

    Jak widać godzina już była późna i trochę nieskładnie napisałem.
    Miało być:

    Pojawienie się jakiegolowiek przebicia do tego uziemionego przewodu (rury
    kanalizacyjnej)
    na skutek przepływu prądu powoduje utrzymywanie się
    określonego spadku napięcia na jego poorności, co powoduje utrzymywanie się
    określonej
    wartości napięcia w punkcie przebicia w odniesieniu do potencjału ziemii.

  • 38. Data: 2010-11-16 20:22:18
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    > Jackare ma dużo więcej pojęcia na ten temat od Ciebie.
    Jaaasne a ty nie masz wcale.
    EOT

  • 39. Data: 2010-11-16 20:23:48
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    > Masz Ty jakiekolwiek pojęcie na temat elektryki ?
    Lepsze od ciebie
    EOT z durniem nie będę dyskutował.

  • 40. Data: 2010-11-16 21:02:24
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Lepsze od ciebie
    > EOT z durniem nie będę dyskutował.

    No tak, wiedzy brak, argumenty się skończyły, zaczyna się chamówa :)