  • 191. Data: 2021-02-14 15:56:00
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 14 Feb 2021 12:15:02 +0100, Marek

    > Ale za 25 lat...

    Raczej za 35 o ile w ogóle do tego czasu się uzbiera odpowiednia,
    opłacalna, ilość.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 192. Data: 2021-02-15 18:04:09
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 13.02.2021 o 21:02, Myjk pisze:

    > Ale od tego są statystyki, zbierane od lat 20 co najmniej. To wbrew pozorom
    > nie jest nowa dziedzina, nasłonecznienie, czyt. ilość energii docierającej
    > do ziemi (w zalezności od kąta padania itp.) było zbierane od dawna, zanim
    > jeszcze masowo myślano o produkcji energii ze słońca. Także opieranie się
    > na sąsiadach, gdy setki tysięcy instalacji pracują, jest...

    Od zaspokojenia ciekawości jeszcze daleka droga do podjęcia decyzji. A
    ta na pewno będzie oparta na przyjrzeniu się także statystykom, nie bój nic.

    > Zachodzi pytanie jak często wysiada prąd i na ile czasu? U mnie na wsi od 4
    > lat, jak dom buduję, nie było nieplanowanej przerwy w dostawie prądu. Jeśli
    > założyć że prądu braknie dosyć często na 1-2h dziennie, to łatwo
    > przeliczyć, znając potrzeby domu, jakiej wielkości kupić baterie.

    Faktem jest, że przerwy w dostawie prądu zdarzają się coraz rzadziej.

    > Można zmagazynować, przy czym maksymalnie na rok od momentu wyprodukowania
    > kWh i za 20% opłatą. To jest bardzo dobra "oferta" w porównaniu z własnym
    > magazynem (baterii).

    Tego za bardzo nie rozumiem właśnie - oddaję prąd do sieci i jeszcze za
    to płacę? A potem odbieram sobie ten prąd już bez opłat przynajmniej?

    Podkreślam, że to pytanie dla zaspokojenia ciekawości. Przed podjęciem
    decyzji sprawdzę oczywiście, jakie są warunki oferowane przez Tauron. ;-)

    --
    Ewa

  • 193. Data: 2021-02-15 18:11:17
    Od: budynPL <b...@g...com>

    poniedziałek, 15 lutego 2021 o 18:04:12 UTC+1 FEniks napisał(a):

    > Tego za bardzo nie rozumiem właśnie - oddaję prąd do sieci i jeszcze za
    > to płacę? A potem odbieram sobie ten prąd już bez opłat przynajmniej?

    wysyłasz do sieci za darmo, za darmo odbierasz pomniejszone o 20% - mega dobra
    mozliwość
    bo ten "akumulator" sieciowy magazynuje w dowolnym okresie czasu. Latem oddaję, zimą
    pobieram.
    Wszelkie fizyczne magazyny energii co najwyżej zgromadzą energię na 2 dni do przodu,
    w sumie
    kompletnie nieprzydatna funkcja.

    b.

  • 194. Data: 2021-02-15 21:26:53
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 13 lutego 2021 o 15:34:17 UTC+1 Myjk napisał(a):

    > Nigdzie nie założyłem samodzielnego montażu, tylko aktualne ceny rynkowe.
    Ale po co Wam jakieś arkusze skoro wyliczenie jest proste
    1kWp dla Kowalskiego kosztuje na dzisiaj min 6tys zł(bliżej 6,5tys).
    Ostatnio kilku "doradców" u mnie było i nikt poniżej 6tys za kWp nie zaproponował
    1kWp wyprodukuje rocznie ok 1000kWh
    1000kWp wg dzisiejszych cen energii to ok 600zł
    Czyli za 6tys zł można kupić sobie 1kWp w panelach lub prądu od dostawcy na 10 lat
    Inflacja- grupowy ignorant Myjk napisał żeby przyjąć 4% rocznie i przyjmijmy że to
    jest ok
    "Doradcy" proponują kredyt/ leasing na panele- jeśli trafia jelenia to sprzedadzą mu
    zwykły kredyt gotówkowy na 10 lat z czyli tak cos około 10% rocznie.
    Jeśli jeleń bardziej kumaty to zaproponują preferencyjny kredyt na 4^ rocznie-
    oprocentowanie stale, brak innych ukrytych kosztów. Ale na maks 8lat więc jeleniowi
    rachunki za prąd zmaleją do kilkunastu złotych miesięcznie(opłaty stałe itp) ale rata
    kredytu z racji okresu maks 8 lat będzie wyższa jak dotychczasowe rachunki za prąd
    I to pod warunkiem że jeleń będzie miał "zdolność kredytową". Oczywiście zamiast
    kredytu można za gotówke- ale to też koszt i kwestia przeliczenia indywidualnie czy
    ta inwestycja ma sens.
    Gdzieś tam po drodze 5tys dotacji(aktualne?) i ew odliczenie od podatku. Od podatku
    odliczyć można w następnym roku podatkowym(czyli nawet dopiero za kilkanaście
    miesięcy) i pod warunkiem ze odliczać będzie z czego.
    Jak coś pomyliłem, nie dopisałem prosze o korekty

