  • 11. Data: 2009-11-22 18:41:44
    Temat: Re: pytanie do elktryków- długość przewodu
    Od: "Papa Smurpfs" <P...@z...eu>

    Órzytkownik "kogutek" napisał:
    > Nic by się nie stało. I to by było źle. Impedancja pętli zwarcia była by
    > za duża
    > żeby przepalić drut w bezpieczniku.

    dlaczego tak myślisz?:O)
    zauważ że wkładkę przepala prąd, a nie impedancja, a z norm by wychodziło że
    impedancja zwarciowa tej pętli powinna być co najwyżej równa 0.5oma, a tej
    pętli jeszcze do tego daleeeko:O)

    > Kabel rozgrzał by się i mógł by się zrobić pożar. Tam mógł by się zrobić.

    no właśnie, może był by pożar, może, ale nie jestem pewien czy wydzielenie
    się mocy rzędy 1 do 3 watuf na metr tego przewody by spowodował pożar? nie
    wiem, na pewno by zwiększył jego temperaturę, ale czy napewno na tyle by
    spowodować pożar?
    dałem taki ekstremalny przykład, ale jak gość da łby na tą pentlę becznik
    typowo dawany dla pętli gniazdkowych, czyli 16A, to nawet o rozgrzaniu się
    przewodów nie było by mowy:O)

  • 12. Data: 2009-11-22 19:25:19
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    >

    > Żadna kosiarka itp. Gniazdka(albo puszki hermetyczne) będa tam do
    > podłączenia ew. lampek świątecznych(a te teraz ledowe są wiec mało
    > prądożerne0

    > Jest to 3 prawie 3 metry nad ziemią wiec różnicowka myśle niekonieczna.
    > Ryzyko porazenia miiiiniiimaaalne. Nikt tam grzebac nie będzie
    >

    > --
    > Pozdrawiam
    >
    > Kris

    Gniazdko chcesz założyć. Nie jesteś w stanie przewidzieć co pod nie kiedyś
    podłączysz. Dostaniesz za 15 lat małpiego rozumu i zaczniesz podwórko betonować.
    Zresztą co tu dyskutować skoro przepisy wymagają na każdym obwodzie oddzielnej
    różnicowki i oddzielnych bezpieczników. Jak jest dobrze to jest dobrze. Ale
    kiedy się coś stanie to na przykład ubezpieczyciel nie wypłaci kasy za spalony
    dom bo z twojej winy nie było czegoś tam. I nie ważne że nie z tego powodu. Oni
    udowodnią że z tego. I nikt tego nie podważy bo jak jest w przepisach ze być
    musi to być musi. Poza tym w warunkach ubezpieczenia odwołują się na prawo
    budowlane. To jak ktoś sam zrobił wbrew to oni nie pójdą na rękę. Żyją z tego ze
    nie wypłacają albo wypłacają mniej jak mają się do czego przywalić. Nie jest
    argumentem ze wysoko. W domu masz mieć oddzielny obwód na oświetlenie. Żyrandole
    pod sufitem a różnicowa musi być. Ja bym założył, Ty zrobisz jak będziesz uważał.

  • 13. Data: 2009-11-22 19:57:51
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > typowo dawany dla pętli gniazdkowych, czyli 16A, to nawet o rozgrzaniu się

    Na normy się powołujesz a masz braki w wykształceniu. drut z miedzi 120 metrów
    długi o przekroju 1,5mm2 ma oporność 1,7 oma. Sam z siebie ograniczy prąd do
    140A. Bezpiecznik 100A B potrzebuje do przepalenia w czasie 0,2 sek 500A. Przy
    140A będzie się przepalał ze 4 minuty. Bezpiecznik 100A C do przepalenia w 0,2
    sek potrzebuje 1000A. Przy 140A będzie się przepalał tyle samo co B. Te czasy i
    prądy wynikają z charakterystyki bezpieczników. W czasie 4 minut kabel będzie
    pracował jako grzałka o mocy 90 kW. To spokojnie wystarczy żeby się stopił.
    Bezpieczników typu A się nie używa, przy nich było by trochę lepiej. Jak na
    bezpieczniku jest napisane 10A to nie znaczy ze jak będzie 11A to się przepali.
    1,7 oma to będzie miał przewód którym on to podłączy. Zostaje jeszcze oporność
    przewodu do transformatora i impedancja transformatora. Jak to dodać to wyjdzie
    że 100A bezpiecznik w jego przypadku nie przepali się nigdy. A ma się przepalić
    w 5 sekund co przy B wymaga 300A a przy C 500A. Zakumał?

