  • 1. Data: 2021-12-01 18:20:52
    Temat: panele w pionie, off-grid, akumulator
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    wpadłem przez przypadek na wąskie baterie słoneczne, bo "normalne" nie
    przejdą mi przez właz na dach. ale żeby pojechać planem minimum, bez
    zbędnych papierków chciałbym panele domontować w pionie do komina.
    1. Czy taki sposób montażu ma sens? Stracę nieco ze sprawności, ale....
    mam to w dupie, załóżmy że cena panela słonecznego jest bardzo niska.
    Czy może stracę połowę sprawności?
    2. panele będą zasilały tylko 12v oświetlenie ledowe. ale mimo wszystko
    przydałby się jakiś bufor w postaci akumulatora. załóżmy że taki
    akumulator jest w stanie zmagazynować około 1kwh, która o ile pamiętam
    kosztuje ok 65groszy. JEŚLI taki akumulator wytrzyma 1000
    ładowań/rozładowań, to "zarobi" na siebie 650zł, czyli mniej więcej tyle
    ile kosztuje. co źle policzyłem? Szczególnie mając na uwadze opowieści o
    powerwalach i płacz że 80% zwrotu oddanego do sieci prądu to nie jest
    dobry interes?

    ToMasz

  • 2. Data: 2021-12-01 18:43:32
    Temat: Re: panele w pionie, off-grid, akumulator
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 1 grudnia 2021 o 18:20:55 UTC+1 ToMasz napisał(a):

> [...]
    > kosztuje ok 65groszy. JEŚLI taki akumulator wytrzyma 1000
    > ładowań/rozładowań, to "zarobi" na siebie 650zł, czyli mniej więcej tyle

    jeszcze jakaś ładowarka potrzebna, takie LS1024EU z 80PLN...
    W sumie to się nie kalkuluje, jeśli jest dostęp do prądu... chyba, że porządna
    instalacja z "magazynowaniem" 80% w systemie energetycznym, czyli zostanie
    prosumentem z jakąś tam sensowna mocą (nie tylko na "kilka" LEDów)

    Inna opcja to mały aku (cięcie kosztów) i czujniki ruchu, tak, żeby ładowanie w dzień
    wystarczyło na noc...
    za 20$ kupiłem w lutym tego roku ROMWISH Solar Led Light Outdoor PIR, działa jeszcze
    ;)
    teraz widzę 40$ :( https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&SearchT
    ext=ROMWISH+80+Solar+Led+Light+Outdoor+Solar+Lamp+PI

  • 3. Data: 2021-12-01 18:54:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 1 December 2021 at 18:43:33 UTC+1, WS wrote:

> [...]
    > teraz widzę 40$ :( https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&SearchT
    ext=ROMWISH+80+Solar+Led+Light+Outdoor+Solar+Lamp+PI
    są tysiące paneli za frico do utylizacji, tych wąskich 50W
    nikt ich nie chc e (glass-2-glass)

    ==załóżmy że taki
    akumulator jest w stanie zmagazynować około 1kwh,

    aku to 12V

    1kWh = 1000Wh

    1000/12 = 83 .... 85 czyli 90Ah

    szkoda nowego aku 90Ah na takie badziestwo
    bo ma być żelowy, to będzie kosztował 1500zł
    a kwasowy się zasiarczy za 3 miesiące i pojemnośc spadnie o połowę, bo wymaga
    mieszania elektrolitu w ruchu

  • 4. Data: 2021-12-01 19:56:38
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 1 grudnia 2021 o 18:54:25 UTC+1 mant... napisał(a):

    > bo ma być żelowy, to będzie kosztował 1500zł
    > a kwasowy się zasiarczy za 3 miesiące i pojemnośc spadnie o połowę, bo wymaga
    mieszania elektrolitu w ruchu

    są jeszcze kwasowe AGM do takich zastosowań (mam 12V 100Ah w UPSie do kotła
    CO+pompy...)
    nie bardzo jest jak mieszać ten elektrolit ;)

  • 5. Data: 2021-12-01 20:13:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 1 December 2021 at 19:56:39 UTC+1, WS wrote:

    > są jeszcze kwasowe AGM do takich zastosowań (mam 12V 100Ah w UPSie do kotła
    CO+pompy...)
    > nie bardzo jest jak mieszać ten elektrolit ;)

    ==As presented in the graph, you'll see that the deeper you discharge the AGM
    battery, the less cycles you will get. For example, if you discharge the battery to
    only 30%, you'll get about 1,200 cycles. However, if you discharge the battery to
    50%, you will get about 550 cycles. In the worst case scenario, if you completely
    discharge the battery to 100%, you will only get about 320 cycles.

    Life Expectancy of Gel Batteries

    Gel batteries a deep cycle durability that allows you discharge them up to 90% and
    still get a much better cycle life compared to AGM batteries. Here is a graph showing
    the relationship between the depth of discharge and the number of cycles for Canbat
    gel batteries, the CBG series.

    Similar to AGM batteries, the number of cycles decrease as you further discharge a
    gel battery. For example, discharging a gel battery at 30% gives you about 2,600
    cycles, compared with only 1,200 cycles with AGM batteries. In fact, if you discharge
    a gel battery to 90%, it will give 700 cycles, which is more cycles than an AGM
    battery discharged at only 50%.

    https://www.canbat.com/guide-agm-batteries-gel-batte
    ries/

    Piszą, że żelowe są lepsze i m ają większą żywotność, ale są droższe.

    Ale widziałem też kwasowe AGM, które były żelowe.

