  • 11. Data: 2012-04-24 22:17:34
    Temat: Re: ile kosztuje 1l propan-butan do butli/ solar vs kominek
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:jn6tgl$k16$1@inews.gazeta.pl...

    > koszt rzedu 100zł/kW to chyba w inwestycji niezbyt dużo?

    Wszystko nie duzo w inwestycji. Dodatkowe 10kW to juz 1000zl, a zdaje sie
    1200zl. Za 1200 to juz mozna gniazda i wlaczniki do calego domu kupic, albo
    grzac pol sezonu za darmo. Wszystko zalezy, stowa tu, stowa tam..

    > nie ma takiej opcji, płacisz jw. i wymagasz. Energetyka sie martwi jak to
    > zrobic.

    No nie wiem. Zaraz sie zacznie, ze transformator za maly...

    > dlatego sie go stawia po bozemu a nie snuje czerstwe wizje :)

    Znaczy gdzie? W salonie?

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2012-04-24 23:35:08
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 kwietnia 2012 16:42:18 UTC+2 użytkownik GREGOR napisał:

    > Nieprawdą jest jakoby 1kWh w II taryfie kosztował 0,32 zł, jest to
    > min. 0,45 zł, a po uwzględnieniu poniższego pewnie gdzieś ok. 0,55 zł.

    Od listopada mam licznik II taryfowy i place wedlug zuzycia co 2m-ce i 1kWh kosztuje
    dokladnie 0,32 pln brutto.

    > Bufor pewnie dobra sprawa, ale te 1000L to na jakie zapotrzebowanie
    > budynku na ciepło?

    Kwestia przeliczenia. Mozna postawic 1500l, mozna postawic 2000l. I tak bedzie pewnie
    taniej inwestycyjnie niz butla do LPG + instalacja i piec. Mozna wrzucic grzalki
    9+6kW = 15kW.

    > Jeśli przyjmiemy Tzew=-5C i zapotrzebowanie budynku 5kW, to z grzałki
    > 12kW zostaje 7kW, a wtedy potrzeba ponad 8 godzin do zagrzania baniaka
    > z 25C do 75C,
    > czyli zabrakło już 1 godziny w taniej taryfie.

    Taniej taryfy jest 10-12h w zaleznosci od operatora i samej taryfy. A bufor mozesz
    trzymac i przy 95stC.

    > Z tym spokojnym zmieszczeniem się w taniej taryfie to bym polemizował.
    > No ale pewnie ktoś napisze, że można dać większe grzałki.
    >
    > Zwykłe sterowanie ON/OFF byle jakim sterownikiem to problem z
    > przegrzewaniem i niepotrzebnymi stratami, które niepotrzebnie podnoszą
    > koszt kWh.

    Te straty to zwykle zyski (bufor nie stoi na zewnatrz) wiec ich sie nie liczy. Ja
    swoj bufor opatulilem 30cm welny i straty sa minimalne.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 13. Data: 2012-04-24 23:38:19
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 kwietnia 2012 19:33:10 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Dodatkowe grzalki to dodatkowy koszt grzalki i przylacza. :-)

    Grzalka 6kW to koszt rzedu 200-250 pln maksymalnie. Mam blisko zaklad co takie rzeczy
    robi - to naprawde smieszny koszt :)

    > Ja dla przykladu mam 7kW, czyli na styk wyrabiam sie z grzalkami. Poza tym
    > nie wszedzie sa mozliwosci podnoszenia sobie przydzialu mocy.

    7kW to jakie masz zabezpieczenia ? Ja mam 17kW i w tyle mniejwiecej celowalem jeszcze
    nim wbilem pierwsza lopate i nie wiedzialem do konca jakie bedzie ogrzewanie (a
    raczej planowalem groszek :) - glownie po to zeby miec zabezpieczenia w skrzynce 25A.
    Przy 7kW masz zabezpieczenia 10A? To ciezko nawet spawarke jakas podpiac!
    pozdr.

    --
    Adam

  • 14. Data: 2012-04-25 08:34:43
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > No nie wiem. Zaraz sie zacznie, ze transformator za maly...

    to niech sobie wymienią, to ich problem.

    > Znaczy gdzie? W salonie?

    w obrębie budynku a nie na podwórku. W salonie tez moze być :-)

    b.

  • 15. Data: 2012-04-25 09:12:42
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    on-forums@vbbcc6...

    >Grzalka 6kW to koszt rzedu 200-250 pln maksymalnie. Mam blisko zaklad co
    >takie rzeczy robi - to naprawde smieszny koszt :)

    Gdzie wy to kupujecie tak drogo? Ja niedawno w sklepie rolniczym gołe
    grzałki 2kW widziałem po 20zł. Kupić należy korek 5/4" lub 6/4" za 5zł
    wywiercić w nim dwie, cztery, lub sześć dziurw wsadzić grzałkę(i), zalać
    ołowiem i gotowe, mamy grzałkę za max 70zł. W wielkim zakładzie w którym
    pracowałem na utrzymaniu ruchu elektr. w czasach PRLu tak się robiło
    działało jak należy.

