  • 51. Data: 2011-09-21 08:06:06
    Temat: Re: dom 100m2 prosze o opinie o projekcie
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2011-09-21 09:36, a.no pisze:
    > zaburzyliscie nieco moja wykrystalizowana wizje domu "optymalnego",
    > oszczednosci na garazu faktycznie mozna by przemyslec.

    Przepraszam.
    Wdałem się w dyskusję bo od dłuższego czasu zastanawiam się, wspólnie z
    różnymi z ludźmi z branży, nad różnymi stereotypami związanymi z
    budownictwiem. Prawie zawsze musi być tanio i z reguły na kredyt, ale
    jednocześnie koniecznie dachówka ceramiczna, poddasze użytkowe, łubudu
    garaż i płoty, mury, kute ogrodzenia i wszystko z myślą o prawnukach. Ja
    myślę że to siedzi gdzieś głęboko w głowach, jakaś taka skaza w
    społeczeństwie... Na pokaz, krwią i blizną a później opowiadanie jakie
    to budowanie domu jest drogie, CHFy szaleją, tylko projekt był tani bo
    "typowy"(!).

    ________MAT_______

  • 52. Data: 2011-09-21 08:17:36
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2011-09-21 09:46, Amir pisze:
    > Dla mnie to podstawa ogrzewany garaz (mamy go pod salonem w piwnicy), zona z
    > maluszkiem wsiada do cieplego auta i jedzie do przedszkola.

    Widzisz a.no. Masz już EOT. Uniwersalna rada dla każdego chcącego
    wybudować tani dom 100m2. Ogrzewany garaż w piwnicy rozwiąże wszystkie
    Twoje problemy (finansowe w pierwszej kolejności) i jest najważniejszy
    (bo to przecierz podstawa).
    (Amir-uwierz mi ale z trudem powstrzymałem się od kpin)

    ________MAT_______

  • 53. Data: 2011-09-21 08:41:38
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Lagod napisał:
    > W dniu 2011-09-20 21:17, robercik-us pisze:

    > Wątpliwe i nieistotne w dyskusji.

    Jak uważasz... dla mnie istotne. Jak nie masz kasy/chcesz zaoszczędzić,
    to nie budujesz, tylko wynajmujesz, jak masz - inwestujesz i budujesz
    sobie dom z wszystkim, co uważasz za potrzebne - w tym z garażem, jeśli
    uważasz, że będzie Ci potrzebny. Z własnego doświadczenia wiem, że jest
    potrzebny, a w każdym razie na tyle przydatny, że warto go razem z domem
    zbudować - to mit, że znacząco podnosi koszty budowy. Owszem jest
    drożej, ale nie o tyle ile się co niektórym wydaje, za to wartość
    budynku z garażem będzie jednak wyższa od budynku bez garażu. Po
    dokładniejszym przeliczeniu okaże się, że się jednak opłaca.

    > Tak. Ale 1200 może być zbyt mało by wyglądało estetycznie.

    No to albo chcesz estetycznie, albo ekonomicznie :-). Mnie blaszak na
    budowę kosztował 1400 zł plus prowizoryczne utwardzenie podłoża. Później
    nawet potaniały.

    > Wśród dorosłych ludzi kierujących się względami ekonomicznymi (tak
    > sugeruje a.no) argument że "fajnie mieć" jest co najmniej nie na miejscu.

    Widzę, że chcesz se mnie zrobić 'niedorosłego'..., albo nie myślącego
    ekonomicznie.
    Zapewniam Cię, że i jestem dorosły - czterdziestka właśnie stuka - i
    ekonomicznie myślę. Wartość mojego domu z działką jest w tej chwili o
    jakieś 50 - 70 procent wyższa niż w to wszystko zainwestowałem. :-)

    > Tu jest inna alternatywa: stworzyć ludziom wygodną przestrzeń życiową a
    > mniej luksusowo potraktować przedmioty.

    A może jednak luksusowo potraktować samego siebie... i wsiadać do
    nagrzanego - względnie - samochodu i zapalać bez problemu. Tylko o
    własny komfort chodzi - nic więcej. Poza tym garaż spełnia jeszcze
    funkcję magazynku gospodarczego na narzędzia i inne rupiecie podręczne.
    U mnie wszedł regał, koła zimowe i trochę innych rzeczy, chociaż mój
    garaż nie jest wcale duży - ok 18 m2.

