    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: pytanie do Liściastego
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <5b01b85f$0$3308$426a74cc@news.free.fr>
    <5b01be7f$0$688$65785112@news.neostrada.pl>
    <5b01d96f$0$31640$426a74cc@news.free.fr>
    <pdsmgf$ktr$1@node1.news.atman.pl>
    <5b026843$0$5211$426a74cc@news.free.fr>
    <5b0303cb$0$619$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <5b031bbd$0$31619$426a34cc@news.free.fr>
    <o...@l...harvard.local>
    <5b03c0ee$0$7190$426a74cc@news.free.fr>
    <o...@l...harvard.local>
    Date: 27 Aug 2018 21:10:20 GMT

    On Tue, 22 May 2018 18:06:46 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Wszystko jest dobrze wyprane i wypłukane. Czy gorzej niż w zimnej
    > wodzie?
    > - nie wiem.
    > Na czarnych koszulkach polo nie widać żadnych smug i plam od płynu.
    > Pralka "nie głupieje" gdy dostanie ciepłą wodę na wejściu - wcześniej
    > jak pisałem miałem amicę, teraz większą LG.

    Zachęcony twoim doświadczeniem, postanowiłem spróbować. A co, raz się
    żyje. Raport poniżej.

    Nabyłem więc mieszacz termostatyczny. Kosztował mnie z wysyłką 37 Euro -
    tańszego nie znalazłem. Do tego dwa trójniki do pexów i kilka złączek,
    łącznie wszystko zamknęło się w kwocie poniżej 50 Euro.

    Mieszacz podłączony od 3 miesięcy, zasila pralkę wodą o temperaturze 38
    st. Wszystko działa (wąż pralki robi się wyraźnie ciepły podczas prania).
    Pierzemy zazwyczaj w programie 30 st. Pralka to jakiś Indesit ze
    znaczkiem "A++".

    Niestety ekonomicznie słabo to wygląda: przed montażem płaciłem
    miesięcznie 20 Euro za prąd. Po montażu... też 20 :)

    Wygląda więc na to że oszczędność na prądzie jest pomijalna, przynajmniej
    w moim przypadku. Teraz już mam, więc niech sobie jest, ale mam
    wątpliwości czy dożyjemy (ja i zawór) do czasu amortyzacji tej
    inwestycji. Gdybyśmy korzystali z programów 60-90 stopni, sytuacja
    wyglądałaby pewnie nieco inaczej. Do tego ciepła woda nie pojawia się u
    mnie natychmiast - co prawda bojler jest naprawdę niedaleko pralki, ale
    te kilkanaście sekund zimnej wody musi polecieć zanim zacznie być ciepło.
    Nie wiem czy ma to znaczący wpływ w kontekście oszczędności prądu, ale na
    pewno nie pomaga.

    Dodam, że nie zauważyłem (póki co) efektu szybszego zużycia odzieży, na
    który skarżyła się beduińska znajoma Jarka.
    Pralka otrzymująca ciepłą wodę nie głupieje, a płukanie zdaje się być
    równie skuteczne co przedtem. Malutkim plusem jest to, że pranie przy
    wyciąganiu z pralki jest ciepłe: przyjemniej się rozwiesza, i nieco
    szybciej schnie.

    Mateusz