  • 11. Data: 2020-08-23 14:14:12
    Temat: Re: Z szacunkiem i rezerwą
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Kadar Oszmanski napisał:

    > Jeszcze jedna kwestia, czy w takich starych domach trudno będzie
    > zrobić nowe nadproża. Wiem, że niektórzy właśnie w ten sposób
    > powiększyli sobie okna i drzwi. Ale w wielu miejscach nikt tego
    > nie rusza i nie wiem dlaczego. Nie che im się, czy nie można.

    Może nie widzą potrzeby? Do drzwi się mieszczą, nawet gdy wracają
    do domu lekko przynapici. Okna też właściwe klimatowi. Gdyby miały
    być większe, to by od razu takie zrobili.

    W starych domach przeważnie nie ma nadproży w dzisiejszym znaczeniu
    tego słowa, czyli zbrojonej belki. Jest łukowe sklepienie, które
    nie potrzebuje stali i cementu -- kiedyś bardzo drogich materiałów.
    Wszystko się da, wszystko można zmienić, ale w każdym przypadku
    trzeba podejść do tego indywidualnie. Czy w ogóle warto.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2020-08-23 14:48:48
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    niedziela, 23 sierpnia 2020 o 11:53:00 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Rozumiem, że to "skucie" jest swego rodzaju metaforą. Spuchnięty
    > i odpadający tynk ma to do siebie, że po spuchnięciu odpada.
    > Dość przeciągnąć ręką lub jakąś szczotką, jeśli na to drugie
    > jeszcze się nie zdecydował. Można się przy tym przekonać, że

    Tak dokładnie. Płaty tynku ledwo trzymają się i wystarczy lekko
    puknąć i wszystko odpadnie. Oczywiście miejscowo.
    Jak już zacznę się tym zajmować to wrzucę zdjęcia.
    Na razie cały czas kwestie papierologiczne.

    > ochota do odpadania mu ustępuje, lecz nie wygasa całkiem. Wciąż
    > da się zgarnąć ze ściany jakiś piaseczek. Niegdysiejsze tynki
    > często miały tylko cienką spoistą warstewkę, a w miąższu swoim
    > były dość luźne. Pomalowanie tego *zwykłą farbą* przywraca im
    > spoistość zewnętrzną. Z tym że ja nie bałbym się uzupełniania
    > tynku razem z piewszym malowaniem. Takiego pacykowania można

    Ok. Myślałem o bardziej radykalnych działaniach ale jeśli twierdzisz, że
    na początek coś takiego wystarczy to ułatwia sprawę.

    >. Użycie gotowych syntetycznych mieszanek byłoby tu błędem.
    Ok. będę się tego wystrzegał.

    > Oczywiście nie zwalnia to z obowiązku przyjrzewnia się problemowi
    > bilżej i poznania przyczyny puchnięcia tynku. Zwykle jest ona
    > gdzieś blisko i da się ją wygasić również metodami pacykarskimi.

    To już w ogóle brzmi zachęcająco. Dzięki.
    K.

  • 13. Data: 2020-08-23 14:51:59
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    niedziela, 23 sierpnia 2020 o 14:12:24 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Na to jest jedyna metoda: polubić. Przecież po nich poznaje się
    > hiszpański dom. To lokalna specyfika wynikająca z niedostatku
    > drewna i wykorzystywania tego, co uda się pozyskać z zastanego
    > skromnego drzewostanu. Fakt, że wszystko można zohydzić -- czasem
    > ktoś je pociągnie "nowoczesną" farbą do wszystkiego, nabytą w
    > sklepie. Żeby było ślicznie. Ta farba potem odchodzi płatami.
    > Tradycyjnie powinny być zabejcowane na ciemno i powleczona
    > pokostem czy olejem, który nie tworzy warstwy, lecz integruje
    > się z drewnem.

    Niestety jest dokładnie odwrotnie czyli tak jak napisałeś na początku
    zapaćkane jakimś świństwem, które teraz odpada.

    > Jasne, że da się je obudować w zgrabny kwadracik kartongipsem
    > na blaszanym szkielecie. Ale to obciach trochę.
    To zależy jaki jest punkt wyjściowy. Ten z którym będę miał
    do czynienia chyba jest gorszy od karton gipsu.
    K.

  • 14. Data: 2020-08-23 14:56:47
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    niedziela, 23 sierpnia 2020 o 14:14:14 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Może nie widzą potrzeby? Do drzwi się mieszczą, nawet gdy wracają
    > do domu lekko przynapici. Okna też właściwe klimatowi. Gdyby miały
    > być większe, to by od razu takie zrobili.

    Nie jestem pewien tego. Niektóre wejścia są tak niskie, że bez schylania
    się i to mocnego nie wejdziesz.

    > W starych domach przeważnie nie ma nadproży w dzisiejszym znaczeniu
    > tego słowa, czyli zbrojonej belki. Jest łukowe sklepienie, które
    > nie potrzebuje stali i cementu -- kiedyś bardzo drogich materiałów.
    Gdyby było łukowate to się zgodzę ale to są kwadraty ewentualnie prostokąty
    Pewnie rzeczywiście nie ma tam belek i jakoś się trzyma.
    Ok. każdy przypadek (każdy otwór) potraktuję odrębnie i będę pytał
    i relacjonował.
    Czasami wierz mi, warto.
    K.

  • 15. Data: 2020-08-23 17:45:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie jestem pewien tego. Niektóre wejścia są tak niskie, że bez
    > schylania się i to mocnego nie wejdziesz.

