    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 13 Aug 2017 08:09:45 -0700 (PDT)
    <d...@g...com>
    <3...@g...com>
    Subject: Re: burza była i prądu ni ma
    From: Tornad <w...@a...com>

    W dniu niedziela, 13 sierpnia 2017 15:02:36 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    dalekich podróżach morskich. Najwieksza zmora majtkow byly huragany, tajfuny, cyklony
    i co tam jeszcze. One tez powstają chętniej gdy nad nimi wieje jet stream. I ci
    majtkowie przewidywali sztorm po migotaniu gwiazd.

    zaobserwowac. Ale bez jeta gwiazdy też będą migac.

    > alez pan opowiadasz :) Grawitacja nie ma z tym nic wspolnego bo ugicie jest za małe
    zeby je zaobesrwowac. Licza sie wyłacznie zmiany gestosci atmosfery. Patrzac poziomo
    sytuacja jest dosc stabilna i zaobserwujemy przesuniecie w pionie obrazów (ta twoja
    elipsa). Ale patrzac do góry światło przebija sie jak żmija przez kolejne ruchome
    warstwy atmosfery i dlatego dziala ten soczewko/pryzmat. (w poziomie tez dziala ale
    naklada sie na to stałe przesuniecie pionowe)
    > Jet moze zwiekszac/zmiejszac efekt ale on wystepuje zawsze. Chcesz powiedziec ze
    tam gdzie nie ma jeta to gwiazdy nie mrugają? :/

    > a jako ze u mnie chmur nie było anie było prądu to było dosc ciemno, wiec warunki
    do obserwacji były lepsze niz zwykle. Nawet droge mleczna było widac co sie raczej
    nie zdarza.
    > I kilka bardzo fajnych meteorytów udało sie zobaczyc.

    Alez pan jesteś uparty. U mnie na wsi kazdy chlop małorolny, nie wspominając
    już o kulakach, wie, ze woda z morz i oceanow nie wylewa się tylko dzięki
    grawitacji. Kazda czasteczka H2O jest przez Ziemie przyciagana i dlatego nie
    odplywa gdzies w Kosmos tylko tej matki Ziemi się trzyma i do niej tuli.

    Podobnie jest z powietrzem. I to grawitacja jest warunkiem koniecznym i
    wystarczający aby gestosc powietrza z wysokoscia malała. A przy samej ziemi
    na poziomie morza, miała te gestosc najwieksza.
    Gdy sytuacja jest stabilna to te wszystkie załamania swiatla sa również
    stabilne i dysponując teleskopem z podzialka kata nachylenia, można te przesuniecia
    glownie w pionie zmierzyć. I to jest przez ludzi rozunmiane i
    definiowane jako refrakcja. Po prostu tak się ludzie umówili i ja nie mam na
    to wpływu.
    Czyli nie tylko chce powiedzieć lecz zapodaje wszem i wobec i kazdemu z
    osobna, ze migotanie gwiazd jest zdeterminowane niestabilnoscia gornych warstw
    atmosfery. Innymi slowy mowie, ze tem gdzie nie ma dzeta, gwiazdy nie mrugają.
    Zapamietaj to i więcej już nie nudz.

    Nie wiem czy się ukaze ale zapodaje strone, na której ten jet, jego aktualne
    polozenie i kształt sa pokazane.

    http://squall.sfsu.edu/scripts/nhemjetstream_model.h
    tml

    Przed chwila ten strumien nad Polska był sladowy ale być może się odrodzi.

    To jest fakt, zjawisko fizyczne rzeczywiste, nie jakas tam urojone zwidy pana
    Einsteina czy innego "gieniusza".

    I dlatego zachęcam Czytelnikow do oglądania jego kształtu, natężenia, kierunku
    oraz samej pogody w tym czasie. Bo ten jet jest kuznia pogody na ziemi. No i
    niech każdy sam zauważy, ze jak on jest wypasiony to gwiadzy migoca, owce maja
    wieksza chcice a panny nie chcą dawac.
    Piszesz, ze zauwazylek kilku tych meteorytow. A zapowiadali kilkadziesiat na
    godzine. Znowu przesadzili, ludziom w glowach zamącili a efekt czyli
    przewidywanie było mierne.

    Podobno najtrudniej jest przewidziac opady.
    No ale to już tak bywa. Klimat u nas jest dość zlozony i kapryśny a nauka o
    nim zacofana. Dlatego od wiekow ludzie sobie jakos sami radzili. Moja babka na
    przykład wiedzila, ze jak ja w kolanie lupac zaczyna to za dwie godziny będzie
    ulewa. I ja sam jak ma lac to mój organizma atawistycznie się do tego
    przygotowuje - chce mi się spac.
    Najlepszym przewidywaczem pogody był mój kocor rasy syberyjskiej, którego
    przodkow zesłano do USA. Był w kolorze mysim czyli ciemno szary. Bardzosmy się
    lubili.
    I on miał ciekawa ceche, ze potrafil przewidywać srogość zim. Jak sobie na zime
    zafundowal puszyste i grube futro (wcale taki biedny jak go zona nazywala, nie
    był) to zima była siarczysta. Gdy futro zimowe niewiele od letniego się
    roznilo zima była lagodna. Czasem nawet w ogole sniegu nie było. Niestety tik
    (kLeszcz) go uzarl czy jakiś rak się go czepil, ze zchudl jak szczypa i sobie
    zechl. Pochowalem go z honorami na amerykańskiej ziemi ale co z tego jak jego
    natepca czarno bialy dachowiec, już tej mocy nie miał.

    Ale pisze to również po to by jak ktoś ma kota to probuje ten efekt zauwazyc.
    W końcu nie ma kotow niezastąpionych. Aaa dodam jesacze, ze mój kocor
    powiedzial mi a scislej dal mi do zrozumienia, po co koty maja wasy.

    Pzdr
    Tornad