  • 41. Data: 2014-06-16 23:11:26
    Temat: Re: Zasilanie boilera elektrycznego z ogniwa fotowoltanicznego
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 16 czerwca 2014 22:21:47 UTC+2 użytkownik janusz_k napisał:

    > Ani najprostsze ani najtańsze, trudno to dobrze polutować poza tym w
    >
    > instalacji panuje dość duże ciśnienie i mogą ci luty puścic i zalejesz
    >
    > dom. Kolektorami aby efektywnie grzac musisz mieć min 2-3 szt i to
    >
    > fabrycznych a i tak w zimie będziesz miał deficyt ciepłej wody, koszty
    >
    > spore zysk niewielki.
    >
    > Wg mnie najtaniej będziesz miał jak przejdziesz na 2 taryfy, a bojler
    >
    > właczysz przez zegar aby grzał tylko w 2 taryfie. Całą inwestycja to
    >
    > zmiana umowy i zegar programowany za 30-40zł.

> [...]

    Jeśli argumentem ma być ze Ty nie potrafisz polutować to jest to najgorszy argument
    jaki sobie można wyobrazić. W fabrykach lutują grzałki do kołnierzy i pomimo sporego
    ciśnienia szybciej się grzałka przepali niż puści lutowanie. No chyba że w Twoim
    świecie grzałkę z kołnierzem do bojlera robi się z jednego kawałka metalu.

  • 42. Data: 2014-06-17 07:50:42
    Od: "Szczepan" <s...@o...pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał

    Wg mnie najtaniej będziesz miał jak przejdziesz na 2 taryfy, a bojler
    właczysz przez zegar aby grzał tylko w 2 taryfie. Całą inwestycja to
    zmiana umowy i zegar programowany za 30-40zł.

    Z ekonomicznego punktu widzenia to masz calkowita racje, zainteresuje sie
    szczegółami.
    Moim celem byla jednak nie ekonomia a wyzwanie techniczne, zrobic samemu
    solarne ogrzewanie wody. Zająłem się tym przede wszystkim dla frajdy.

    --
    Szczepan

  • 43. Data: 2014-06-17 07:56:25
    Od: "Szczepan" <s...@o...pl>

    Użytkownik <k...@g...com> napisał

[...]

    Ja natomiast wyobrazałem sobie że spirale zrobie z jednego kawałka rurki
    miedzianej fi 8mm, bez zadnego lutowania a koncówki wyprowadze na zewnatrz
    przy pomocy skrecanych przepustów w stalowym kołnierzu. Nie za bardzo tylko
    mogę znaleźć takie gotowe przepusty.
    Czy masz jakis lepszy pomysł?

    --
    Szczepan

  • 44. Data: 2014-06-17 08:56:00
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu wtorek, 17 czerwca 2014 07:50:42 UTC+2 użytkownik Szczepan napisał:
> [...]
    > zmiana umowy i zegar programowany za 30-40zł.
    >

    > Z ekonomicznego punktu widzenia to masz calkowita racje, zainteresuje sie

    Lepiej jednak __dokladnie__ przelicz, stawiam, ze mala szansa...

    Tanszy prad jest bodajze 13-15 i 22-6, reszta DROZEJ! + wieksze oplaty stale (2
    liczniki)

    Jesli masz bojler 80l to na kapiel dla jednej osoby max, wiec albo wszyscy przed 6 ,
    albo po 22 ;)
    No i sprawdz ile zuzywasz pradu poza grzaniem wody i w jakich godzinach...

    WS

  • 45. Data: 2014-06-17 09:32:09
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 16.06.2014 o 23:11 <k...@g...com> pisze:

    > Jeśli argumentem ma być ze Ty nie potrafisz polutować to jest to
    > najgorszy argument jaki sobie można wyobrazić.
    Nie, to ty nie potrafisz czytać, to chce lutować Szymon a nie ja czy
    fabryka.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 46. Data: 2014-06-17 10:06:32
    Od: "Szczepan" <s...@o...pl>

    Użytkownik "WS" <L...@c...pl> napisał

[...]

    Jesli piszesz ze ten normalny prad bedzie drozszy to mi sie zupelnie nie
    oplaca bo ogrzewanie bojlera stanowiloby jakies 5% calego zuzycia.
    Chyba jednak zostanę przy koncepcji z kolektorem.

    --
    Szczepan

  • 47. Data: 2014-06-17 10:12:18
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-06-14 11:54, Szczepan pisze:
> [...]
    > Ogniwo dobrej firmy o mocy 250W, 24V kosztuje lekko powyzej 1000 zl
    > czyli tak samo jak kolektor sloneczny. Mysle ze moglbym wykorzystac
    > istniejacy boiler elektryczny ze spirala 37 ohm przy niewielkim
    > nakladzie na instalacje i automatyke elektryczna. Obliczylem
    > prowizorycznie ze aby uzyskac 250 W na tej spirali 37 ohm potrzebne by
    > bylo napiecie ok 96V a nie 24 jakie jest na wyjsciu ogniwa. Jak to
    > rozwiazac?
    >
    > Mam pytanie do grupowiczow, czy ktos z was zastosowal u siebie podobne
    > rozwiazanie i jakie napotkal w zwiazku z tym problemy.

