    From: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zaskakująca dogrywka. A może nie.
    Date: Thu, 30 Dec 2010 14:52:23 +0100

    Użytkownik "Tomek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:ifhrf0$p55$1@news.onet.pl...

    > Wyobraź sobie masowy przepływ strumienia gazów przez
    > wymiennik.
    > Gdy przekroje kanałów spalinowych są przewymiarowane
    > w stosunku do do masy spalin (na minimalnej mocy tak jest)
    > to wykorzystanie ciepła nie jest optymalne.

    Wydaje mi się że to nie jest tak proste jak tłumaczysz.

    > Sprawność jest największa na mocy nominalnej, nie maksymaknej
    > gdzie rosnie już temp. spalin i przez to spada sprawność kotła.
    > A gaz "idzie jak woda" gdy dom jest wyziębiony i trzeba nagrzać
    > mury.

    Próbowałem wyliczyć sprawność na podstawie podanych w instrukcji masy
    i temperatury spalin przy różnych mocach oraz podanych zużyciach gazu
    przy tych mocach.
    Obliczałem to dla czterech typów kotłów atmosferycznych o mocach, 12,
    20, 24, 28kW
    Dane wejściowe podane sa w instrukcji zarówno dla pełnej jak i
    minimalnej mocy danego typu kotła.
    Okazało się że bez wzgledu na typ kotłaza każdym razem wyższa
    sprawność wychodziła mi przy mocy maksymalnej.
    Gdzieś w necie znalazłem tez poglądowy wykres sprawności typowego
    kotła atmosferycznego z modulacją palnika i tam też było że najwyższa
    sprawność wypada przy pełnej mocy.
    Nie rozumiem więc po jakiego grzyba kocioł zaczyna grzać nie ważne czy
    to CWU czy CO zawsze od najniższej mocy. I taka moc najniższa trwa
    zawsze przez pierwsze 2minuty. W większości przypadków gdy dom jest
    już nagrzany kocioł włącza palnik czasem na 20sekund a czasem na
    minutę, rzadko kiedy na dłużej niż 3minuty. Przecież to jest jawne
    marnotrastwo energii !
    I tego też nie mógł a raczej nie potrafił wyjaśnić gostek na infolini
    Vaillant Polska.
    Zaczął się gubić i mieszać więc stwierdziłem że ten gostek nie jest
    wiarygodny i zakończyłem z nim rozmowę.

    Marek