  • 41. Data: 2019-06-30 14:58:36
    Temat: Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Powietrzna,
    Ok, i deltę masz 11 st a jaki ma "dmuch" i cop dla tej temp?

    >czyli inwerter.
    Inwerter to inaczej falownik, oznaczo to tylko tyle że silnik pompy ma
    regulowaną wydajność, dlatego te 11 st niewiele mówi bo nie wiadomo
    dla jakiej mocy, przepływu powietrza jest uzyskane.

    > Chłodniczą? ~3,5kW :-P
    Ale zasatrzeżenia mam takie same jak wyżej, w aukcji którą linkowałem są
    podane warunki pracy i dla nich uzyskane efekty czyli zagrzanie o około
    30st
    300l wody, z tego można dość precyzyjnie policzyć energię jaką pompa
    musi z powietrza pobrać aby to uzyskać, znając przepływ resztę można z
    wystarczającą
    dokładnością policzyć, ale jak widać tu na grupie niektórzy mają
    wątpliwości co do tych obliczeń, więc skoro źle liczę to proszę mnie
    oświecić skąd pompa weźmie "lewą"
    energię żeby ten baniak zagrzać? Bo skoro delta jest znacznie mniejsza
    niż mi wychodzi to i energia jest mniejsza, czyli co, sprzedawca
    oszukuje czy "dmuch" ma większy ale to z koleii producent by oszukiwał,
    czy może jednak grupowi eksperci się mylą, albo
    niech pokażą swoje wyliczenia i udowodnią że to ja się mylę.

    --
    Janusz

  • 42. Data: 2019-06-30 20:06:11
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Ok, i deltę masz 11 st a jaki ma "dmuch" i cop dla tej temp?

    To jest delta na parowniku, nie na skraplaczu którą masz zapewne na
    myśli. Jak rozumiesz różnicę, to ok. Przepływ powietrza przez wentylator
    możemy założyć stały, czyli w moim przypadku 3100 m3/h.

    > Inwerter to inaczej falownik, oznaczo to tylko tyle że silnik pompy ma
    > regulowaną wydajność, dlatego te 11 st niewiele mówi bo nie wiadomo
    > dla jakiej mocy, przepływu powietrza jest uzyskane.

    Tak, dla pompy powietrznej będzie wykres COP/temperatura. Przykład dla
    mnie - https://i.postimg.cc/qBY814ZQ/cop.png

    > ...więc skoro źle liczę to proszę mnie
    > oświecić skąd pompa weźmie "lewą"
    > energię żeby ten baniak zagrzać? Bo skoro delta jest znacznie mniejsza
    > niż mi wychodzi to i energia jest mniejsza...
    Pompa nie weźmie lewej energii, ale na początek pamiętajmy że przy COP =
    4, 1/4 dostarczonej energii pochodzi z ciepła wydzielone przez układ
    przy okazji transportu "darmowego" ciepła.

    Aktualna temperatura zaciągana przez wentylator u mnie to 35C,
    wilgotność 20%, co daje entalpie na poziomie 53 kJ/kg przy gęstości
    powietrza 1,141 kg/m3.

    53 * 1,141 * 3100 ~= 52kWh, delta na parowniku 7-8C (powyżej 20-kilku
    stopni na zewnątrz, sprężarka nie wkręca się na maksymalne obroty), do
    zagrzania ~250l o 20C czyli ~6kW potrzebne. Liczymy wywiewane 27 stopni
    za parownikiem

    38,3 * 1,173 * 3100 ~= 38,5kWh

    52kWh - 38,5kWh = 13,5kWh, ponieważ sprężarką chodziła 20-kilka minut,
    to pi razy oko widzimy że obliczenia się zgadzają. A z deltą, to
    pamiętaj że chłodniejsze powietrze będzie miało większą wilgotność niż
    to które wentylator zasysa - a tego ja już nie mam opomiarowanego.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 43. Data: 2019-07-01 09:23:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > To jest delta na parowniku, nie na skraplaczu którą masz zapewne na
    Tyle że temp wewnętrzne niewiele mówią, liczy się różnica temp wej-wyj.

    > myśli. Jak rozumiesz różnicę, to ok. Przepływ powietrza przez wentylator
    > możemy założyć stały, czyli w moim przypadku 3100 m3/h.
    No ok, przepływ 7 razy wiekszy to i różnica temp może być duzo mniejsza,
    więc widzisz
    że ta energia w powietrzu jest.

