  • 21. Data: 2021-12-02 22:03:37
    Temat: Re: panele w pionie, off-grid, akumulator
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.12.2021 o 19:40, ToMasz pisze:

    > Podaj MOC jaką
    > jedna kilowatogodzina wystarczy z zapasem

    Ke? 1000Wh chcesz osiągnąć z panela 100W zimą w ciągu 3-4 godzin
    najlepszego słońca? Buehehe Przecież to absolutnie niemożliwe!

    Wiesz o czym piszesz? Wiesz ile to amper razy volt razy czas?

    Może tak. Twój panel może mieć nabazgrane, że może oddać 6A max w
    megasłońcu idealnie wycelowanym prostopadle w ten panel ale chyba
    zawyżyłem te 6A. Teraz sobie mnożysz i obliczasz watogodzinę. Co to jest
    watogodzina? Nie wiesz, gdybyś wiedział to byś powyższego nie napisał :)

    Policzmy zatem. Panel może oddać 6A i 12V, zatem mnożymy 6Vx12A=72W
    czyli w ciągu godziny osiągnie 72Wh. Zakładając że chcesz mieć 1000Wh to
    ten panel powinien ładować akumulator przez 14 godzin słońcem
    maksymalnym co jest absolutnie niemożliwe :) 10 takich paneli, może da
    radę latem. Musisz jeszcze mieć akumulator, który pomieści 1kWh czyli
    musisz teraz sam obliczyć jego pojemność :) Wzory znajdziesz w sieci.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 22. Data: 2021-12-02 22:08:39
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    poszukaj posta niżej jak dzieliłem się info od producenta aku:)))
    panel zamontowany w pionie to nie dramat - w zimie będzie bardziej
    prostopadły do słońca a w słoneczny dzień i tak osiągnie niezłą
    wydajność. Ważne pod jakim kątem pada słońce na niego. Przy
    przewymiarowanej mocy paneli będzie ok.

    Avast.

  • 23. Data: 2021-12-02 22:42:16
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 2 December 2021 at 22:10:58 UTC+1, sirapacz wrote:
> [...]
    > prostopadły do słońca a w słoneczny dzień i tak osiągnie niezłą
    > wydajność. Ważne pod jakim kątem pada słońce na niego. Przy

    paneli nie wolno montowac na kominie, ani żadnych innych urządzeń elektrycznych,
    nzawet anten, tak jak kominem nieczynnym nie wolno prowadzic żadnych kabli
    elektrycznych.

    Gdy przyjdzie kominiarz to może nałożyć mandat, bo komin musi być bezpieczny dla
    niego o nie może byc otoczony żadnymi strukturami, bo to wynika z prawa budowlanego i
    przepisów przeciwpożarowych./

    Kominiarz musi pracować bezpiecznie, miec o co zaczepić drabinę, aby się nie
    ześliznęla po szkle, aby szkło nie pękło i go nie zraniło , no i komin nie może
    generowac energii elektrycznej, byc podłączony do urządzeń elektrycznych,
    akumulatorów, aby kominiarz nie uległ porażeniu, nie nastąpil skurcz mięśni i
    kominiarz nie spadł z drabiny i z dachu.

  • 24. Data: 2021-12-02 23:27:51
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Ke? 1000Wh chcesz osiągnąć z panela 100W zimą nie, nie zimą. latem. od 9 do 17stej.
    I to tylko w dni słoneczne.
    8godzin, razy 70wat, razy 100 dni..... zaoszczędzę 50zł, może po
    podwyżkach 100zł. ale w zasadzie bez inwestycji, nie licząc kabli i
    jakiegoś przekaźnika.

    ToMasz

  • 25. Data: 2021-12-02 23:32:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    akumulatorów, aby kominiarz nie uległ porażeniu, nie nastąpil skurcz mięśni i
    kominiarz nie spadł z drabiny i z dachu.

    oki. a jeśli w budynku istnieją kominy, w sensie są na dachu, ale nikt z
    nich nie korzysta od 25 lat? Oczywiście nie ma mowy o przeglądach
    kominowych, bo wszyscy mają kotły z zamkniętą komorą. są przeglądy
    kanałów wentylacyjnych.

    ToMasz

  • 26. Data: 2021-12-02 23:36:50
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 02.12.2021 o 20:09, Myjk pisze:
    > Thu, 02 Dec 2021 19:58:09 +0100, Tomasz Gorbaczuk

    > To zależy o jakich cyklach mowa.
    Ty nam powiedz to o co pytam. jakie akumulatory zastosować, aby koszt
    magazynowanej energii był wyraźnie wyższy niż koszt akumulatora.
    Bo przypadkiem obalamy mit że da się przejść na prąd ze słońca. Latem,
    może kiedyś tam - da się, ale zimą będziemy uruchamiać wszystkie
    klasyczne elektrownie, a potrzebować będziemy ich coraz więcej.
    ToMasz

  • 27. Data: 2021-12-03 00:40:37
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 2 December 2021 at 23:32:15 UTC+1, ToMasz wrote:
> [...]
    > nich nie korzysta od 25 lat? Oczywiście nie ma mowy o przeglądach
    > kominowych, bo wszyscy mają kotły z zamkniętą komorą. są przeglądy

    jeżeli w projekcie jest komin, kanal wentylacyjny to podlega on corocznemu
    przeglądowi
    To że ktoś nie wpuszcza kominiarza, nie zleca czynności, to przejmuje ryzyko na
    siebie
    i w razie pożaru, ubezpieczalnia może odmówic wyplacenia odszkodowania.

