  • 31. Data: 2023-11-16 21:10:57
    Temat: Re: Wygląda ze lepiej już było
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-11-2023 o 16:21, ddddddddddd pisze:

    > zaryzykowałem kupując taką baterię sugerując się właśnie wypowiedziami
    > fanatyków samochodów na kabel ;)

    Ano nie ma tak dobrze - samochód o baterie dba i mało jej używa, w domu
    tak dobrze nie będzie.
    Ani chłodzenia, ani wolnego ładowania, ani pewnie nawet dobrego BMS.

  • 32. Data: 2023-11-16 21:19:37
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 16/11/2023 20:08, Cavallino wrote:

    > A za dnia to skąd?
    > Przecież będą dni, że ze słońca będziesz miał po kilkaset Wh łącznie.

    będę ładował baterię w nocy i wykorzystywał energię w dzień

    > A nas UK.

    to po co pytasz? napisałem tylko, że warunki mogą się zmienić i bateria
    może się opłacać i w Polsce, bo już się opłaca w innych krajach. Dzisiaj
    nawet dowiedziałem się, że mój dostawca (niestety jeszcze nie w mojej
    części kraju) daje darmową (całkowicie darmową) energię gdy ma nadwyżkę
    (dziś i wczoraj była to jedna godzina, ok. 18:00). Jutro podobnie może
    być i w PL

    Lukasz

  • 33. Data: 2023-11-16 21:21:47
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 16/11/2023 20:10, Cavallino wrote:

    > Ano nie ma tak dobrze - samochód o baterie dba i mało jej używa, w domu
    > tak dobrze nie będzie.

    czyli jednak na dłuższe trasy się nie nadaje, bo trzeba dbać żeby dużo
    tej baterii nie używać? ;)

    > Ani chłodzenia, ani wolnego ładowania, ani pewnie nawet dobrego BMS.

    zobaczymy jak będzie latem. Upałów u nas ogromnych nie ma, więc się
    większych problemów nie spodziewam.

    Lukasz

  • 34. Data: 2023-11-16 22:26:11
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 16 listopada 2023 o 20:36:44 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Przecież sam mi tu pisałeś, że na akumulatorach nie zarabiasz ale to Twoje
    > hobby.
    > Coś się zmieniło? - ja też mam hobby na które sporo wydaję i nie oczekuję
    > zwrotu.
    > To nic wstydliwego, trzeba coś robić w życiu poza pracą.
    >
    > TG
    Twoje hobby to wyciagnanie poł czyjegoś zdania i bez uwzględnienia kontekstu
    przypierdalanie sie bo " tak napisałeś". Ty się martw bo juz sa apele o wprowadzenie
    podatku zeby samorządy miały więcej pieniędzy. I cos mi się widzi ze ich prosby
    zostana wysłuchane przez nowy koalicyjny rzad bo jak wszyscy wiemy piniędzy nie ma.
    Przed chwila google podrzuciło artykuł o tym ze sieci kupują prac od indywidualnych
    fotowoltaikarzy za 1/3 ceny po jakiej potem im go sprzedaja. Sadzisz ze w takiej
    sytuacji umowy na przechowywanie na 80% nie beda zmienione jak rzad Tuska każe
    zmienić? Mordę by ludzie darli jak by rzad PiSu to chciał zrobić. Ale jak rzad Tuska
    zrobi to debile nic nie powiedza bo im nie bedzie
    wypadało bo caly czas mowili ze pis zle rzadzi. Jeszcze nie raz będzie szansa zeby o
    takich sprawach porozmawiać.

  • 35. Data: 2023-11-17 01:06:24
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 16.11.2023 o 21:10, Cavallino pisze:

    > Ano nie ma tak dobrze - samochód o baterie dba i mało jej używa,

    Który samochód? Ten co ma poniżej 6s do setki a ładowanie 50kW i więcej?

    > w domu tak dobrze nie będzie.

    W domu będzie miał tak jak ustawi.

    > Ani chłodzenia, ani wolnego ładowania, ani pewnie nawet dobrego BMS.

    Domowe magazyny energii nie wymagają jakichś specjalnych warunków
    chłodniczych, prąd ładowania i rozładowania można praktycznie dowolnie
    ustawiać, a BMS o ile nie jest wbudowany w sam magazyn, to dobry
    kosztuje 200-300$, a jeszcze bardziej dobry 300-400$.

    Zadziwiające, że baterie w elektrykach to takie cacuszka i cudeńka,
    które wystarczają na setki kilometrów zasięgu, ładowania w przeciągu
    15-30 minut oraz dziesiątki i setki tysięcy kilometrów przebiegu, ale te
    same w domowych magazynach energii to już złom totalny.

  • 36. Data: 2023-11-17 07:17:40
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-11-2023 o 21:19, ddddddddddd pisze:

    > będę ładował baterię w nocy i wykorzystywał energię w dzień

    Ale w ten sposób już nie będziesz miał w niej miejsca, gdyby jednak
    słońce zaświeciło następnego dnia.

    Doliczyłeś te kwoty do rachunku i obniżyłeś spodziewany zysk z
    instalacji o tą część?