    Klasyka:

    https://youtu.be/HSt4sc8SXz8
    https://www.tekstowo.pl/piosenka,wojciech_mlynarski,
    gdzie_orawa_i_gdzie_spisz.html

    > Gdyby było łukowate to się zgodzę ale to są kwadraty ewentualnie
    > prostokąty Pewnie rzeczywiście nie ma tam belek i jakoś się trzyma.

    "Sklepienie łukowe" nie musi oznaczać półokrągłego okna. Wystarczy
    kilka centymetrów wygięcia na metr i odpowiednie ułożenie cegieł,
    a już się trzyma. Potem soczewkowatą szparę nad prostokątnym oknem
    wypełnia się byle czym -- i po sprawie. Kiedyś potrafił to każdy
    majster. Dzisiaj bez drutów i betonu żaden nie podejdzie do sprawy.

    > Ok. każdy przypadek (każdy otwór) potraktuję odrębnie i będę pytał
    > i relacjonował.

    Najważniejsze, to działać z wyobraźnią:

    https://books.google.pl/books?id=TRJnYbaa3jMC&lpg=PP
    1&dq=wst%C4%99p%20do%20imagineskopii&pg=PP1#v=onepag
    e&q&f=false

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2020-08-23 17:57:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Niestety jest dokładnie odwrotnie czyli tak jak napisałeś na
    > początku zapaćkane jakimś świństwem, które teraz odpada.

    Czyli ktoś zepsuł. Jakiś konkretny człowiek, dążąc ku polepszeniu.

    > To zależy jaki jest punkt wyjściowy. Ten z którym będę miał
    > do czynienia chyba jest gorszy od karton gipsu.

    Ależ ja nie twierdzę, że w karton-gipsach jest coś złego! Tylko
    trzeba się na coś zdecydować. Więc patrz punkt pierwszy: polubić.
    Może się uda. Może samo odpadnie, jak ten tynk. Albo pomóc mu czymś
    delikatnie, szczotką, szlifierką. Albo chemicznie, mordofiksem
    jakimś. Jak się człowiek z takim drewienkiem przy pracy zbliży,
    większa jest szansa, że zapała sympatią. Wzajemną. Sufit podwieszany
    z karton-gipsu zawsze można zrobić, na to jest czas.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2020-08-23 18:22:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Ok. Myślałem o bardziej radykalnych działaniach ale jeśli
    > twierdzisz, że na początek coś takiego wystarczy to ułatwia
    > sprawę.

    O radykalnej wymianie tynku na całej ścianie? Zaraz się okaże,
    że po przyłożeniu łaty do muru, różnice w grubości tynku będą
    musiały być dziesięciocentymetrowe. Ludzie teraz by chcieli
    mieć tynki równiutkie jak od sznurka. Kiedyś nie musieli. Choć
    i to się zmienia. Są tacy, co jako "początkujący" życzą sobie,
    by im zrobić na każdej ścianie gładź na obraz i podobieństwo
    lustra. A przy pierwszym remoncie (co bywa już po kilku latach)
    chcą, by wedle zasłyszanej mody, majster walnął im w salonie
    "rustykalny tynk kładziony szpachlą" i odpowiednio nierówno
    go pomalował. Co rzecz jasna kosztuje dużo więcej, niż gładka
    ściana. O wybrzuszaniu równych ścian z ytonga jeszcze nie
    słyszałem, ale może nie jestrm na bieżąco.

    Jarek

    --
    Konsekwentnie, choć powoli
    Jednak kruszy się monolit

  • 18. Data: 2020-08-23 20:14:20
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-23 o 14:14 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > W starych domach przeważnie nie ma nadproży w dzisiejszym znaczeniu
    > tego słowa, czyli zbrojonej belki. Jest łukowe sklepienie, które
    > nie potrzebuje stali i cementu

    To widać mocno zależy od regionu. Nie wiem jak w Murcji, ale w mojej
    okolicy nadproża to bardzo powszechny element konstrukcyjny, również w
    kilkusetletnich budynkach. A zrobiony oczywiście nie ze zbrojonej belki
    żelbetowej, tylko z kawałka granitu. W co cacuśniejszych konstrukcjach
    ten granit potrafi być wyżłobiony w łuk. Bardzo ładnie to wygląda, no i
    niewątpliwie solidnie.

    Mateusz

  • 19. Data: 2020-08-23 20:14:57
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-22 o 15:48 -0700, Kadar Oszmanski napisał:
    > Raczej myślę o podłogach czyli sufitach. Są takie belki, które
    > wyglądają tragicznie. Najczęściej pomalowane a farba odpada wszystko
    > to wygląda ohydnie. Belka sama w sobie wygląda na zdrową.

    No to oszlifować? A potem obejcować. Farba na belkę to słaby pomysł,
    chyba że chodzi o odpicowanie czegoś na szybko aby sprzedać.

    Mateusz

  • 20. Data: 2020-08-23 20:28:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > żelbetowej, tylko z kawałka granitu. W co cacuśniejszych konstrukcjach
    > ten granit potrafi być wyżłobiony w łuk. Bardzo ładnie to wygląda, no i

    Jak granit, to w ogóle inna rozmowa! Ale powiedzmy sobie szczerze, region
    z granitem jako powszechnym materiałem budulcowym, to wielka rzadkość.
    Z wapienia też się tak da. A nawet, o czym kiedyś wspomninałem, belki
    z tego kamienia traktuje się jako futryny drzwi i okien. Granitu w tej
    roli chyba nie widziałem.

    --
    Jarek