  • 1. Data: 2009-07-08 11:45:51
    Temat: jak obliczyć wytrzymałość ściany z bloczków betonowych?
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Witam

    Czy ktoś wie jak policzyć wytrzymałość ściany z betonowych bloczków o
    zadanej grubości? Dokładnie chodzi o ściany piwniczne - czyli również
    wytrzymałość na parcie gruntu. Czy to się w ogóle w praktyce liczy? Czy
    może przyjmuje jakieś stałe, określone grubości ścian?

    Tak dokładnie to chcę sprawdzić, czy ściana z bloczków gruba na 25cm i
    wysoka na 233cm wytrzyma napór gliniastego gruntu. (głębokość
    posadowienia ok. 2m. Da się?

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2009-07-08 11:49:53
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    W moim projekcie ścinka piwniczna jest z 24 cm bloczka. Konstruktor nie miał
    tu żadnych uwag.
    COprawda w ziemii jest tylko ok 160 cm, czyli nieco mniej niz u Ciebie.
    Ja obawiam się czego innego.
    Piwnicę mam tylko częściową. Ale fundamenty są na stałej głębokości pod
    całym domem, a że ziemia gliniasta pewnie w wielu miejscach (gesto ściany
    fundamentowe) trzeba będzie wybrać aż do poziomu ław wszystko. No i potem to
    zasypać piaskiem i ubić.... I tego się onawiam. Czy ubijanie przy ścianie
    nie spowoduje jej naruszenia? Zastanawiam się nad wrzuceniem w fugę między
    pistakami prętów zbrojeniowych jako usztywnienia ścian fundamentowych w osi
    poziomej...

    --
    Mariusz

  • 3. Data: 2009-07-08 17:18:26
    Od: Slawek <s...@g...com>

    wszystko się daje policzyć, o ile przyjąć odpowiedni model
    obliczeniowy i używać prawidłowych wartości normowych (obciążeń, cech
    mechanicznych). Ale jeśli masz podpisany projekt, po co masz cokolwiek
    liczyć

  • 4. Data: 2009-07-09 07:34:26
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Slawek pisze:
    > wszystko się daje policzyć, o ile przyjąć odpowiedni model
    > obliczeniowy i używać prawidłowych wartości normowych (obciążeń, cech
    > mechanicznych).

    To że wszystko można policzyć to ja wiem - pytam jak to zrobić.

    > Ale jeśli masz podpisany projekt, po co masz cokolwiek
    > liczyć

    Żeby wiedzieć czy mogę zaoszczędzić 2-4tyś stawiając ściankę gr. 25cm
    zamiast 30cm :). No i trochę z wrodzonej ciekawości poznawczej.

    PZDR
    Shaman

  • 5. Data: 2009-07-09 09:10:12
    Od: Slawek <s...@g...com>

    sprawa jest prosta, wysyłasz emaila do projektanta z zapytaniem czy
    mozesz dać ciensze bloczki, a jak nie znasz bo powiedzmy kupiłeś
    gotowy projekt to do firmy co je sprzedaje. Taki konstruktor z ulicy
    nie usiądzie do pracy za mniej niż 400 zł, choćby to było proste
    obliczenie, a autor pewnie wyśle Ci odpowiedź gratis.

    Jeśli koniecznie chcesz coś policzyć, kup książkę "Obliczenia
    konstrukcji budynków wznoszonych tradycyjnie" J. oła P.Pietraszek
    K.Schabowicz, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne , tam masz przykłady
    obliczeń i dość jasno wytłumaczone, bo jakbyś chciał z normy coś
    policzyć to nie uda się na pewno, trochę te nasze normy są za
    skomplikowane.
    pzdr

  • 6. Data: 2009-07-09 09:31:49
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Slawek pisze:
> [...]
    > obliczeń i dość jasno wytłumaczone, bo jakbyś chciał z normy coś
    > policzyć to nie uda się na pewno, trochę te nasze normy są za

    Dzięki o to właśnie mi chodziło - spodziewałem się, że tak będzie.
    EOT

    PZDR
    Shaman

  • 7. Data: 2009-07-09 16:36:19
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "shaman" napisał:

    > Dzięki o to właśnie mi chodziło - spodziewałem się, że tak będzie.

    o rany, widzę ze odpowiedzi jakby to była jakaś arcytrudna i ścisle tajna
    wiedza:O(
    a z drugiej strony samemu też nie trzeba było tyle na wagary w podstawufce
    chodzić:O)

    nośne materiały budowlane mają podawany taki parametr jak maksymalną
    wytrzymałość na ściskanie, dla przykładu jeśli masz jakiś bloczek betonowy
    wibrowany-ruchany-i coś tam jeszcze mający wytrzymałość np: 100MPa, a
    jednostką cisnienia jest paskal, czyli niuton na metr kwadratowy [Pa=N/m^2]
    i już jesteś w domciu z obliczeniami!:O)

    kilogram masy jest przez ziemię przyciągany z siłą około 10N (niutonów),
    czyli jeśli ten bloczek ma powierzchnię nośną 0,1m^2 to znaczy że wytrzyma
    on maksymalne obciążenie 100ton, teraz policz sobie ile w poziomie na
    fundamencie masz tych bloczków i mnożysz razy 100 ton, potem ważysz cały
    swój dom, razem z bloczkami, słoniem w każdym pokoiu i meblemi i dajesz
    margoines bezpieczeństwa razy 3 i gotowe!:O)
    jak się gdzieś machnąłem w liczeniu to pewnie zaraz mnie ktoś poprawi:O)

  • 8. Data: 2009-07-10 06:28:39
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Papa Smerf pisze:

    > o rany, widzę ze odpowiedzi jakby to była jakaś arcytrudna i ścisle
    > tajna wiedza:O(
    > a z drugiej strony samemu też nie trzeba było tyle na wagary w
    > podstawufce chodzić:O)

    [ciach - nic przydatnego]

    Papo Smerfie.. nowe okularki proszę zamówić i czytać dokładnie..
    chodziło o parcie poziome gruntu.

    PZDR
    Shaman

  • 9. Data: 2009-07-13 20:30:02
    Od: Slawek <s...@g...com>

    On 9 Lip, 18:36, "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> wrote:

> [...]
    > margoines bezpieczeństwa razy 3 i gotowe!:O)
    > jak się gdzieś machnąłem w liczeniu to pewnie zaraz mnie ktoś poprawi:O)

    rąbnąłeś się dokładnie wszędzie
    w sprawach statyki, proszę cię nie doradzaj już nikomu, bo się znasz
    mniej więcej tak jak na hodowli tygrysów bengalskich.
    Niestety, wiedza zwłaszcza inżynierska to trochę więcej niż niuton na
    metr kwadratowy, gdyby tak było studia trwałyby dwa tygodnie a nie
    pięć lat.
    Ale zazdroszczę Ci, czasem myślę że fajnie być na tyle głupim, żeby
    nie mieć świadomości własnej niewiedzy. Tacy ludzie chyba muszą być
    bardzo szczęśliwi.

  • 10. Data: 2009-07-15 11:00:24
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Slawek pisze:

    > czasem myślę że fajnie być na tyle głupim, żeby
    > nie mieć świadomości własnej niewiedzy. Tacy ludzie chyba muszą być
    > bardzo szczęśliwi.

    Ja na szczęście taką świadomość mam :) więc tak jak radziłeś wysłałem
    grzeczne zapytanie do konstruktora. Przy okazji zapytałem tez o inne
    nurtujące zagadnienia żeby mieć czyste sumienie (w tym o gatunek stali i
    zbrojenie wieńców niższymi przekrojami).

    PZDR
    Shaman