    Date: Sun, 29 Apr 2018 00:28:59 +0200
    From: collie <c...@v...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: STARKING

    W dniu 28.04.2018 22:42, XL pisze:

    > W moim rejonie nie ma szkółek drzew owocowych. Muszę
    > kupować u pośredników - czyli pozostają mi internetowe i stacjonarne sklepy
    > ogrodnicze

    Kupowanie lokalne ma tę nie do przecenienia zaletę, że drzewka są
    zaaklimatyzowane do miejscowych warunków. No, ale jak się nie ma
    co się lubi (miejscowego ogrodnika), to może da się polubić dawną
    metodę pozyskiwania upragnionego drzewka: poszukać w okolicy
    starych, zapuszczonych ogrodów, gdzie rosną jeszcze jabłonie
    i grusze jak się patrzy, i poprosić właściciela o możliwość
    wykopania tzw. dziczki. Taka "dziczka" starej odmiany potrafi
    owocować jak jej matka, no i z wyglądu będzie podobna do niej.
    Na upartego można tę "dziczkę" zaszczepić czymś cywilizowanym,
    co trudne nie jest, ale po co. Widziałem wysoki sad na południu -
    cały z "dziczek", o owocach cud, miód i malina. Oczywiście już
    za późno na wykopywanie drzewek, ale na jesieni może warto
    o tym pomyśleć.