    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 26 Dec 2016 12:20:50 -0800 (PST)
    Subject: Re: darmowe ciepło w zimie
    From: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 grudnia 2016 18:19:56 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > Czyli temp. powietrza wylotowego minimum 23C, inaczej będziesz chłodził.
    > Nie uzyskasz tego inaczej jak w obiegu zamknietym aby mieć sensowny
    > strumień.

    Ano tak to sobie wyobrażam.

    > Bo to typowy rozmiar domku.

    może tak jest dla nowych. Starsze są często mniejsze.

    > Zalezy od sprawnosci, przypominam że będziemy pompować do środka
    > powietrze nie o temp. 0 ale o temp nieco mniejszej niż 23C. W koncu
    > chcemy na wyjściu mieć duzy przepływ i temperaturę a to wymaga obiegu
    > zamknietego. Taki kolektor nie tylko pochładnia ciepło ale i emituje.

    Zgadza sie. Ja w kwietniu mialem na solarze z blachy i czarnej farby ponad 90stopni.
    Nie widze problemu aby uzyskać dobre temperatury w słoneczny zimowy dzień...
    Izolacja tego nie jest trudna. Ale sporo zalezy od warunków geometrycznych (dom,
    południe, ogródek, przyłacze itp).

    > Mocno wątpliwe, mamy głównie chmury.

    Różnie jest. Trzeba by w statsy zerknąć:
    http://www.wroclaw.climatemps.com/index.php
    w grudniu średnio 1,5h dla wrocka przy maksimum na poziomie 7h w lipcu.
    Ale juz marzec kwiecień i wrześien pażdziernik mają załkiem ładne statsy. Na te
    miesiące może sie taki kolektor nadać...

    > O ile pompujemy powietrze 0C to odbieranie mocy może być dośc skuteczne.
    > Wprowadź tam 23C z domu i dopiero sprawdź wydajność.

    Mysle ze nie będzie tak źle.
    W sumie zmierzyć mozna łatwo.

    Mialem kiedys zestaw ds1820 w domu.
    I jeden z nich byl na parapecie na zewnątrz od wschodu a drugi od zachodu.
    i ten bidny ds sie nagrzewał do ponad 20 stopni bez żadnej izolacji od samego ciepła
    słońca (ale nie bezpośrednio bo ds był pod blachą okapu parapetu) padającego na
    sciane.

    A u mnie w domu parapet mimo ze biały nagrzewa sie czasem w zimie do 30-35 stopni.

    IMHO da sie z tego nieco wycisnąć...

    na 300pln/msc to jest 5-6h pracy i paredzesiąt stówek w materiałach.

    > Trwialnośc konczy się jak sie policzy koszty pracy i materiałów. Jakieś
    > rusztowanie na to też trzeba zeszyć, w końcu na pietruszce to leżeć nie
    > będzie.

    Dalej nie jest to drogie. Na pewno nie tyle co kolektory wodne. Bo odpada zbiornik.

    > Ale on nie działa w żaden widoczny sposób. trzeba zrobić znacznie więcej.

    Oj tam, 1000W jednak daje...
    nie na darmo domy pasywne jednak mają od południa przeszklenia, przynajmniej te które
    są robione sensownie...

    Zreszta w nowym domu to bym sobie aktanke zrobił aby mi od południa front grzało...

    > Jakaś plyta osb kosztuje.

    Dalej koszty nikłe.

    > Ale do grzania/dogrzewania budynku zimą?

    Jesien/wiosna tak. Nie wiem czemu ludzie fiksują się na te zime.
    Koszty ogrzewania w okresie jesienno zimowym to pi*oko 30% całości kosztów
    sezonowych. Jest sie po co schylać. Dokładnie tak jak z solarami wodnymi tyle że przy
    wodnych mozna nieco zmagazynować...

    > Nie uwierzę jak nie zobaczę obliczeń.

    Z ciekawości sobie wrzuć ds1820 w słoik, dodaj czarnego papieru, zakręć i wyłóż na
    parapet.
    Temperatura stagnacji ci powie co nieco. A potem wsadz ten słoik na parapet od
    wewnątrz.

    IMHO bez problemu dostaniesz około +20stopni.