    > to po co pytasz?

    A po co tu o tym piszesz?

    napisałem tylko, że warunki mogą się zmienić i bateria
    > może się opłacać i w Polsce, bo już się opłaca w innych krajach.

    Głównie dlatego, że inaczej kosztuje.

    Gdyby u nas były po 1000 zł za 1kWh to sam bym wziął.

> [...]
    > części kraju) daje darmową (całkowicie darmową) energię gdy ma nadwyżkę
    > (dziś i wczoraj była to jedna godzina, ok. 18:00). Jutro podobnie może

    Instalacja potrafi to wykorzystać automatycznie?

  • 37. Data: 2023-11-17 07:20:37
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-11-2023 o 21:21, ddddddddddd pisze:

    > czyli jednak na dłuższe trasy się nie nadaje,

    Taki który chłodzenia nie ma to się nie nadaje.
    Ale to chyba tylko Leaf.
    Inne mają.

    Inna sprawa, że w domu odpada też najpoważniejszy czynnik, bo nie
    ładujesz szybkim ładowaniem.

    > bo trzeba dbać żeby dużo
    > tej baterii nie używać? ;)

    Nie, zupełnie odwrotnie.
    Siłą rzeczy codziennie w trasy nie jeździsz, więc nie używasz 100% dzień
    w dzień.

  • 38. Data: 2023-11-17 10:06:13
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 17 Nov 2023 01:06:24 +0100, nadir

    > Który samochód?

    Każdy.Może poza tymi chłodzonymi powietrzem, typu Leaf, iMiEV...

    > Ten co ma poniżej 6s do setki a ładowanie 50kW i więcej?

    Dlatego baterie w tych samochodach są robione modułowo,
    literalnie ta moc to jest potrzebna żeby zapewnić prad
    każdej celi z osobna, a i to jest odpowiednio kontrolowane
    na każdym etapie ładowania.

    > W domu będzie miał tak jak ustawi.

    Chłodzenia/grzania nie ustawi, w tym rzecz. Poza tym pisze
    o codziennym zużywaniu i pompowaniu, w przypadku BEV to
    rzadkość. Ludzie przeciętnie przejeżdżają 30km dziennie
    a nie 300-500km.

> [...]
    > ustawiać, a BMS o ile nie jest wbudowany w sam magazyn, to dobry
    > kosztuje 200-300$, a jeszcze bardziej dobry 300-400$.

    Można, ale jak się chce wykorzystać w 100% jak napisał,
    to nie można sobie pozwolić na powolne ładowanie.

> [...]
    > 15-30 minut oraz dziesiątki i setki tysięcy kilometrów przebiegu, ale te
    > same w domowych magazynach energii to już złom totalny.

    Ale to wasza, tj. oponentów bateryjnych, teza. Baterie zaczynają wam
    pasować tylko wtedy, gdy musicie tezę udowodnić -- nagle robią się
    zajebiste i mają na dekady wystarczyć mimo że warunki ewidentnie są
    gorsze (brak grzania/chłodzenia).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 39. Data: 2023-11-17 10:22:06
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-11-2023 o 10:06, Myjk pisze:
> [...]

    > pasować tylko wtedy, gdy musicie tezę udowodnić -- nagle robią się
    > zajebiste i mają na dekady wystarczyć mimo że warunki ewidentnie są

    Ano.
    Te setki tysięcy km przebiegu, to nie jest przebieg rozładowujący
    baterię w 100% w ciągu każdego dnia, dzień w dzień przez 10 lat.

    Bo gdyby tak było, to nie byłyby setki tysięcy km, tylko miliony:
    365 dni * 400 km * 10 lat = 1 460 000 km

    I nikt nie mówi, że tyle to każdy elektryk i jego bateria wytrzyma z
    palcem w tyłku.
    Ice też tego nie wytrzymają.

  • 40. Data: 2023-11-17 18:42:43
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 17 Nov 2023 10:22:06 +0100, Cavallino

> [...]
    >
    > Bo gdyby tak było, to nie byłyby setki tysięcy km, tylko miliony:
    > 365 dni * 400 km * 10 lat = 1 460 000 km

    Nawet zakładając że ktoś dużo jeździ, powiedzmy te 40 tys. km
    rocznie (gdzie przy 30 tys. się zaczyna BEV sensownie czasowo
    zwracać), to jest nadal 110km dziennie, jak odjąć weekendy,
    to jest 166km dziennie. To jest mniej niż 30% wykorzystania
    baterii. Do tego to bezsensowne założenie że wszyscy BEV
    ładują dużym prądem, bo przeciez wszyscy mieszkają w blokach
    i nie mają gniazdek.

    > I nikt nie mówi, że tyle to każdy elektryk
    > i jego bateria wytrzyma z palcem w tyłku.

    Nikt tak nie twierdzi, ale też nie można pisać/mówić,
    że bateria się całkowicie wysypie po 3 latach jak to
    oponenci BEV twierdzą. Po 10 też się zazwyczaj nie
    wysypie a statystyki pokazują że samochody mają
    85% wyjściowego zasięgu.

    --
    Pozdor
    Myjk