    Po prostu producent je zalewał żelem, zamiast rzadkim kwasem

    I sam zalewałem akumulatory kwasowe żelem, aby sprawdzić, jak to działa,
    że działa i nic się nie wylewa do góry nogami.

    Ja bym poszukał aku litowych, fosforanowych, one są odporne na przeładowanie i m ają
    dobrą zywotnośc i pracują w zakresie napięć aku samochodowego
    i mozna tanio dostać używane z elektryków

  • 6. Data: 2021-12-01 20:14:52
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 1 December 2021 at 20:13:25 UTC+1, a a wrote:

> [...]
    ają dobrą zywotnośc i pracują w zakresie napięć aku samochodowego
    > i mozna tanio dostać używane z elektryków
    i jeszcze

    ==It is important to note that you cannot use the same charger for both gel batteries
    and the AGM batteries. Gel batteries are more sensitive and require special chargers.

  • 7. Data: 2021-12-01 21:06:26
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    (...)

    ale jak to się ma do żywotności akumulatora w kontekście ceny? kupić
    3razy większy aku po to aby działał na 30% możliwości by uzyskać 1200
    cykli? To przeczy sensowi istnienia powerwalli, nawet gdy energia do
    naładowania jest "za darmo". Myślałem że gdzieś się walnąłem w
    założeniach, obliczeniach...
    ToMasz

  • 8. Data: 2021-12-01 21:17:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.12.2021 o 18:20, ToMasz pisze:
> [...]
    > 1. Czy taki sposób montażu ma sens? Stracę nieco ze sprawności, ale....
    > mam to w dupie, załóżmy że cena panela słonecznego jest bardzo niska.

    Zależy jeszcze jak je połączysz i jaki dasz sterownik i jakie te panele
    mają parametry. W najgorszym przypadku stracisz ok 70%.

> [...]
    > ile kosztuje. co źle policzyłem? Szczególnie mając na uwadze opowieści o
    > powerwalach i płacz że 80% zwrotu oddanego do sieci prądu to nie jest

    To i tak rozbija się o to, jak mocno będziesz "drenował" ten akumulator
    w sensie, czy LED będzie odpalany chwilowo czy cały czas.

    Taki przykład, mam podobny obwód, gdzie stoi aku 220Ah i drenowany jest
    ok 10W/24h. Od 2 tygodni nie działa w ogóle bo z panelu 300W nie
    wystarcza do naładowania aku, żeby odpalił skutecznie. Jeśli zaświeci
    słońce to świeci 2-3h i koniec co się zdarzyło 1 raz, pomimo ustawienia
    panelu pod odpowiednim kątem i do tego w poziomie. Dzienny zysk to MAX
    10Wh a drenaż jest na poziomie 50Wh. Jeśli jednak system odpali to na
    chwilę. Nie zapowiada się lepiej przez następny miesiąc.

    Dzisiaj byłem u znajomka, który ma 10kW na dachu i w jeden dzień
    (tydzień temu) miał 500W przez 0,5h a łącznie z tygodnia to jakieś
    bzdury były z PV, czyli nawet by sobie wody na kawę nie zagrzał :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 9. Data: 2021-12-01 21:20:30
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 1 December 2021 at 21:06:29 UTC+1, ToMasz wrote:
> [...]
    > cykli? To przeczy sensowi istnienia powerwalli, nawet gdy energia do
    > naładowania jest "za darmo". Myślałem że gdzieś się walnąłem w
    nigdy nie miałem zaufania do aku AGM
    z tego powodu

    . For example, discharging a gel battery at 30% gives you about 2,600 cycles,
    compared with only 1,200 cycles with AGM batteries.

    a co do doboru pojemności aku do solara to zawsze będzie problem, bo latem będzie
    przeładowany, a zima niedoładowany

    Aku o dynamicznej pojemności czeka nadal na wynalezienie

    Ale z tego powodu używa się litowych, bo się nie zasiarczają i mogą leżeć pól roku w
    magazynie i im to nie szkodzi.

  • 10. Data: 2021-12-01 21:32:16
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 1 grudnia 2021 o 21:06:29 UTC+1 ToMasz napisał(a):
> [...]
    > 3razy większy aku po to aby działał na 30% możliwości by uzyskać 1200
    > cykli? To przeczy sensowi istnienia powerwalli, nawet gdy energia do

    bo to eko-sreko dalej nie ma sensu ekonomicznego... bez dotacji nie ma sensu się w to
    bawić
    na własne potrzeby (off-grid) to chyba jeszcze długo się nie opłaci - jeśli jest
    dostęp do prądu z elektrowni to szkoda zachodu
    on-grid z podpięciem dwukierunkowego licznika, przy "odzysku" 80% wygląda OK, ale tu
    już państwo dopłaca do tego - sens jest taki, że lepiej dopłacić niż płacić wyższe
    kary UE ;)

    to tak, jak z samochodami ;) w Top Gear kiedyś liczyli emisję CO2, mała hybryda z
    Japonii vs SUV wyprodukowany w Anglii, ponad 100tys km potrzeba, żeby zrekompensować
    samą emisje CO2 podczas transportu morskiego, ale sprzedaje się je/reklamuje jako
    ekologiczne, nisko emisyjne...
    Podobnie panele PV, ktoś tu podawał "zaoszczędzone" CO2 po roku wg falownika, tylko
    w praktyce przez kilka lat panele "odpracuwują" emisje CO2 poświęconą/wyemitowaną do
    atmosfery na ich wyprodukowanie i transport z Chin ;)