  • 121. Data: 2021-02-08 21:16:05
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 8 lutego 2021 o 20:48:00 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > 17200 brutto za 10kW to dobra cena czy zła?
    > https://fotowoltaika-panele.pl/panele-inwerter
    > sam sobie to zamontuję.
    >
    > TG
    Nik ci nie odpowie czy cena jest dobra bo to będziesz wiedział za kilka lat. Mam
    znajomego. Założył sobie fotowoltaike. Zapłacił coś 11 tysięcy. Rozmawialiśmy o tym i
    on mówił że wie że to jest mało opłacalne. Ale ma trochę nawisu inflacyjnego i mu
    rybka czy się zamortyzuje za pięć czy piętnaście lat. Policzył i mu wyszło że mniej
    straci na fotowoltaice niż na lokacie w banku albo trzymając kasę w domu. Jakie
    podejście uważam że jest dobre. Słowo kluczowe to "mniej straci". A jak jakiś
    golodupiec zaczyna słuchać sprzedawców ile to zarobikupujac na kredyt to jest
    ugotowany bo nie myśli kategoriami że mniej straci ale że po cichu musi zacząć szyć
    worki na pieniądze bo tyle zarobi.

  • 122. Data: 2021-02-08 21:18:45
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > 17200 brutto za 10kW to dobra cena czy zła?
    > https://fotowoltaika-panele.pl/panele-inwerter
    > sam sobie to zamontuję.
    >
    > TG

    Podaj całkowitą cenę, bo to co tu podajesz to tylko koszt paneli +
    inwerter. Wiesz ludzie często są zdziwieni jak im podaję koszt montażu
    kotłowni gazowej - no bo przecież kocioł kosztuje tylko 5-6 tys. zł, a
    skąd ja sobie wymyślam takie kwoty.

    Poza ww elementami instalacja fotowoltaiczna wymaga jeszcze elementów
    montażowych, okablowania, złączek, zabezpieczeń, wymagane papiery oraz
    robocizna.

    OK. Zrobisz sam - Ty, ja także, ale jak rozumiem posiadasz stosowne
    uprawnienia UDT, aby można byłą taką instalację zgłosić do podłączenia
    do sieci? Czy zapłacisz komuś, aby Ci to firmował?

    Niestety nie wszyscy potrafią to zamontować, a nawet o prądzie nie mają
    najmniejszego pojęcia.

  • 123. Data: 2021-02-08 21:35:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-08 o 21:07, budynPL pisze:

    > a jak to obliczasz? Jesli okres zwrotu z inwestycji jest krótszy, niż techniczna
    trwałość
    > to musi być odwrotnie niż piszesz
    >

    > b.

    Jak jak?

    Normalnie.

    Całkowity koszt instalacji określonej mocy + koszty eksploatacji (serwis
    i konserwacja) + koszty stałe i przesyłowe w okresie żywotności instalacji.

    Teraz liczymy ile pozyskaliśmy energii w okresie eksploatacji
    (uwzględniając koszty przechowania energii t.j. 20 lub 30% oddajemy
    energetyce za darmo).

    Musimy też uwzględnić koszty inflacji, ponieważ na instalacje musimy
    wywalić kasę już i teraz, a energię kupujemy w dłuższym czasie i
    relatywnie cena energii z roku na rok maleje, ponieważ zarobki szybciej
    rosną niż ceny energii.

    Dzielimy całkowite koszty przez ilość energii pozyskanej i wiemy ile nas
    kosztuje 1kWh z fotowoltaiki.

    Przy dobrze sprzyjających warunkach (głównie jak tanio pozyskamy
    podzespoły i sami zamontujemy) dobrze będzie jak się zmieścimy pomiędzy
    kosztami kupowanej energii między prądem jednotaryfowym, a dwutaryfowym.

    Największą głupotą jaką ludzie robią to pozwolić sobie wmówić, że jest
    to energia za darmo. Niestety nie jest to energia za darmo.

  • 124. Data: 2021-02-08 21:44:30
    Od: budynPL <b...@g...com>

    poniedziałek, 8 lutego 2021 o 21:35:34 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):

    > Jak jak?
    >
    > Normalnie.

    normalnie? to zrób i zapodaj przykładowy arkusz kalkulacyjny. Miałem taki zamiar....

> [...]
    > wywalić kasę już i teraz, a energię kupujemy w dłuższym czasie i
    > relatywnie cena energii z roku na rok maleje, ponieważ zarobki szybciej

    ...ale na inflacji wymiekam :-) Jestem ciekawy jak to wyjdzie tak uczciwie liczone.

    b.

  • 125. Data: 2021-02-08 22:00:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    ugotowany bo nie myśli kategoriami że mniej straci ale że po cichu musi zacząć szyć

    Niektórzy mi zarzucają, że czego by nie Zenek nie napisał to ja zawsze
    jestem temu przeciwny.