    > Tak, dla pompy powietrznej będzie wykres COP/temperatura. Przykład dla
    > mnie - https://i.postimg.cc/qBY814ZQ/cop.png
    I patrząc na wykres widzimy że dla temp 25 wej i zasilania 55 cop=3,36 czyli
    jest taki sam jak dla pompy którą chcę kupić :) (3,4)

    > Pompa nie weźmie lewej energii, ale na początek pamiętajmy że przy COP =
    > 4, 1/4 dostarczonej energii pochodzi z ciepła wydzielone przez układ
    > przy okazji transportu "darmowego" ciepła.
    Wiem że nie weźmie, to była prowokacja bo nie ma perpetum mobile i ta
    energia
    jest w powietrzu i równania się zgadzają.

    Co do ciepła z pompy to się nie zgodzę, tej energii jest max 10% bo ani
    silnik ani pompa większych strat nie ma, silniki mają sprawność ponad
    90% sprężarki rotacyjne podobnie.
    Dla silnika 1,2KW daje to max 100W czyli ilość na poziomie błędu pomiaru
    sprawności całej pompy.

> [...]
    > stopni na zewnątrz, sprężarka nie wkręca się na maksymalne obroty), do
    > zagrzania ~250l o 20C czyli ~6kW potrzebne. Liczymy wywiewane 27 stopni
    Ale sam widzisz tu że możesz mieć małą deltę bo masz duży strumień,
    a w tej pompie jest strumień tylko 450m3/h więc w stosunku do twojej
    to lekki wiaterek :)

    > 38,3 * 1,173 * 3100 ~= 38,5kWh
    >
    > 52kWh - 38,5kWh = 13,5kWh, ponieważ sprężarką chodziła 20-kilka minut,
    > to pi razy oko widzimy że obliczenia się zgadzają.
    Ale moje się też zgadzają, tam cudów nie ma, z danych podanych na aukcji
    mozna
    dość precyzyjnie policzyć energię i temperatury.

    >A z deltą, to
    Sądzę że w tej pompie delta będzie większa ze względu na dużo mniejszy
    strumień
    niz u Ciebie, zresztą sam widzisz że to 7 razy jest :)
    Ale i tak obniżenie temp powietrza o 10-15st już wystarczy, ja biorę
    powietrze
    z gwc gdzie ma ono około 17-20st.

    > pamiętaj że chłodniejsze powietrze będzie miało większą wilgotność niż
    > to które wentylator zasysa - a tego ja już nie mam opomiarowanego.
    Wiem, rury mam plastikowe więc wilgoci się nie boję, zresztą powietrze
    będzie w nich
    ogrzewane więc jeśli się coś wykropli to w głównym rozdzielaczu.

    --
    Janusz

  • 44. Data: 2019-07-02 22:01:46
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Sądzę że w tej pompie delta będzie większa ze względu na dużo mniejszy
    > strumień
    > niz u Ciebie, zresztą sam widzisz że to 7 razy jest :)

    Czekaj, uważasz że gdybym zmniejszył obroty wentylatora żeby zmniejszyć
    strumień, to delta wzrośnie?

    > Ale i tak obniżenie temp powietrza o 10-15st już wystarczy, ja biorę
    > powietrze
    > z gwc gdzie ma ono około 17-20st.

    Chcesz do ogrzewania używać czynnika chłodniejszego gdy masz dostępny
    cieplejszy? Zawsze możesz mieć jakiś trójnik z wajchą lato-zima.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 45. Data: 2019-07-03 15:42:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Czekaj, uważasz że gdybym zmniejszył obroty wentylatora żeby zmniejszyć
    > strumień, to delta wzrośnie?
    No to policz sobie.

    > Chcesz do ogrzewania używać czynnika chłodniejszego gdy masz dostępny
    > cieplejszy? Zawsze możesz mieć jakiś trójnik z wajchą lato-zima.
    Powietrze z ziemi mam filtrowane, pewnie że latem lepiej ciepłe spod dachu,
    ale będą wajchy więc będę przełączał znaczy komputer będzie to robił.

    --
    Janusz

  • 46. Data: 2019-07-04 22:56:31
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > No to policz sobie.

    Z całki mi wyszło, że jak zatrzymam wentylator, to delta dąży do
    nieskończoności.

    MSPANC :-D

    --
    Pozdrawiam,