  • 1. Data: 2011-06-15 22:25:19
    Temat: bednarka - gdzie lepiej ?
    Od: ark_fx <a...@g...pl>

    Witam,
    mam pozbijane szalunki , wykop pod cały dom... dzisiaj wylali chudziaka
    a jutro robią zbrojenia.
    I teraz moje pytanie odnośnie bednarki którą chce położyć na tym etapie.
    Gdzie lepiej między chudziakiem a zbrojeniem czy poza szalunkami w ziemi
    ? A może jeszcze inaczej ? Mam jej krążek 50 kilo w planie chce nią
    obejść cały dom ...

    Pozdrawiam...

  • 2. Data: 2011-06-15 22:53:43
    Temat: Re: bednarka - gdzie lepiej ?
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 16 Cze, 00:25, ark_fx <a...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Gdzie lepiej między chudziakiem a zbrojeniem czy poza szalunkami w ziemi
    > ? A może jeszcze inaczej ? Mam jej krążek 50 kilo w planie chce nią

    W srodku zbrojenia. Moze byc z boku ale na wysokosci polowy zbrojenia
    bedzie OK. To zdjecia ze zbrojenia moich law - widac tam prawie
    wszedzie bednarke:

    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=318

    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-06-16 05:39:40
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "ark_fx" <a...@g...pl> wrote:
> [...]
    > może jeszcze inaczej ? Mam jej krążek 50 kilo w planie chce nią obejść cały

    U mojego sąsiada, 2 lata temu, piorun strzelił w dom. Poszło po zbrojeniu
    prawdopodobnie, bo w salonie wyrwało mu kawał betonu wielkości 2 pięści z
    wieńca. Beton wystrzelił, przeleciał jakieś 5 metrów i zrobił odcisk w tynku na
    przeciwległej ścianie.
    Nie jestem elektrykiem, ale ja bym do betonu bednarki nie dawał.
    Wokół domu i do tego parę szpilek.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2011-06-16 07:26:42
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 16.06.2011 00:25, ark_fx pisze:
> [...]
    > Gdzie lepiej między chudziakiem a zbrojeniem czy poza szalunkami w ziemi
    > ? A może jeszcze inaczej ? Mam jej krążek 50 kilo w planie chce nią

    Po co jeszcze bednarka w żelbecie?
    Bednarkę położyć w ziemi, a tylko ją przyspawać w kilku miejscach do
    zbrojenia. Koniecznie wtedy trzeba się przejść ze spawarką i pospawać
    zbrojenie w szalunkach.

    Uziom ma odprowadzać ładunki do ziemi a nie do fundamentów.

  • 5. Data: 2011-06-16 07:35:58
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 16.06.2011 00:53, Adam pisze:

    > W srodku zbrojenia. Moze byc z boku ale na wysokosci polowy zbrojenia
    > bedzie OK. To zdjecia ze zbrojenia moich law - widac tam prawie
> [...]

    powiedz co chciałeś osiągnąć dając dodatkowy(pomijając że nie potrzebnie
    ocynkowany) metal do żelbetu, wystarczyło zespawać punktowo zbrojenie i
    wyprowadzić bednarką na zewnątrz. Po co ta bednarka w betonie bo
    naprawdę nie wiem? I dla czego jeszcze ma być w środku i w połowie
    wysokości? Jakoś się to liczy? Są na to jakieś teorie?

    Miała by ona sens, jak by była poza ławami, w ziemi, najlepiej mokrej
    ziemi, a ze zbrojeniem tylko połączona w kilku miejscach.

  • 6. Data: 2011-06-16 09:46:34
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Albercik wrote:

> [...]
    > zbrojenie w szalunkach.
    >
    > Uziom ma odprowadzać ładunki do ziemi a nie do fundamentów.

    radzę się doszkolić w zakresie uziomów fundamentowych...

    są najlepszym rozwiązaniem bo zapewniają dobre parametry oraz co
    najważniejsze trwałość uziomu, z uziomów ziemnych po kilku latach potrafi
    zostać tylko rdza.

