    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: k=1.0 (2 szyby) a k=0,7 (3 szyby) warto ?
    Date: Sat, 9 Oct 2010 02:00:25 -0700 (PDT)

    On 9 Paź, 10:19, "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> wrote:
    > Poczytałem sobie ten artykuł:
    >
    > http://www.oknotest.pl/1/news/artykuly/okna-energoos
    zczedne-czy-to-si...

> [...]
    >
    > W przypadku grzania węglem w przypadku standardowego okna 2-szybowego k=1.1
    > (5komór) wychodzi 24,5zł a w przypadku "wypasionych" 3szybowców o k=0.7
    > wynosi 16,15zł.
    > Różnica wychodzi więc około 8zł. Jednakże są to okna z wysokiej półki i moje
    > by tak super parametrów nie miał by , więc zakładamy 7zł  dla jednego okna o
    > powierchni 1.8m2 ..
    >
    > Jako że u mnie będzie około 14m2 , więc wychodzi mi oszczedność około 55zł
    > rocznie w stosunku do okien 2 szybowych k=1.0 ...
    >
    > Więc dopłata "zwróci" się mi za okolo 25-30 lat ...

    No nareszcie. Czytam watek i mi sie brwi podnosza ze mimo dostania
    prawie wszystkich danych nikt nie liczy.

    A liczenie jest prymitywne, na pozimie 5 klasy podstawowki!

    Widze ze powyzej nie liczysz tylko podpierasz sie artykulem wiec
    napisze jak sobie zgrubnie policzyc.

    Bierzesz powierzchnie calkowita okien. Traktujesz cale okno jako
    material o danym k (U).
    Liczysz sobie roznice temperatur (zalozenie ze przez 3 miesiace masz
    non stop -10 na zewnatrz a 20 wewnatrz) i z tego wyliczasz ile ciepla
    ucieka w te 3 miesiace.

    Czyli na 1 m2 wychodzi:
    1W/m2 * (3*30*24)[h]=2160Wh
    Mnozysz razy roznice temperatur (30stopni)
    daje to jakies 62kWh.

    Czyli w ciagu roku masz straty (duzo zawyzone zalozenia) jakies 62kWh
    co w pradzie (50gr/kWh) wynosi 30zl/m2.

    Jak urwiesz z tego te 30% (k=0.7) to zaoszczedzisz rocznie na m2 okna
    jakies 12zl. a okno kosztuje cie te 1000zl drozej (za m2). splacac sie
    bedzie 100lat :)
    W praktyce to co wyciagnales z artykulu jest bardziej realne ale
    powyzej masz przyklad jak liczyc.

    Wniosek: nie oplaca sie. Jak takie okno sie sypnie masz sporo w plecy.