> [...]
    >zeby miec zabezpieczenia w skrzynce >25A. Przy 7kW masz zabezpieczenia 10A?

    Też coś mi się nie chce w to wierzyć, chyba że ma zasilanie domu 1-fazowe.

    Marek

  • 16. Data: 2012-04-25 09:30:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 25 kwietnia 2012 09:12:42 UTC+2 użytkownik 4CX250 napisał:
> [...]
    > ołowiem i gotowe, mamy grzałkę za max 70zł. W wielkim zakładzie w którym
    > pracowałem na utrzymaniu ruchu elektr. w czasach PRLu tak się robiło

    Ołowioem wystarczy?
    Bo ja w latach 90tych takie grzałki robiłem do destylatora do agregatu w pralni
    chenmicznej i robiłem w ten sposób jak piszesz(korek, otwory) ale spawałem/lutowałem
    to palnikiem acetylenowym i stopem srebra

    > Też coś mi się nie chce w to wierzyć, chyba że ma zasilanie domu 1-fazowe.

    Jak nie ma żadnych urzadzeń warsztatowych, spawarek itp to może i wiecej mu nie
    potrzeba.
    Moja samorobna spawarkla transformatorowa działa na zabezpieczeniu 16a(czasami jak
    elektroda sie przyklei to wywala)a współczesne inwentorowe to spokojne na 16A powinny
    pójść.,
    A bardzo prawdopodobne że przy zamówionym 7kw Maniek ma zabezpieczenia zalicznikowe
    16A.

  • 17. Data: 2012-04-25 09:36:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > to niech sobie wymienią, to ich problem.

    Wymienia, ale za dziesiec lat. Nie beda przeciez dla jednego pana stawiac
    transformatora za kilkadziesiat tysi, a moze linia nie spelnia takich
    wymagan. Piszesz jakbys zycia nie znal.

    > w obrębie budynku a nie na podwórku. W salonie tez moze być :-)

    Ja mam kotlownie przy garazu w obrebie budynku. Garaz nieogrzewany, wiec
    temp. zima tam nie przekracza 14C. Wszelkie straty w zaden sposob nie
    ogrzeja mi domu. Rozwiazania moga byc rozne, ale tworzyc architekture jako
    determinante dla CO to wg. mnie pomylka.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2012-04-25 09:40:56
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    >zeby miec zabezpieczenia w skrzynce >25A. Przy 7kW masz zabezpieczenia 10A?

    Prawde mowiac nie pamietam jakie mam zabezpieczenie, ale nie mniej jak 20A
    zwloczny C. Umowa jest na 7kW. U nas byl lekki problem, bo gmina kupila nam
    transformator jakis tam i kazdy mniej wiecej ma te 7kW. Wiecej nie bardzo
    chceli dawac. Cala linia byla robiona dla naszego osiedla. Boje byly
    wielkie, bo koncepcje ZE w czasie bardzo odlegle.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2012-04-25 09:45:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 25 kwietnia 2012 09:30:42 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
    zalicznikowe 16A.

    A bardzo możliwe że i 20A ma bezpiecznik przy zamówionej 7kW. Też takie przypadki
    widywałem.
    Jak ja byłem na etapie zamawiania mocy to się trochę sfrajerowałem zapłaciłem za
    przyłącze 2200zł bo namówili mnie w Energii na zamówienie wyższej mocy, sąsiad
    zamówił mniejszą moc zapłacił chyba 1000zł mniej a zabezpieczenia mamy takie same.

  • 20. Data: 2012-04-25 10:15:45
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    ion-forums@vbq5...

> [...]
    >pralni chenmicznej i robiłem w ten sposób jak piszesz(korek, >otwory) ale
    >spawałem/lutowałem to palnikiem acetylenowym i stopem srebra

    Ołowiem na kwasie się zalewało ale też jak była to woda CWU a nie kotłowa to
    się robiło twardym lutem na mosiądz na boraksie topionym z palnika
    acetylenowego.

    >A bardzo prawdopodobne że przy zamówionym 7kw Maniek ma zabezpieczenia
    >zalicznikowe 16A.

    Chyba coś takiego obowiązuje dla zasilania 3-fazowego przynajmniej u nas w
    ZE.

    I[A] / P[kW] 6/3, 10/6, 16/9, 20/11, 25/14, 32/18, 35/20 ...itd.

    Wygląda że Maniek przy zamówionej mocy 7kW ma faktycznie 16A gdyż dla 7kW
    10A nie spełnia warunku.
    Więc fizycznie może pociągnąć max 10,5kW.

    Marek