    Mój znajomy kupił sobie jedno ogniwo fotowoltaiczne o mocy 200 czy 250W
    i zasilił nim grzałkę, którą umieścił w kotle CO.
    Dzięki temu, tej zimy spalił tylko 0,5 tony węgla, a zwykle spalał ok.
    2-2,5 tony. Zachwalał mi to rozwiązanie i opowiadał ile mu to dało
    ciepła i o ile zmniejszyło zużycie węgla.
    Dopiero w dalszej rozmowie przyznał, że oprócz tego węgla to jeszcze
    spalał drewno, które dostał z rozbiórki, a drewna to mu jeszcze starczy
    na kolejną zimę :)
    Ale jest przekonany, że to mniejsze zużycie węgla nie jest efektem
    palenia drewnem, lecz zakupem ogniwa fotowoltaicznego :)

    Powróćmy teraz do sedna.
    Aby nagrzać bojler z wodą o pojemności 80 litrów do temperatury 60
    stopni, zakładając, że temperatura początkowa wody to 10 stopni,
    potrzeba ok. 4,7kWh energii.
    Zakładając, że panel fotowoltaiczny jest w stanie dostarczyć mocy 250Wp
    to czas nagrzewania tego bojlera wyniósłby ok. 19 godzin. Niestety, ale
    jest to nierealne, ponieważ w ciągu doby nie ma aż tak długo słońca. Moc
    paneli np. te 250Wp to moc chwilowa dla warunków laboratoryjnych przy
    natężeniu oświetlenia 1kW/m2. Problem z ogniwem jest taki, że po jego
    nagrzaniu się, spada sprawność takiego ogniwa, dlatego też firmy podają
    moc chwilową oznaczając ją dodatkową literką "p" Wp (od angielskiego
    słowa peak).
    Ponadto w Polsce natężenie światła 1kW/m2 występuje bardzo sporadycznie,
    a zazwyczaj w okresie letnim waha się na poziomie 0,6-0,8 kW/m2
    Uwzględniając więc niższy poziom nasłonecznienia oraz spadek sprawności
    ogniwa po jego nagrzaniu się, rzeczywista uzyskana z niego moc w
    godzinach południowych i około-południowych będzie na poziomie ok.
    połowy mocy nominalnej podawanej przez producenta. Czyli dla ogniwa
    250Wp uzyskamy ok. 100-150Wp.
    Aby więc skrócić czas nagrzewania tej wody do ok. 5 godzin, czyli do
    okresu, w którym słońce relatywnie daje najwięcej energii to
    potrzebowałbyś ok. 8-10 takich paneli.
    Teraz policz czy jest to opłacalne. Obecnie za cenę tychże paneli +
    całego potrzebnego osprzętu, możesz kupić zestaw solarny z nowym
    zasobnikiem rzędu 200-300 litrów, a za dużo niższą kwotę 1000-3000zł
    kupisz zestaw kompaktowy, sezonowy (tylko na okres wiosny i lata) zestaw
    solarny, składający się ze zbiornika wody 100-200 litrów + rur typu
    "heat pipe" (niestety w j. polskim brak jest konkretnej nazwy, być może
    ciepłowód)
    http://proecosolar.eu/pl/5-systemy-bezcisnieniowe
    http://proecosolar.eu/pl/7-kompaktowe-systemy-cisnie
    niowe
    Jak więc widzisz inwestycja w panele fotowoltaiczne to inwestycja,
    której czas zwrotu jest bardzo długi.
    Dla porównania aby codziennie nagrzać prądem w jednej taryfie ten Twój
    bojler, musisz wydać ok. 100zł miesięcznie.
    Grzejąc prądem w jednej taryfie, kwota 5000zł starczy Ci na ponad 4 lata.
    Grzejąc prądem w II taryfie energii dwutaryfowej, ta kwota starczy Ci na
    ponad 8 lat.

    Jeżeli zaś chodzi o porównanie kolektorów i ogniw fotowoltaicznych to
    kolektory mają wyższą sprawność.
    Sprawność ogniw to ok. 10-15%
    Sprawność kolektorów w naszych warunkach klimatycznych jest nie mniejsza
    jak 40%, a z reguły waha się od 50-70%.
    Teraz sobie porównaj jakie są różnice w powierzchniach zajmujących przez
    ogniowa fotowoltaiczne i przez kolektory.
    Szybkie porównanie to ogniwa fotowoltaiczne przy tej samej wydajności
    mocy potrzebują co najmniej 4 krotnie większej powierzchni.

  • 48. Data: 2014-06-17 10:31:05
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-06-14 17:19, Budyń pisze:
    > Użytkownik "Szczepan" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    >

    > Liczylismy kazde mozliwe warianty - ale zaczynamy od liczenia kosztów.
    > Zatem -fotooogniwa sie nie opłacają, wiec dalszych problemów
    > technicznych nie rozwiązywaliśmy. A granicą opłacalności jest granica
    > zachodnia -u niemca sie opłaca :)

    Z nieba mi spadasz królu złoty.
    Podasz może te wyliczenia? Po co mam się przedzierać i wyważać otwarte
    przez Ciebie drzwi. Wdzięczny będę niemożebnie.

    --
    MN

  • 49. Data: 2014-06-17 16:49:36
    Od: k...@g...com

    1m2 w centralnej Polsce da prądu za ok 50 zł rocznie.

  • 50. Data: 2014-06-17 19:46:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 17.06.2014 07:50, Szczepan pisze:

> [...]
    > Moim celem byla jednak nie ekonomia a wyzwanie techniczne, zrobic samemu
    > solarne ogrzewanie wody. Zająłem się tym przede wszystkim dla frajdy.

    Dla frajdy polecam ogródek ;)

    Też będziesz miał przetwarzanie energii słonecznej w energię dla siebie.
    Niższe koszta, większe zyski.

    Truskawki są całkiem wdzięcznym obiektem hodowli :)