    Niestety w tym przypadku nie sposób się nie zgodzić z tym co on napisał
    i tu się zgadzam w 100%

    Dodam tylko, że mając taką luźną kasę, wydając ją na fotowoltaikę z góry
    tracimy.

    Jedyną darmową energią jaką możemy mieć to nie montować fotowoltaiki, a
    pieniądze, które byśmy wydali na instalację fotowoltaiki zainwestować, a
    z zysków opłacać koszty kupowania energii.

  • 126. Data: 2021-02-09 07:05:35
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 21:18 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Poza ww elementami instalacja fotowoltaiczna wymaga jeszcze elementów
    > montażowych, okablowania, złączek, zabezpieczeń, wymagane papiery oraz

    Pozostałą kwotę znam szacunkowo - na podstawie rozmowy telefonicznej,
    około 3200 na resztę.
    Dodatkowo od niedawna trzeba bulić strażakom - max 1000PLN.

    > OK. Zrobisz sam - Ty, ja także, ale jak rozumiem posiadasz stosowne
    > uprawnienia UDT, aby można byłą taką instalację zgłosić do podłączenia
    > do sieci? Czy zapłacisz komuś, aby Ci to firmował?

    Do podłączenia do PGE potrzebne są tylko uprawnienia SEP, zrobię je sobie
    w stosownym czasie.

    TG

  • 127. Data: 2021-02-09 09:42:27
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 08.02.2021 o 21:35, Uzytkownik pisze:

    > Największą głupotą jaką ludzie robią to pozwolić sobie wmówić, że jest
    > to energia za darmo. Niestety nie jest to energia za darmo.

    Kwestia ekologiczności też jest wątpliwa, bo podobno te panele po
    okresie używalności bardzo długo się utylizuje.

    No i pomijam już zagrożenie pożarowe.

    Kilku sąsiadów sobie u nas ostatnio założyło, ciekawe jak im się to
    sprawdzi...

    --
    Ewa

  • 128. Data: 2021-02-09 10:14:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 22:00 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

> [...]
    > pieniądze, które byśmy wydali na instalację fotowoltaiki zainwestować, a
    > z zysków opłacać koszty kupowania energii.

    No to na moim przykładzie: mam 25kPLN na to foto 10kW (zestaw 17 + 5 na
    "klamoty" +3 na nieprzewidziane wydatki).
    Szacuję (na podstawie poprzedniego i aktualnego zużycia), że za prąd w tym
    roku zapłacę 5,5-6kPLN.
    W co wg Ciebie można obecnie "zainwestować" te 25k aby uzyskiwać rocznie
    3-4k PLN bonusu do prądu?

    TG

  • 129. Data: 2021-02-09 11:09:23
    Od: budynPL <b...@g...com>

    to ja może podam swoje dane, troche nietypowe bo samoróba
    zapłaciłem za instalację FV 9,4kW jakies 21kzł.
    Zakładam że odzyskam 5000 dofinansowania i 3000podatku.
    Czyli inwestycja kosztowała mnie 13000, czyli jakies 1400zł/kWp
    Rocznie zużywałem prądu powiedzmy 6000 po 0,56 czyli 3373zł.
    Instalacja jest sporo przewymiarowana wiec zakładam ze rocznie będę miał 100%
    pokrycie
    do końca jej żywota. Zwrot inwestycji po 13000/3375=3,8 latach.
    Przez techniczny żywot instalacji czyli 25lat bez fotowoltaiki zapłaciłbym
    6000kWh*0,56*25=84kzł
    A przy obecnosci koszt wyniesie 13000 (inwestycja)+
    opłaty stałe 15zł/mc(tyle mam na fakturze , nie jestem pewny jak to rocznie
    rozliczą)*12*25=4500
    czyli łącznie przez 25lat 17,5kzł. Mogę dodać drugie tyle na koszty rezerwowe typu
    gradobicie
    i nadal jestem mocno do przodu.
    Jak ktos umie to niech policzy jakies inflacje itp ja nie umiem.

    b.

  • 130. Data: 2021-02-09 14:33:27
    Od: collie <c...@v...pl>

    W niedzielę, 7.02.2021 o 10:23, Uzytkownik napisał:

    > Nie ma gorszej rzeczy jak stropodachy. W nich kumulują się wszystkie,
    > możliwe problemy i wady.
    >
    > Budowano tak za czasów PRL bo było taniej i szybciej, ale dzisiaj nie ma
    > żadnego uzasadnienia, aby tak budować.
    >
    > Ale skąd ty to możesz wiedzieć?

    Nie ma żadnego uzasadnienia, ale buduje się tak i dzisiaj. Trzeba
    tylko mieć pieniądze. Ale skąd ty to możesz wiedzieć? Gołodupcu.

    https://zapodaj.net/299684db946f4.jpg.html

    --
    Jak ty mnie zaimponowałeś w tej chwili
    (Siara)