    Kotły z zamkniętą komorą spalania niczym się nie różnią
    Jak jest gaz spalany to są spaliny i są usuwane przez komin
    a to że jest jeden kanał i ktos go nazwie wentylacyjnym
    to przecież niczego nie zmienia

    Kominiarze mają swoje okręgi, spółdzielnie
    znajomy wykonywał wszystkie prace dozorowe na kominach,
    ale nie spytam, bo zmarł przed laty

    Czyli warto zapytać w lokalnym biurze kominiarskim i dostać zgode na papierze, robiąc
    projekt instalacji

  • 28. Data: 2021-12-03 08:25:05
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Kotły z zamkniętą komorą spalania niczym się nie różnią
    > Jak jest gaz spalany to są spaliny i są usuwane przez komin
    > a to że jest jeden kanał i ktos go nazwie wentylacyjnym
    > to przecież niczego nie zmienia

    pi razy oko, budynek ma 100m2 po powierzchni na 4 kondygnacjach. po
    pomieszczeniach były porozrzucane kafloki (nie wiem jak i ile, bo to
    było 50 lat temu). teraz każdy ma kocioł co i kaloryfery. przy czym w 2
    lokalach jest wyrzut spalin za ścianę.Tak więc mamy jeden komin z 4
    szachtami zajęty. koniec. W budynku fizycznie istnieją jeszcze 3 osobne
    kominy, oddalone od tego używanego o 15 metrów. te kominy nie mają na
    dole wyczystek, nie mają wejść do kanałów kominowych z pomieszczeń.

    Natomiast jeśli istneije metoda zamocowania paneli słonecznych na dachu
    tak aby nie dziurawić papy - chętnie z niej skorzystam

    ToMasz

  • 29. Data: 2021-12-03 08:34:02
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 2 grudnia 2021 o 22:42:17 UTC+1 mant... napisał(a):

    > paneli nie wolno montowac na kominie, ani żadnych innych urządzeń elektrycznych,
    nzawet anten, tak jak kominem nieczynnym nie wolno prowadzic żadnych kabli
    elektrycznych.

    OK, a jakieś namiary na przepis zakazujący?
    Bo np. kominy ponad 40m muszą mieć oświetlenie przeszkodowe wymagane przepisami
    lotniczymi i raczej jest elektryczne ;)

    > Kominiarz musi pracować bezpiecznie, miec o co zaczepić drabinę, aby się nie
    ześliznęla po szkle... kominiarz nie spadł z drabiny i z dachu.
    akrat przepisy BHP wymagają zabezpieczenia przy pracach na wysokości - powinien mieć
    atestowane szelki/uprząż i się przypiąć...

  • 30. Data: 2021-12-03 08:41:03
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 2 grudnia 2021 o 23:36:52 UTC+1 ToMasz napisał(a):

    > Ty nam powiedz to o co pytam. jakie akumulatory zastosować, aby koszt
    > magazynowanej energii był wyraźnie wyższy niż koszt akumulatora.
    > Bo przypadkiem obalamy mit że da się przejść na prąd ze słońca.

    Stawiam, że jako się aktualnie nie da. Biorąc do obliczeń stałą cenę prądu dla
    odbiorców indywidualnych nie ma to żadnego sensu.
    Dlatego, żeby zmusić do zakupu pojawiają się dotacje + onp. obowiązek instalowania w
    nowych budynkach...

    Takie baterie mają za zadanie kompensowanie chwilowych braków i firmy zarabiają na
    masakrycznych skokach chwilowych cen na "giełdzie".
    Z pół roku temu pojawiało się info, że nawet w EU cena prądu była chwilami ujemna -
    dopłacali do poboru ;)
    W tej przywołanej już Australii wahania cen są w setkach(czy nawet tysiącach)
    procent...
    Wtedy ładuje się prawie za free, a sprzedaje w górce

    https://www.gramwzielone.pl/magazynowanie-energii/29
    844/magazyn-energii-tesli-mogl-zarobic-1-mln-aud-w-d
    wa-dni
    https://www.chip.pl/2018/01/australijska-bateria-tes
    li-ciagu-kilku-dni-zarobila-800-tysiecy-dolarow/

    ale dużo energii w jednym miejscu, to duży problem:
    https://www.pb.pl/gigantyczny-akumulator-tesli-w-aus
    tralii-plonie-juz-czwarty-dzien-1123587