  • 1. Data: 2011-04-23 19:30:34
    Temat: jak to jest z ciśnieniem wody
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Witam!
    Jak to jest z ciśnieniem wody w sieci?
    Czy w całej sieci (na tej samej wysokości) powinno być takie samo
    niezależnie od przekroju rur?
    Kilka miesięcy temu wymienili mi licznik bo podobno staremu skończyła
    się legalizacja. Nowy jest trochę inny. Stary miał śrubunek 3/4", a
    nowy na 1/2", choć według oznaczenia przepływ ten sam (2,5cbm/h)
    (monterzy mówili,że takie same montują jako główne liczniki w blokach)
    Mam wrażenie, że od tego czasu woda leci słabiej w kranie na ogrodzie
    gdy podłączę zraszacz, to ciśnienie jest tak słabe, że mechanizm
    obrotowy nie uruchamia się. Gdy otworzę kran "na full", to bez większego
    wysiłku mogę zatamować strumień palcem.
    za licznikiem głównym jest zawór zwrotny (3/4") i dalsza instalacja na
    3/4". odgałęzienie na ogród: licznik 1/2" (1,5 cbm/h) i dalej rura 1/2"
    Czy jak za licznikiem ogrodowym zamontuję rurę 1", to ciśnienie się poprawi?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2011-04-23 20:17:40
    Temat: Re: jak to jest z ciśnieniem wody
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 23 Apr 2011 21:30:34 +0200, cyklista napisał(a):

    > Witam!
    > Jak to jest z ciśnieniem wody w sieci?
    > Czy w całej sieci (na tej samej wysokości) powinno być takie samo
    > niezależnie od przekroju rur?

    O ile nie pobierasz gdzieś wody i nie masz zaworów redukujących ciśnienie,
    to tak.

> [...]
    > Czy jak za licznikiem ogrodowym zamontuję rurę 1", to ciśnienie się poprawi?

    A może kup manometr albo dwa i zmierz?

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 3. Data: 2011-04-23 21:24:08
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 23-04-2011 o 21:30:34 cyklista <c...@i...pl> napisał(a):

    > Witam!
    > Jak to jest z ciśnieniem wody w sieci?
    > Czy w całej sieci (na tej samej wysokości) powinno być takie samo
    > niezależnie od przekroju rur?
    Tak. to jest tzw ciśnienie statyczne.
    Ale podczas poboru wody ciśnienie spada, w zależności od oporów mniej lub
    więcej
    z tego co piszesz to ten nowy licznik za bardzo dławi ci przepływ.
    wezwij tych co ci zakładali nie to poprawią, bo albo masz tsam jakiś
    paproch
    albo coś z tym licznikiem jest.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 4. Data: 2011-04-23 22:46:37
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    W dniu 23.04.2011 23:24, janusz_kk1 pisze:

    > Tak. to jest tzw ciśnienie statyczne.
    No tak i przy zatkaniu wylotu kranu palcem powinienem je "poczuć"
> [...]
    > z tego co piszesz to ten nowy licznik za bardzo dławi ci przepływ.
    > wezwij tych co ci zakładali nie to poprawią, bo albo masz tsam jakiś
    Zadzwoniłem, przyszli , odkręcili licznik sprawdzili sitko czyste.
    Zobaczyli w pralni - woda leci "normalnie" i popatrzyli na mnie, jakbym
    szukał kwadratowych jaj.
    Licznik nówka sztuka Itron Aquadis plus
    http://www.metering.com.pl/oferta/wodomierze/wodomie
    rze-objetosciowe/aquadis-plus
    za licznikiem jest zawór zwrotny/przeciwskażeniowy z dwoma otworami
    rewizyjnymi
    odkręciłem jeden, potem drugi i znalazłem w środku zwiniętą uszczelkę.
    Wyrwałem ją ale to nic nie pomogło. Może ten zawór jest skopany?

  • 5. Data: 2011-04-24 00:40:27
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Użytkownik "cyklista" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odkręciłem jeden, potem drugi i znalazłem w środku zwiniętą uszczelkę.
    > Wyrwałem ją ale to nic nie pomogło. Może ten zawór jest skopany?

    Może nie tyle skopany co ten typ tak ma.
    Niektóre zawory zwrotne dają spory spadek, jak masz możliwość to wkręć dwa
    manometry jeden przed, drugi za klapką, odkręć wodę i odczytaj ciśnienia.

    K.S.

  • 6. Data: 2011-04-24 18:00:14
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    cyklista wrote:
> [...]
    > Kilka miesięcy temu wymienili mi licznik bo podobno staremu skończyła
    > się legalizacja. Nowy jest trochę inny. Stary miał śrubunek 3/4", a

    hm...

    zamiana wodomierza 3/4 na 1/2 nie jest bez wpływu na ciśnienie dynamiczne w
    punktach poboru...

    Jeśli instalacja już robiła na granicy wymaganej wydajności to dodatkowe
    stłumienei przepływu może być zauważalne...

    a twierdzenie że ktoś daje wodomierze 1/2" na zasilaniu bloków to bzdeta...

    w domkach zwykle daje sie 3/4" lub nawet 1"

  • 7. Data: 2011-04-25 05:02:38
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Obstawiam, że coś przytkało przepływ wody np. na sitku przed licznikiem.
    Widziałem raz kawałek papieru z opakowania na sitku, który skutecznie
    blokował przepływ. Co do średnicy 1/2 cala zamiast 3/4 to spokojnie
    możesz "fachofcuf" kopnąc w tylną część, bo wciskają kit.
    Jacek

  • 8. Data: 2011-04-26 13:47:58
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Gdy otworzę kran "na full", to bez większego wysiłku mogę zatamować
    > strumień palcem.

    choć pierwsza część zdania "nie pasuje" do drugiej,
    to by sugerowało problem z ciśnieniem statycznym...

  • 9. Data: 2011-04-27 12:02:03
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Marek Dyjor napisał:

> [...]
    >

    > a twierdzenie że ktoś daje wodomierze 1/2" na zasilaniu bloków to bzdeta...
    >
    > w domkach zwykle daje sie 3/4" lub nawet 1"

    Wodomierz jak wodomierz, największy gazomierz jaki było mi dane oglądać
    miał rozmiary szafy trzydrzwiowej. Rura zasilająca - rzędu 150 mm. Co
    ciekawe - to było zasilanie szkoły.
    Wodę podobnymi przekrojami ta szkoła brała.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2011-04-27 19:55:39
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    "Dariusz K. Ładziak" wrote:
    > Wodomierz jak wodomierz, największy gazomierz jaki było mi dane
    > oglądać miał rozmiary szafy trzydrzwiowej. Rura zasilająca - rzędu
    > 150 mm. Co ciekawe - to było zasilanie szkoły.

    jakaś patologia... ile mocy by musiały miec odbiorniki gazowe w tej szkole
    :)

    kotłownia 250kW ma zasilanie rura 65mm

    > Wodę podobnymi przekrojami ta szkoła brała.

    tam chyab była jakaś tjan fabryka pod ta szkoła ukryta.