    Może duża bawialnia dla dzieci z
    > pracownią, albo coś na kształt jakiegoś fitnesu. A może pokoje w których
    > się głową nie wali w sufit. Cokolwiek, ale dla ludzi na co dzień, a nie
    > dla auta na noc.

    Myślę, że cokolwiek zawężasz zagadnienie... Ale niech Ci będzie :-). Ja
    o swoim nie mówię w kwestii obrony słuszności swojej decyzji, tylko
    patrzę realnie. Dla mnie to była dobra decyzja, ale każdy dorosły
    człowiek niech decyduje sam. W końcu domów nie buduje się co dwa lata,
    tylko z reguły jeden, może dwa w ciągu życia.

    > Nie rozumiem do czego dążysz. Rozważamy budowę mini domku z trzema
    > pokoikami na strychu a ty piszesz o "super wykończeniach"(inkrustowane
    > schodki?).

    Wiem po prostu jak to wygląda w praktyce...
    Panuje mit, że dom, to musi być, że tzw mucha nie siada - na zasadzie,
    że choć mały, ale wykończony na wysokim poziomie, bo parapetówę pasuje
    zrobić i pokazać się znajomym...
    Często to kończy się tym, że ktoś na etapie projektu nie patrzy na
    funkcjonalność i sensowność, oszczędza na wszystkim, a jak przychodzi do
    wykańczania i wyposażania, to stosuje rozwiązania wcale nie najtańsze,
    ani nawet nie średnio tanie, tylko wspominaną wyższą półkę. A
    ekonomicznie jest właśnie koncepcję budynku i grube wykonawstwo
    doinwestować, bo tego potem zmienić się nie da, a wykończenie zrobić w
    miarę pozostałych do dyspozycji środków. Wykończenie można sobie
    podrasować później, nie musi być wszystko od razu :-)

    Oszczędzać, jeśli trzeba (a z projektu widać że trzeba) można
    > na wszystkim. Np. kilkadziesiąt tysięcy na garażu. A w zamian tego
    > zrobić większe pokoje i wiatę.

    Kilkadziesiąt tysięcy... Jak bierzesz dom od dewelopera, to pewnie tak,
    ale jak budujesz systemem gospodarczym, to zapewniam Cię - garaż w bryle
    budynku jest o wiele tańszy sumarycznie niż wolnostojący.

    Też byłem kiedyś takiego samego zdania jak Ty - jak chcesz, to sobie
    powertuj archiwum grupy sprzed jakichś czterech lat. Wydawało mi się, że
    jak nie zrobię garażu, to nie wiadomo ile zaoszczędzę. Zrobiłem i nie
    uważam, żebym przeinwestował/wtopił kasę.

    No, ale...

    Jak chcesz... Liczę, że jesteś też dorosły :-). Jednak jeżeli weźmiesz
    pod uwagę fakty i to, że dom o powierzchni po podłogach 196 m2, w tym 18
    metrowy garaż, wyszedł mnie ok 300 tys - nie licząc kosztów działki i
    przyłączy, to wychodzi, że zbudowałem całkiem wygodny dom za niewiele
    ponad 1500 zł/m2. Czy to rzeczywiście tak drogo...?

    Nie upieram się, że garaż jest nieodzowny, ale w pewnych sytuacjach jest
    trafioną inwestycją - z naciskiem na słowo 'inwestycja' :-)

    pozdr
    Robert G.

    PS
    Zmieniam nicka, bo... spoważnieć wreszcie trzeba :-D.

  • 54. Data: 2011-09-21 09:05:37
    Od: szary <n...@x...pl>

    a.no wrote:

    > niska sciana kolankowa, mozna podwyzszac ale bedzie pewnie zupelnie
    > inaczej wygladac,

    > brak 2 pokoju na parterze
    > no i "sie nie podoba" :(

    > ogladalem sporo z tych 300 te 2 ktore przedstawilem zostaly po
    > selekcji.

