  • 21. Data: 2020-06-17 16:30:58
    Temat: Re: Uziom!
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 11 Jun 2020 12:57:09 +0200, sirapacz

    > chodzi o użycie dwóch szpilej jednocześnie a nie tej drugiej tylko
    > nie jestem energetykiem a jedynie elektronikiem i to bez sep, ale u
    > siebie robiłem to rzucając bednarkę na kilku metrach długości głęboko.
    > Obecnie mam do uziemienia budynek gospodarczy i tam nie mam jak położyć
    > bednarki więc będę jak ty walił szpile. Tyle że zapewne nie skończy się
    > na jednej a kilku lecz płycej (mam gliniaste podłoże od bodaj 2m) i
    > połączyć je razem

    Więc, wczoraj wbiłem dwie szpile obok (2m dalej), połączyłem szpile
    bednarką, w sumie jest więc ich 7 i... wyszło 150 Ohm. Rynce opadajooo. W
    poniedziałek wbiłem u szwagra 4 szt. i wyszło 18 Ohm.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2020-06-17 20:30:31
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 17.06.2020 16:30, Myjk wrote:
> [...]
    > bednarką, w sumie jest więc ich 7 i... wyszło 150 Ohm. Rynce opadajooo. W
    > poniedziałek wbiłem u szwagra 4 szt. i wyszło 18 Ohm.

    Musisz wbić głębiej. Poszukaj mocniejszych szpilek i mocniejszego młota
    udarowego.

  • 23. Data: 2020-06-17 22:44:06
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Więc, wczoraj wbiłem dwie szpile obok (2m dalej), połączyłem szpile
    > bednarką, w sumie jest więc ich 7 i... wyszło 150 Ohm. Rynce opadajooo. W
    > poniedziałek wbiłem u szwagra 4 szt. i wyszło 18 Ohm.

    A nie możesz tych wbitych u szwagra zostawić i tam się podłączyć?
    K.

  • 24. Data: 2020-06-18 10:28:56
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-06-10 o 16:37, Myjk pisze:

    > Biję już 5 szpilę (czyli 7m w głąb) i 300 Ohm wychodzi, pobijak wygląda jak
    > stary borowik... Normalnie to nawierty robią, czy po prostu udarem rąbią?

    U mnie jest 50 Ohm do trafo, było 150 Ohm do ziemi. W efekcie rozpływ
    prądów był taki, że różnicówka, owszem, guzikiem wybijała, ale zwarcie N
    do PE (kto tak nie sprawdza, niech rzuci kamień) nie powodowało
    wywalenia RCD.

    2x3m 50 cm od siebie pomogło, na sezon. Teraz znów mam widocznie więcej,
    bo mam powtórkę z rozrywki. I teraz dylemat, bić głębiej, czy dać nowe
    gdzieś dalej?
    Za miesiąc urlop, z wyjazdu raczej nici, to będę kombinować :)

    --
    viktorius

  • 25. Data: 2020-06-18 11:00:48
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 18-06-2020 o 10:28, viktorius pisze:

> [...]
    > prądów był taki, że różnicówka, owszem, guzikiem wybijała, ale zwarcie N
    > do PE (kto tak nie sprawdza, niech rzuci kamień) nie powodowało

    Jaki typ sieci?
    TN-C
    TT

    yabba

  • 26. Data: 2020-06-18 12:57:38
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-06-18 o 11:00, yabba pisze:

    > Jaki typ sieci?
    > TN-C
    > TT

    TN-C

    --
    viktorius

  • 27. Data: 2020-06-19 19:21:35
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 18-06-2020 o 12:57, viktorius pisze:

    > TN-C

    Więc zadziałanie różnicówki po zwarciu N z PE nie jest związane z
    rezystancją uziemienia.
    Zwarcie N z PE wyzwoli różnicówkę tylko jeśli obwód jest obciążony
    odpowiednio mocno. Gdy nie ma żadnego odbiornika w tym obwodzie, to
    zwarcie nie wyzwoli różnicówki.

    yabba

  • 28. Data: 2020-06-22 10:37:46
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-06-19 o 19:21, yabba pisze:

> [...]
    > Zwarcie N z PE wyzwoli różnicówkę tylko jeśli obwód jest obciążony
    > odpowiednio mocno. Gdy nie ma żadnego odbiornika w tym obwodzie, to

    To akurat oczywiste, że musi jakiś prąd w obwodzie być, żeby "uciekł"
    sobie linią PE.
    Z punktu widzenia potencjału "ziemi", R_PE i R_N sa połączone
    równolegle. Węzeł jest w u mnie w rozdzielni, w miejscu przejścia z TN-C
    na moje wewnętrzne TN-S
    Następuje rozpływ prądu przy stosunku rezystancji 1:3 i aby przez
    R_PE=150Ohm popłynęło >30mA, to w obwodzie musi być obciążenie >28W.

    To jednak za dużo, bo w środku nocy w domu może nie być takiego ciągłego
    obciążenia na linii. TV nikt nie ogląda, na kompie nie siedzi, ładowarki
    w standby, bo telefony już sie naładowały. Sprężarka lodówki dobiła
    czynnik do odpowiedniego ciśnienia i tez prądu już nie ciągnie.
    I w takim najgorszym momencie domownik wracając po ciemku z ubikacji
    bosą stopą, wilgotną jeszcze ręką dotyka się uszkodzonych przewodów. Bo
    dzieciaki nie zamknęły klatki królikowi...

    --
    viktorius

  • 29. Data: 2020-06-22 15:41:52
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 22.06.2020 10:37, viktorius wrote:
> [...]

    Oczywiście, to prawda. Rezystancja ziemi nie służy temu aby wyłączyć
    różnicówkę ale żeby odprowadzić elektrony od tarcia atmosfery o ziemię.
    W sieci TT w ogóle nie ma mowy połączeniu środka trafa z ziemią, a
    jednak się TT-kę uziemia właśnie po to aby pole elektromagnetyczne nie
    wywoływało wzrostu potencjału w metalowych elementach.