  • 7. Data: 2011-06-16 09:47:19
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Bartek wrote:

> [...]
    > wielkości 2 pięści z wieńca. Beton wystrzelił, przeleciał jakieś 5
    > metrów i zrobił odcisk w tynku na przeciwległej ścianie.

    znaczy nei miał instalacji piorunochornowej i ładunek z dachu spłynął przez
    konstrukcję budynku...

    > Nie jestem elektrykiem, ale ja bym do betonu bednarki nie dawał.
    > Wokół domu i do tego parę szpilek.

    no włąsnei NIE JESTEŚ ELEKTRYKIEM.

  • 8. Data: 2011-06-16 10:07:32
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 16.06.2011 11:46, Marek Dyjor pisze:

> [...]
    >
    > są najlepszym rozwiązaniem bo zapewniają dobre parametry oraz co
    > najważniejsze trwałość uziomu, z uziomów ziemnych po kilku latach

    W uziomie fundamentowym wystarczające jest podpięcie się do istniejącego
    już żelastwa/zbrojenia trzeba je tylko pospawać, po jaką cholerę tam
    pchać jeszcze bednarkę? Bednarkę znacznie lepiej jest dać w ziemię. Co
    ta bednarka zrobi nam w fundamencie czego nie zrobi pospawane zbrojenie?

  • 9. Data: 2011-06-16 18:23:59
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > znaczy nei miał instalacji piorunochornowej i ładunek z dachu spłynął
    > przez konstrukcję budynku...

    Czyli tak jak często się to robi.
    Ważne jest jedno - jeśli planujemy wykorzystanie zbrojenia jako zwodów
    odgromowych to odpowiednie ścieżki prądu powinny być metalicznie ciągłe
    - wymaga to zespawania niektórych prętów zbrojenia przed zalaniem.
    To o czym twój poprzednik pisał - wyrwanie kawałka betonu świadczy o tym
    że ładunki musiały przeciskać się przez wilgotny beton a nie ładnie
    płynąć na całej drodze po metalu. Piorun napięcia ma sporo, i przez
    beton te kilkadziesiąt do kilkuset amperów przepchnie - tyle że spadek
    napięcia na przejściu przez beton jest wielokrotnie większy jak przez
    zbrojenie, moc tracona na nieciągłości ścieżki metalicznej - znacznie
    większa jak w metalu, w efekcie beton się grzeje, nasączająca go woda
    raptownie paruje, woda związana też może się uwolnić - i takie bum jest
    możliwe.
    W zespawanym odpowiednio zbrojeniu nic podobnego nie nastąpi.

    > no włąsnei NIE JESTEŚ ELEKTRYKIEM.

    Zbrojenie ławy (nie fundamentu izolowanego przeciwwilgociowo od gruntu)
    to bardzo dobra opaska ekwipotencjalna - tylko jak pisałem przynajmniej
    jeden pręt musi wokół budynku być ciągły metalicznie - czyli pospawany.
    Bednarkę również spawamy do zbrojenia, wyprowadzamy na zewnątrz - co
    ważne dwadzieścia centymetrów bednarki wewnątrz betonu i dwadzieścia na
    zewnątrz powinno być pokryte masą bitumiczną - ma to ochronić ocynk na
    granicy betonu od zjedzenia przez alkalia zawarte w betonie - bo na
    styku beton - grunt zeżarty ocynk już by przed korozją nie chronił,
    beton jeszcze - i rude odgryzło by bednarkę od fundamentu w dziesięć lat.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2011-06-16 18:38:53
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ark_fx" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > A może jeszcze inaczej ? Mam jej krążek 50 kilo w planie chce nią obejść

    Jeżeli nie będzie u Ciebie odgromówki to uziom ma niewielkie znaczenie i
    może być to tylko jedna wbita głęboko szpila. Jeżeli planujesz odgromówkę to
    R uziemienia powinna być <10 omów a co za tym idzie wykorzystaj te 50 kilo
    bednary ale raczej w zbrojeniu. Zrób za to min. 1 wyjście do ewentualnej
    rozbudowy.