    Zaproponuje zerknięcie na "Dom w rododendronach 6" z archon,podniesienie
    kolankowej i wykończenie elewacji na styl Tacoma. Likwidacja balkonów (lub
    tylko balustrady dać), wykusza (dla mnie bez sensu 1.5m2 problemu),
    zlikwidować kominek i jego komin.
    Kotłownię trzeba przenieśc mi się zdaje w garaż, który lekko wydłużyć.
    Być może będziesz chciał piec na p.stałe i do tego zbiornik akumulacyjny 2m3
    wody i będzie problem gdzie wsadzić. Schody trochę kijowe ale ..

    Ja robię wersję 5(W) - wejście wschód. Wyliczyłem na razie na ok. 170 tyś. z
    głównymi elementami ogrzewania, papierami i przyłączami (przyłącza mam
    tanie),szambo, bez białego i mebli, tynki CW, lany strop poddasza, na ekipy
    tylko 7 tyś policzone bo sam będę mordował ale dałem rozwiązania
    energooszczędne (podłogówka 90%, styro 20cm, WM, GWC) - zapewne
    niedoszacowałem na te 30 tyś. - będe próbował za 200 ;)

  • 55. Data: 2011-09-21 09:12:50
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > garażem będzie jednak wyższa od budynku bez garażu. Po dokładniejszym
    > przeliczeniu okaże się, że się jednak opłaca.

    Około 4 lata temu wychodziłem z założenia, ze chcemy mozliwie najtanszy dom,
    (mozliwie mały)
    pamiętam jak dziś, ze wybraliśmy projekt ok 100m2.

    Teraz jak juz stoi inny na szczescie wiekszy 180m2 dom z poddaszem +
    piwnica, garaż, Bogu dziękuję ze taką decyzję którą to podjelismy za namowa
    znajomych i rodziny.

    Co prawda budujemy do dzis (konczymy prawie)

    budowa prawdopodobnie o 2 lata się wydłużyła, ale mamy naprawdę dom, w
    ktorym w zasadzie niewiele chcielibysmy zmieniac,
    a mieszkac 2 lata dluzej w fajnie wykonczonym maluchu to byloby
    nieporozumienie i pewnie zal do calego swiata :).

  • 56. Data: 2011-09-21 09:22:11
    Od: szary <n...@x...pl>

    szary wrote:

    >>> PZDR
> [...]
    ps. okolice Lublina :),
    zapomiałem, w tych 170k policzona dobudówka przed kotłownią, kicha parterowa
    ok. 10m2 na rozszerzenie kotłowni i magazynek.

  • 57. Data: 2011-09-21 09:37:50
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > to przecierz podstawa).
    > (Amir-uwierz mi ale z trudem powstrzymałem się od kpin)

    Miał być tani dom 100m2
    a wyszedł: łącznie 260m2 - posadzek tyle było z piwnicami.

    i zakładany budżet ok 300k
    prawdopodobnie zostal przekroczony (maluch moze by się zmiescił), ale reszte
    można pomału robić z bieżących środków

    Na moim osiedlu ludzie przerabiają domy, dobudowują pokoje, pozbywają się
    garazu zamieniając go na pokoje, co powoduje, ze na wyglądzie traci budunek.
    (4 przypadki, ze dom za maly i z garazu zrobili pokoje) A nie można było
    odrazu większego wybodować?

    Mowa o mieście.

    W naszym przypadku wygodniej ma samochód i nasza rodzina równiez ma bardzo
    wygodnie.

    Po prostu budowac warto dluzej choćby o 2 lata, a mieć więcej przestrzeni.

    owszem podobnie jak robercik, podworko nie ma kostki, tylko schludny
    trawnik, płotu brak,
    ale to może poczekac kolejne 2 lata.

    30m2 powierzchni na garaż tj trochę muru, betonu więcej, to żaden koszt
    przy budowie domu i jego wykończeniach.

    ale widać masz swoje zdanie i nie zamierzam Cię przekonywać,
    i niech każdy robi jak uważa.

