  • 11. Data: 2010-02-28 13:01:19
    Temat: Re: plastyki, miedz, ocynk - jaki materiał na instalacje wodną?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Bartek wrote:

    > A co lepsze, co bezpieczniejsze i bezproblemowe w użytkowaniu, rzeby
    > potem gdzieś w podłodze rura nie walneła?

    > A jakie to ma znaczenie, który lepiej zastosować i gdzie i dlaczego?

    jak ma być 100% pewności to daję TeCe.

  • 12. Data: 2010-02-28 13:06:12
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A możesz powiedzieć czemu?
    > Jaka ma przewage nad innymi?
    >
    > Czy te wszystkie opinie wśród fachowców dotyczą tylko montażu czy też
    > walorów uzytkowych?

    napisze tak:
    w domu (20 letni) mam PEX zaciskowy na WU robiony rok temu
    ogrzewanie plastik zgrzewany zbrojony
    a w ogrodku plastik klejony (hydrofor i podlewanie czasami mycie samochodu i
    inne na zewnatrz
    wszedzie woda leci ;-)
    PEX zajmuje mniej miejsca niz plastik zgrzewany i ma ta zalete ze jest
    bardzo elastyczny i malo zlaczek idzie,
    klejony jest najprostszy i najtanszy,
    walory uzytkowe jak dla mnie wszedzie takie same
    a zeby gdzies taka rura pekla (plastik czy pex) to jeszcze nie slyszalem,
    nieszczelnosci jak juz to tylko na zlaczkach

    pozdrawiam
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 13. Data: 2010-02-28 13:26:57
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    > Cieżko sie to robi? Na co trzeba uważać żeby nie było niespodzianki za
    > pare lat?

    Wystarczy poczytać w necie o zasadach zgrzewania, poćwiczyć na paru
    kształtkach i wystarczy.
    Próba ciśnieniowa obowiązkowa, zwłaszcza jak instalacja ma iść w wylewki,
    sprzęt do wykonania próby kosztuje sto parędziesiąt złotych.

    J.

  • 14. Data: 2010-02-28 13:46:45
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    O stali zapomnij, to historia. Droga, trudna i pracochłonna, brzydka itd,
    itp.
    Plastik klejony np. Genova jest najtańszy i najprostszy ale podatny na
    pękanie, więc jest jakieś tam ryzyko zalania.
    Plastik zgrzewany ma jedną tylko wadę - trzeba kupić lub pożyczyć zgrzewarkę
    i poćwiczyć kilka łączeń "na boku".
    Są jeszcze systemy z plastiku + złączki np. Rehau Raubasic. Wadą jest
    większy koszt złączek w porównaniu do zgrzewanego.
    Co do miedzi to sie nie wypowiadam, bo nie mam doświadczeń, ale wydaje mi
    się, że nie jest warta swojej ceny.
    Jacek

  • 15. Data: 2010-02-28 13:53:22
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > Próba ciśnieniowa obowiązkowa, zwłaszcza jak instalacja ma iść w wylewki,
    > sprzęt do wykonania próby kosztuje sto parędziesiąt złotych.

    Jeżeli ma iść w wylewki to odradzam jakiekolwiek instalacje klejoen,
    zgrzewane i lutowane. Tylko i wyłącznie instalacje kładzione bezzłączkowo
    np. miękka miedź, AluPex lub Hep2O (Hepworth).
    Poza tym instalacje klejone PVC oraz zgrzewane PP muszą posiadać odpowiednią
    kompensację rozszerzalnościową, dlatego też nie są zbyt dobre pod wylewki.

  • 16. Data: 2010-02-28 14:30:01
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    > Jeżeli ma iść w wylewki to odradzam jakiekolwiek instalacje klejoen,
    > zgrzewane i lutowane. Tylko i wyłącznie instalacje kładzione bezzłączkowo
    > np. miękka miedź, AluPex lub Hep2O (Hepworth).

    Klejone - zgoda, wiele słyszałem o puszczających klejonych. Ale zgrzewane?
    Dobrze przetestowane ciśnieniowo? Jedną ze swoich (pierwszych w życiu)
    złączek rozpiłowałem specjalnie w celu obejrzenia, jak to wygląda w
    przekroju. Tam się lity plastik robi, z trudną wręcz do zauważenia granicą
    między materiałami.

    > Poza tym instalacje klejone PVC oraz zgrzewane PP muszą posiadać
    > odpowiednią kompensację rozszerzalnościową, dlatego też nie są zbyt dobre
    > pod wylewki.

    Kompensacja to osobny temat i jest to jeden z elementów, o których warto
    poczytaćprzed samą robotą. W typowym domu są zresztą długości odcinków,
    których kompensacja bez problemu się mieści w piankowej izolacji. A jak
    nawet jest dłuższy - co za problem zrobić kompensację jak należy?

    J.

  • 17. Data: 2010-02-28 16:20:54
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    W kwestii formalnej - wykryto sprzecznosc:

    Jacek napisal:
    > Co do miedzi to sie nie wypowiadam, bo nie mam doświadczeń

    wiec dlaczego w tym samym zdaniu jednak sie wypowiadasz:

    > ale wydaje mi się, że nie jest warta swojej ceny.

    Badz konsekwentny.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 18. Data: 2010-02-28 18:04:37
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Jacek_P pisze:
    > W kwestii formalnej - wykryto sprzecznosc:

    > wiec dlaczego w tym samym zdaniu jednak sie wypowiadasz:

    > Badz konsekwentny.

    Chyba się czepiasz... :-)))

  • 19. Data: 2010-02-28 18:06:51
    Temat: Re: plastyki, miedz, ocynk - jaki materia? na instalacje wodn??
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > pozniej plastyk zgrzewany (zgrzewarke mozna wypozyczyc lub kupic (~600pln)

    Za 600zl mozna kupic 5 zgrzewarek.

    > Plastik zgrzewaany wystepuje w dwoch wersjach zwykly i zbrojony
    > PEX - nie znam cen ale chyba na poziomie zgrzewanego

    PEX nie jest zgrzewany tylko zaciskany na uszczelce.

  • 20. Data: 2010-02-28 18:22:05
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

    > PEX nie jest zgrzewany tylko zaciskany na uszczelce.

    Ale on nie pisal o rurach Pex tylko o rurach zgrzewanych PP (zwyklej) oraz
    PP STABI (tej "zbrojonej") :)