  • 1. Data: 2011-06-15 22:02:50
    Temat: Re: Spaprane wykonanie wentylacji grawitacyjnej ?
    Od: n...@o...pl

    > Mam kłopot na obiekcie.

    > Piony wentylacji grawitacyjnej wymurowane są z kształtek ceramicznych.

    > Rzecz w tym, że wykonawca dla wentylacji lokalu na kondygnacji N nie

    > sprowadził pionu na podłogę kondygnacji N, lecz jedynie do stropu
    kondygnacji

    > N, czyli na podłogę kondygnacji N+1.

    > Wykonawca dalej w dół pojechał z pionu w stropie nad kondugnacją N (czyli z

    > otworu w żelbetowej płycie stropowej) kolankiem z rury karbowanej do kratki

    > ścianie.

    > No i jest kilka problemów:

    > Podczas murowania w niektóre piony powpadała wykonawcy zaprawa, co się

    > właśnie okazało, gdy z jakiejś kratki w scianie wypadła 2-3 kg pecyna

    > stwardniałej zaprawy, z odcisnietym wzorem rury karbowanej jak żebrami

    > dinozaura;

    > Każdy smiećzamiast wlecieć do "ślepej rewizji" poniżej kratki, wleci
    obecnie

> [...]

    > Wielu lokaltorów skarży się na przenikanie zapachów od ąsiadów, co sugeruje,

    > że połączenia np. rur karbowanych ze stropami czy kratkami są nieszczelne;

    > Wielu lokatorów skarży się na marną wentylację (znów może być podobna

    > przyczyna, choć marna wentylacja to przypadłośc wielu mocno ocieplonych

    > budynków o dobrych oknach).

    > Pytanie:

    > Czy któraś norma lub wymagania techniczne zobowiązują do wykonania poniżej

    > kratek wlotowych rodzaju "ślepej" rewizji?

    > W sieci znalazłem coś o kształtkach rewizyjnych", ale nie mam innej normy
    niż

    > PN-83/B-03430 "Wentylacja w budynkach mieszkalnych zamieszkania

    > zbiorowego i uŜyteczności publicznej - Wymagania".

    > BTW jesli ktoś z Was podesłaby mi pozostałe normy dotyczące pionów

    > wentylacyjnych murowanych z kształtek ceramicznych, byłbym wdzięczny.

    > Poszperam też w dokumentacji za aprobatami, świadectwami, deklaracjami itp.,

    > ale głównie to pytanie mnie nurtuje, czy pion może zaczynać się od kolanka,

    > czy to kolanko może być wykonane z rury spiralnej (zwykłe qw..a mać
    aluminium

    > jak do np. okapu, a jest to ZAMUROWANE ściankami 7 cm w szachtach, i
    odkrycie

    > nastąpiło dość przypadkowo)??

    > THX

    Proponuję sprawdzić za pomocą kamery na światłowodzie (sam taką posiadam)
    drożność, ile podejść jest do poszczególnych pionów, czy nie są zaślepione,
    rozszczelnione. Dopiero mając tą wiedzę można zadawać odpowiednie pytania. Po
    oględzinach proponuję zajrzeć do PN-89/B-10425(Przewody dymowe, spalinowe i
    wentylacyjne murowane z cegły. Wymagania techniczne i badania przy odbiorze).
    Niektóre kamery (w tym i moja :) ) mają dodatkową zaletę, że mogą od razu
    nagrywać to co jest w kominie na pendrajwa i służyć jako dokument jakości
    robót, można wtedy zgłaszać te usterki jako wady ukryte.