    From: Artur Lipowski <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Świetlówki -jakie Wasze doświadczenia?
    Date: Mon, 14 Sep 2009 21:25:29 +0200

    On 14.09.2009 17:37, kogutek wrote:
    > Nie chodzi o motywacje ekologiczne tylko ekonomiczne. Bez prądu stanie przemysł.

    Taa...
    Jestem tak stary, że pamiętam raport autorytetów i sław z "Klubu Rzymskiego",
    według którego nasza cywilizacja techniczna już od paru ładnych lat nie istnieje.
    W tamtych latach równie wielkiego kalibru naukowcy głosili nadejście globalnej
    zimy spowodowanej zanieczyszczeniami emitowanymi przez przemysł (częśc z tych
    naukowców równie silnie popiera teraz globalne ocieplenie, ale to inna histora).

    > Z jednego termometru pewno wystarczy rtęci do 10 tysięcy świetlówek. Tym bym się
    > nie przejmował. Potłuczone 10 tysięcy świetlówek będzie groźne tak samo jak 1
    > termometr. Wyobrażasz sobie że możesz potłuc w jednym mieszkaniu 10 000

    Nie, przelicznik wynosi około 500 (1-30mg świetlówka, 1g termometr lekarski).
    Jakoś nie widziałem stosów świetlówek w punktach zajmujących się utylizacją -
    czyli wszystko ląduje w glebie, wodzie i powietrzu.

    > pod Zgierzem. Czysty bełkot walniętych ludzi. Za chwilę zdrożeje prąd,
    > proporcjonalnie do tego ile średnio rodzina będzie mogła na nim zaoszczędzić
    > używając świetlówek. Od razu krzykaczom co im się oczy psuja od świetlówek rura
    > zmięknie i polecą kupić niedobre świetlówki. Żarówki w dalszym ciągu można i
    > będzie można kupić. Nie zdrożeją. Tylko nikt ich nie będzie chciał bo za drogo

    Nie można będzie kupić oficjalnie, bo to jest (i będzie) karalne.

    Firmy nie są po to aby wymyślać nowe i lepsze produkty, ale aby zarabiać
    pieniądze (w tym (czasem) przez inwestycje w nowe lepsze produkty).
    Ekonomia w tym przypadku jest prosta - ponieważ producenci dostali olbrzymi
    bonus (w postaci pewności zamówień) za produkcję świetlówek, więc wejście innych
    technologi będzie znacznie opóźnione. Nie ma przecież żadnego powodu, aby
    inwestować w coś nowego jeżeli już mamy coś, co się świetnie sprzedaje (bo musi).

    Pozdrawiam,
    --
    Artur Lipowski