  • 1. Data: 2009-07-08 11:26:34
    Temat: bloczki fundamentowe 30cm - czy to aż taka rzadkość?
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Witam,

    Mam w projekcie ściany piwniczne grubości 30cm na ławach 35cm. Problem w
    tym, że bloczki o takim wymiarze raczej są mało popularne - a to rodzi
    problem z dostępnością i ceną. Przyszły wykonawca twierdzi, że ściana
    piwnicy cieńsza niż 30cm być nie powinna. Z drugiej strony na ławie 35cm
    nie uchodzi murować ściany 38cm prawda?

    Jak to rozwikłać?

    najlepiej było by wykonać jakieś obliczenia minimalnej grubości ściany -
    ale o to zapytam w oddzielnym topicu :)

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2009-07-08 11:26:54
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    shaman pisze:

    > Jak to rozwikłać?

    Może po prostu wylej ścianę i już. Szalunki mogę Ci zrobić na
    praktycznie dowolną grubość ściany.

    pozdr
    robercik-us

  • 3. Data: 2009-07-08 12:06:09
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    robercik-us pisze:

    > Może po prostu wylej ścianę i już. Szalunki mogę Ci zrobić na
    > praktycznie dowolną grubość ściany.

    to już taniej będzie chyba poszerzyć ławę i wymurować ścianę 38cm.

    PZDR
    Shaman

  • 4. Data: 2009-07-08 13:01:31
    Od: "Adam" <k...@o...pl>

> [...]
    > problem z dostępnością i ceną. Przyszły wykonawca twierdzi, że ściana
    > piwnicy cieńsza niż 30cm być nie powinna. Z drugiej strony na ławie 35cm

    Dziwnie podchodzisz do sprawy. Przecież projekt powinien okreslić (na
    rysunku lub w opisie) z czego zaprojektował ścianę piwnic. W przypadku braku
    takiej informacji projektant powinien ją uzupełnić. To za co On wziął
    pieniądze ?

    moje przypuszczenia :
    Może ściana jest zaprojektowana jako betonowa (wylewana w szalunku)
    lub z cegły gr 25 cm + docieplenie ze styropianu gr 5 cm
    mogą to być także bloczki betonowe (niektóre zakłady betoniarskie takie
    robią)
    można też samemu wykonać takie bloczki na budowie

    moja praktyczna rada:
    Każ wykonawcy wymurować dwie ścianki o szerokościach po 12 cm rozsuniete o 6
    cm. Pustkę między nimi można wypełnić: gruzem ceglanym na zaprawie
    cementowej (1:3),betonem B10 lub styropianem. Pamiętaj jednak ażeby
    zastosować kotwy w kształcie litery "Z" łączące dwa murki co kilka warstw.
    Na wysokości stropu parteru powinien być wieniec przykrywajacy a tym samym
    wzmacniajacy ścianę.

    rada dla wykonawcy:
    ściana piwnic może być cieńsza niż 30 cm pod warunkiem że przeniesie ciężar
    wyższych obciążeń i bocznego naporu gruntu. Jak nie widzaił to niech
    popatrzy jaką grubość maja zawnętrzne ścianki piwnic w wieżowcach
    wielkopłytowych (bywa że 10 cm)

    Jak będziesz potrzebował dalszych podpowiedzi to napisz a jeszcze lepiej
    pokaż skan lub foto rysunku piwnic (może być fragment)

    pozdrawiam
    Adam

  • 5. Data: 2009-07-08 13:09:20
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    On 8 Lip, 13:26, shaman <s...@p...wytnij.onet.pl> wrote:
    > Przyszły wykonawca twierdzi, że ściana
    > piwnicy cieńsza niż 30cm być nie powinna.

    A jaką grubość ścian masz powyżej fundamentu?
    Ja mam ścianę fundamentową 24 cm, ale fakt że zakończona jest wieńcem
    - tak było w projekcie i tak zrobiłem.

    Pzdr
    QbaB

  • 6. Data: 2009-07-08 13:37:35
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Adam pisze:

> [...]
    > takiej informacji projektant powinien ją uzupełnić. To za co On wziął

    Projekt wszystko określa - ale co z tego. W projekcie jest napisane:
    Ściany fundamentowe z bloczków betonowych gr.30cm.