  • 58. Data: 2011-09-21 09:51:13
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2011-09-21 11:12, Amir pisze:
> [...]
    > a mieszkac 2 lata dluzej w fajnie wykonczonym maluchu to byloby
    > nieporozumienie i pewnie zal do calego swiata :).

    Przeczytaj proszę jeszcze raz pierwszy post:
    "Wiem, że mały ale ma byc tani"
    O tym się toczy dyskusja.
    Na pytanie czy dobry projekt domu 100m2 odpowiesz że owszem, ale
    powinien być 2x większy i z piwnicą?

    ________MAT_______

  • 59. Data: 2011-09-21 10:05:41
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    >garazu zamieniając go na pokoje, co powoduje, ze na wyglądzie traci
    >budunek. (4 przypadki, ze dom za maly i z garazu zrobili pokoje) A nie

    Ja np mam troszkę inne obserwacje- ludzie budują za duże domy dla swoich
    potrzeb:
    Przypadek 1:
    Dom moich rodziców- ponad mieszkalne 180mkw+ piwnice + na zewnątrz dwa spore
    garaże i pomieszczenie gospodarcze na działce 1400mkw,
    Dom budowany z myślą ze dzieci w nim zamieszkają(np piętro to praktycznie
    odrębne mieszkanie z osobnym wejściem itp)
    Ale w życiu jak to w życiu: ja wybudowałem swój dom, sioatra swój, ojciec
    zmarł rok temu i jedynym "lokatorem" została mama. Na szczęści piętro udało
    mi się wynająć więc i mamie raźniej i parę złotych z tego tytułu wpada. Ale
    zapewne nie o to chodziło rodzicom jak budowali ten dom.
    Przypadek 2
    Dom sąsiadów moich rodziców- chyba ponad 200mkw powierzchni mieszkalnej-
    miał to być dom pokoleniowy a mieszka w nim teraz małżeństwo. Ich dzieci
    ząłożyły rodziny i mieszkają osobno, ich rodzice wybudowali na sąsiedniej
    działce niewielki poniżej 100 mkw domek optymalny dla nich
    Przypadek 3
    Mój dom,
    Rodzinę mam 2+1. Działkę kupiłem razem z pozwoleniem na budowę wiec był i
    gotowy projekt. Podobał nam się więc kupiliśmy i wybudowaliśmy wg projektu.
    Po podłogach ponad 200 mkw minus garaż. I w zasadzie jest wszystko ok z
    funkcjonalności itp jesteśmy zadowoleni ale jest to naszym zdaniem dom za
    duży dla nas. Część pomieszczeń jest w praktyce nieużywana, a zapewne
    jeszcze kilka lat i córka pójdzie "na swoje". Na szczęście planujemy budowę
    drugiego domu który na pewno będzie mniejszy.

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 60. Data: 2011-09-21 10:48:58
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > udało mi się wynająć więc i mamie raźniej i parę złotych z tego tytułu
    > wpada. Ale zapewne nie o to chodziło rodzicom jak budowali ten dom.

    Za komuny tak się budowało, moi rodzice mają równiez dom 400m2 z piwnicami:)
    i to jeden wielki mostek termiczny, obecnie na ogrzanie zuzywają 17ton
    miału.
    Namawiam ich na ocieplenie tego kloca, ale ocieplenie tylu m2 scian to spory
    wydatek jednorazowy.
    Jak do niedawna były stare drewniane podwojne okna to zchodziło 20ton.
    Zimą przy -20 na piętrze przy grzejnikach gdzie woda 90stopni miała, temp
    była max 18stopni :)
    (betonowo zuzlowy strop + strych bez ocieplenia, prawie dookola domu balkony
    na piętrze i na parterze)

    Chłodny wychow był:) ale za to zdrowy do dzis jestem zdrow jak ryba.

    Natomiast My budowalismy dom z myślą o samych nas + 2 pokoje na poddaszu dla
    dzieci
    i obowiązkowo super ocieplony, aby na starośc tanio można ogrzewać i aby
    wygodny w uzytkowaniu był z dużym salonem
    gdzie przebywa się najwięcej oraz na stare lata z pokojem na parterze, jak
    juz bym nie dał rady wciągać się po schodach.

    pozdrawiam
    AT