eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniepompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens? › Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    Date: Sat, 22 Jun 2019 21:56:51 +0200

    Pan Janusz napisał:

    > PC jaką chcę kupić ma 4,8kw mocy cieplnej i produkuje 450m3 zimnego
    > powietrza na godzinę, jak zimnego? dla tej mocy wychodzi mi że powinna
    > chłodzić o około 25st.

    Na podstawie jakich danych to wyliczenie? Z ciekawości zapytałem gugla
    o pompy, co mają 4,8kW i dmuchają 450 metrów na godzinę. Jest taka jedna
    na Allegro, za cztery tysiące. Może to ta sama. Sprzedawca podaje dane
    techniczne, i co chwile wtrąca, że tylko on pisze prawdę, a konkurancja
    (czasem nawet "konkurencja") ściemnia. Moc pobierana to 1,2kW -- taki
    jest silnik i chyba wyżej nie podskoczymy. Zaś COP dla tego ustrojstwa,
    to 1,8 przy temperaturze powietrza -7°C, 3,8 przy temperaturze 38°C,
    a 4,2 przy 43°C (tu są nawet trzy wykrzykniki przy ostrzeżeniu, by nie
    dać się nabrać). No to już wiemy, że nominalne 4,8 kW wyznaczone jest
    w warunkach czterdziestostopniowych upałów.

    Dla tych, co mają wstręt do cyferek, zalety tego urządzenia opisane
    są również słownie. Na przykład: "ekonomiczne grzanie wody użytkowej,
    roczna oszczędność energii do ogrzewania wody na poziomie 50-60%".
    Co oznacza średnioroczny COP najwyżej na poziomie 2-2,5 i nijak
    się ma do tego, co podano jako dane techniczne i obiecywano w mocy
    znamionowej. Paradoks? Może jeśli ktoś w pompach ciepła widzi tylko
    "cudowny wynalazek, co z jednej strony grzeje, z drugiej chłodzi",
    to tak. Jeśli jednak ktoś wie, co liczy, to nie.

    Jarek

    --
    Raz mi pot zalewał oczy,
    Bo spędzałem lato w mieście,