> [...]
    > cementowej (1:3),betonem B10 lub styropianem. Pamiętaj jednak ażeby
    > zastosować kotwy w kształcie litery "Z" łączące dwa murki co kilka warstw.

    Obawiam się, że zbyt mało wiem żeby móc kazać wykonawcy to czy tamto.
    Tornad mi tu już w innym topicu wymurować ściany 25cm z lekkim
    zbrojeniem poziomym. Ale chciałbym to jakoś matematycznie potwierdzić,
    żeby spać spokojnie.

    > Na wysokości stropu parteru powinien być wieniec przykrywajacy a tym samym
    > wzmacniajacy ścianę.

    tak tak.. wieniec jest w projekcie. 25x28cm zbrojony 4fi16 :o

> [...]
    > wyższych obciążeń i bocznego naporu gruntu. Jak nie widzaił to niech
    > popatrzy jaką grubość maja zawnętrzne ścianki piwnic w wieżowcach

    Tyle że one nie są zbudowane z bloczków prawda? Obawiam się, że na
    szalunki systemowe mnie nie stać. A 45m3 betonu kosztuje tyle samo co
    prawie 4tyś bloczków. Wychodzi na to że lanie ścian fundamentowych jest
    średnio opłacalne.

    > Jak będziesz potrzebował dalszych podpowiedzi to napisz a jeszcze lepiej
    > pokaż skan lub foto rysunku piwnic (może być fragment)

    cała część konstrukcyjna jest tu:
    http://picasaweb.google.com/shamanek/Konstrukcja#

    PZDR
    Shaman

  • 7. Data: 2009-07-08 13:38:37
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    QbaB pisze:

    > A jaką grubość ścian masz powyżej fundamentu?
    > Ja mam ścianę fundamentową 24 cm, ale fakt że zakończona jest wieńcem
    > - tak było w projekcie i tak zrobiłem.

    Wyżej mam pustak poryzowany gr. 30cm.
    BTW. Też mam wieniec w projekcie.

    PZDR
    Shaman

  • 8. Data: 2009-07-08 14:28:22
    Od: "Adam" <k...@o...pl>

    Dziękuję że pokazałeś rysunki. To wyjaśnia wiele (szkoda ze brak przekroju)
    Myślę że masz kiepskiego wykonawcę (samouka) Nie powinien filozofować tylko
    rozeznać gdzie w okolicy takie pustaki robią. Ponieważ musze wyjechać więc
    wiecej odpowiem później a teraz zostawię Cię z ciekawostką : pustakiem ze
    styropianu http://www.lmb.neostrada.pl/ramka.html (może pierwszy raz to
    widzisz ) Tam zobaczysz że można też zrobić w prosty sposób ścianę ze
    styropianowych "klocków lego" i wypełnić je betonem. Ściana będzie mocna i
    wyjątkowo ciepła. Na zachodzie (np w niemczech) uznają takie ściany za
    wyjątkowo dobre.

    Adam

  • 9. Data: 2009-07-08 15:55:46
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Adam pisze:

> [...]
    > styropianowych "klocków lego" i wypełnić je betonem. Ściana będzie mocna i
    > wyjątkowo ciepła. Na zachodzie (np w niemczech) uznają takie ściany za

    A mnie to jakoś zawsze intrygował ten styropian... czy w nim lubią
    zamieszkiwać np. myszki...?
    No ciekawie by musiała taka ściana z gniazdem myszek wyglądać :-D i jak
    to potem naprawić???

    pozdr
    robercik-us

  • 10. Data: 2009-07-08 16:30:15
    Od: "Adam" <k...@o...pl>

> [...]
    > zamieszkiwać np. myszki...?
    > No ciekawie by musiała taka ściana z gniazdem myszek wyglądać :-D i jak to

    Dobre pytanie
    Niestety i takie przypadki bywają. No cóż trzeba dokładnie zabezpieczyć całą
    powierzchnię. Ty też jak się spodziewasz zimna to cieplej sie ubierasz.
    Najlepiej popytaj o konkrety prodcenta. Ja spotkałem się z niszczenie
    dociepleń ze styropianu przez ptaki (budują gniazda). Jednak nie dostrzegam
    szczególnych obaw u inwestorów.
    Adam