eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePrawo i przewód ochronno-neutralny w instalacji dwu przewodowej. › Re: Prawo i przewód ochronno-neutralny w instalacji dwu przewodowej.
    From: yabba <g...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Prawo i przewód ochronno-neutralny w instalacji dwu przewodowej.
    Date: Fri, 7 Dec 2018 21:57:06 +0100

    W dniu 07-12-2018 o 15:29, JDX pisze:
    > Siostra od prawie 5 lat ma mieszkanie w bloku z połowy lat 50. ubiegłego
    > wieku i kilka dni temu miała rutynową kontrolę elektryków (podobno co 5
    > lat, czyli poprzednia była tuż przed zakupem). No i powiedzieli jej, że
    > gniazda w kuchni mają być z bolcem. Gdy pomagałem jej robić remont, to
    > były tam gniazda bez bolca (i to chyba jeszcze oryginalne, z lat 50. :-)
    > ) i na takie też zostały one wymienione. Czy jakieś prawo wymaga, aby
    > gniazda bez styku ochronnego w kuchniach/łazienkach wymieniać na takie
    > ze stykiem ochronnym, oczywiście odpowiednio go podłączając? BTW.
> [...]

    Jeśli remont polegał tylko na pomalowaniu ścian, to budynek powinny
    obowiązywać przepisy z roku oddania do użytku. Możliwe jednak, że kilka
    lat temu był zrobiony remont instalacji w budynku i tylko właściciel
    tego lokalu nie chciał nic w nim robić przed sprzedażą. Wtedy należy się
    dostosować do nowych przepisów.
    Szkoda, że elektrycy nie wyjaśnili dokładnie w czym jest problem. Czy
    tylko w braku gniazdek, czy też w konieczności wymiany instalacji w lokalu.
    Samemu niczego nie zmieniaj, jeśli nie znasz typu instalacji "na
    klatce". Po wojnie w budynkach była robiona instalacja z bezpiecznikami
    w obu przewodach i wtedy podłączenie "zera" do bolca w gniazdku jest
    niebezpieczne.
    W dokumentach od dostawcy energii powinna być informacja jaki typ sieci
    jest doprowadzony do odbiorcy. Dopiero na tej podstawie można doradzić
    dalsze kroki. Szkoda, że przed remontem Twoja siostra nie rozeznała
    sytuacji, bo można było wtedy wymienić instalację w lokalu. Teraz może
    okazać się konieczna wymiana przewodów.
    Ale przed gdybaniem zacznij najpierw od przejrzenia umowy z dostawcą
    energii, lub ze wspólnotą/spółdzielnią w tym zakresie.

    yabba