  • 195. Data: 2021-02-16 07:07:52
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 15.02.2021 o 21:26, Kris pisze:

> [...]
    miesięcy) i pod warunkiem ze odliczać będzie z czego.
    > Jak coś pomyliłem, nie dopisałem prosze o korekty

    Konkret: instalacja 6.12 kW założona za 23 500 zł. Od tego odejmij 5 tys
    dotacji (jeszcze nie dostałem, ale spokojnie czekam) oraz odpis od podatku.
    Ostatecznie można liczyć, że zapłacę ok. 15 tys zł za 6,12 kW. Wychodzi
    niecałe 2500 zł za kW.

    --
    MN

  • 196. Data: 2021-02-16 14:59:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Kris k...@g...com ...

    > Ale po co Wam jakieś arkusze skoro wyliczenie jest proste
    > 1kWp dla Kowalskiego kosztuje na dzisiaj min 6tys zł(bliżej
    > 6,5tys).

    Własnie dostałem oferte na około 4,1tys za kw w kilku wariantach wiec
    coś panie zmyslasz...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    którzy nie mają już nic do stracenia. " Janis Joplin

  • 197. Data: 2021-02-16 21:48:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 16 lutego 2021 o 14:59:56 UTC+1 Budzik napisał(a):

    > Własnie dostałem oferte na około 4,1tys za kw w kilku wariantach wiec
    > coś panie zmyslasz...

    Może dla tego że ja nie szukam tylko mnie szukają.
    Średnio 2 razy w tygodniu dzwonią z propozycja umówienia spotkania z "ekspertem"
    Najczęściej ich spławiam ale w kilku przypadkach udało się wyciągnąć cene za 1kwp i
    właśnie w okolicach 6,5 tys liczyli.
    Columbus chyba najdrożej, minimalnie taniej columbus energy(konsultant twierdził ze
    to inna firma)
    Kilku podobnych ceny podobne. a jeszcze latem ubiegłego roku w okolicach 5tys bywały
    oferty.
    Moze jak bym sam lokalnie szukał to poniżej 5tys bym znalazł
    Ale to w sumie niewiele zmienia odnośnie mojej wypowiedzi
    Arkusz niepotrzebny
    1kWp wyprodukuje 1000kWh rocznie, cene za 1Kwp kazdy moze wstawić sobie jak tam u
    niego jest i wyjdzie mu czy to ma sens czy nie ma.
    Dla każdego inaczej zresztą z ty sensem.
    Ja od dawna twierdze że w fv wejdę jak czas zwrotu będzie poniżej 5 lat (czyli 1kWp
    poniżej 3tys)ale każdy niech liczy jak tam uważa

  • 198. Data: 2021-02-16 21:55:08
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 16 lutego 2021 o 21:48:04 UTC+1 Kris napisał(a):

    > Może dla tego że ja nie szukam tylko mnie szukają.
    > Średnio 2 razy w tygodniu dzwonią z propozycja umówienia spotkania z "ekspertem"
    A nr telefonów z fb marketplace biora.
    Wystawiam ogłoszenia na lokalnych grupach często z innych miejscowości jak mieszkam
    i nawet dzisiaj miałem telefon "czy dodzwoniłem się do mieszkańca Chojnic?"
    Z Chojnicami mam tyle wspólnego ze na lokalnej grupie sprzedażowej z Chojnic
    ogłoszenie umieściłem
    W ciągu ostatnich 2 lat chyba z 8 doradców u mnie osobiście było i z ich ofert
    wychodzi ze ceny rosną a nie maleją.
    Wstawiałem chyba tu ich oferty zresztą

  • 199. Data: 2021-02-17 07:25:00
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 16.02.2021 o 21:48, Kris pisze:
    > Ja od dawna twierdze że w fv wejdę jak czas zwrotu będzie poniżej 5 lat (czyli
    1kWp poniżej 3tys)ale każdy niech liczy jak tam uważa

    Szkoda, że nie widzisz, co Ci odpisałem wczoraj. Może ktoś to zacytuje.

    --
    MN

  • 200. Data: 2021-02-17 07:47:49
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 16.02.2021 o 21:55, Kris pisze:
    > W ciągu ostatnich 2 lat chyba z 8 doradców u mnie osobiście było i z ich ofert
    wychodzi ze ceny rosną a nie maleją.

    Ceny być może rosną, bo zainteresowanie jest ogromne. W zeszłym roku
    zgłoszeń przybywało w tempie od 1000 dziennie to kilku tys dziennie.

    --
    MN