  • 14. Data: 2009-11-22 20:33:39
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > typowo dawany dla pętli gniazdkowych, czyli 16A, to nawet o rozgrzaniu się

    A teraz konkretny przykład z pytania. Założy bezpiecznik 10A B. Załóżmy że do
    ochrony przeciwporażeniowej będzie miał różnicówkę i czasy 0,2 i o,4 sekundy
    zostawiamy w spokoju. Ma wyłączyć w 5 sekund. Żeby to zrobił musi popłynąć prąd
    z 50A. Pętla zwarcia się wyrobi, widać na poprzednim przykładzie. Da minimum
    100A. Drut kabla będzie robił przez 5 sekund za grzałkę 31kW ( trzeba poprawić
    90kW z poprzedniego przykładu na 31). Czas wyłączenia dla takiego przewodu zanim
    się ugotuje wynosi przy prądzie zwarcia wynikającym z impedancji pętli zwarcia
    na poziomie 100A 1,7 sek. A dla 5 sekund potrzebuje 50A. To znaczy że
    bezpiecznik 10A wyrobi się spokojnie. Przy 100 amperowej pętli zwarcia on nie
    tylko zabezpieczy przed pożarem. On wyłączy w czasie 0,02 sek. O połowę szybciej
    niż różnicówka. Ktoś mógł by się spytać po co w takim razie rożnicówka. Bo to co
    podałem odnosi się do sytuacji jak wsadzić goły drut w gniazdko. Jak będzie
    podłączał świecącego jelonka to może go porazić z 300mA. Żaden bezpiecznik tego
    nie wykryje i nie wyłączy. Do 25mA jak młody chłop to ma szansę sam się
    odłączyć. Przy 300mA nie da rady i odwali kitę. A przy róznicówce ma szansę.
    Rożnicówka tak naprawdę nie daje pełnej ochrony. Ona daje szansę.

  • 15. Data: 2009-11-22 21:42:17
    Od: "Papa Smurpfs" <P...@z...eu>

> [...]
    > metrów
    > długi o przekroju 1,5mm2 ma oporność 1,7 oma. Sam z siebie ograniczy prąd

    ok, masz rację, trochę się w pamięci w obliczeniach machnołem i dlatego
    podałem tak ekstremalny przykład:O)
    tak więc 100m tego drutu będzie miało 1,2oma, tak więc jeśli da tam
    bezpiecznik 16A to spokojnie się przepali z zachowaniem wszystkich norm:O)

> [...]
    > 140A będzie się przepalał ze 4 minuty. Bezpiecznik 100A C do przepalenia w

    ale kto ci każe tam wwalać ten 100A B, czy C? daj tam taki ktury się
    przepali w 0.2s przy prądzie 100A i po kłopocie:O)

  • 16. Data: 2009-11-22 22:01:07
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > ale kto ci każe tam wwalać ten 100A B, czy C? daj tam taki ktury się
    > przepali w 0.2s przy prądzie 100A i po kłopocie:O)

    Kup sobie jakiś geriavit. Sam napisałeś " bo praktycznie powiedz mi co niby by
    się stało gdyby na te 50m tego przewodu dał bezpiecznik 100A?:O)" . No chyba że
    ktoś się pod Ciebie podszywa.

  • 17. Data: 2009-11-22 22:12:09
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > przewodów kombinerkami, chyba że potem bym polutował cyną. Bo nie wolno
    > skręcać,

    Czemu nie wolno skrecac?

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2009-11-22 22:14:15
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > betonować.
    > Zresztą co tu dyskutować skoro przepisy wymagają na każdym obwodzie

    Na kazdym obwodzie oddzielnej roznicowki??
    Ile ma byc tych roznicowek tyle co bezpiecznikow??

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2009-11-22 22:28:37
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czemu nie wolno skrecac?
    >
    > Pozdro.. TK

    Skręcanie nie zapewnia dostatecznie dużego odkształcenia plastycznego
    niezbędnego do uzyskania gazoszczelności. Jak dodatkowo polutowane to jest ok.
    zabronili bo ze statystyk hunijmych wyszło ze proporcjonalnie odsetek pożarów od
    skręcanych przewodów był największy. Z praktycznego punktu widzenia nie warto
    skręcać. Bardzo dobra szybkozłączka mająca wszystkie możliwe atesty i
    dopuszczenia do stosowania w instalacjach kosztuje od 40 groszy wzwyż. Droższej
    niż za 2 złote nie widziałem. Przeciętnie to z 80 groszy. Czas montażu 4
    przewodów w takiej złączce to mniej niż pół minuty jak jest zdjęta izolacja.
    Listwy zaciskowe ( takie ze śrubkami) są droższe i kłopotliwsze w montażu. Tak
    ze nie dość ze nie wolno to jeszcze nie warto.

  • 20. Data: 2009-11-22 22:31:50
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Na kazdym obwodzie oddzielnej roznicowki??
    > Ile ma byc tych roznicowek tyle co bezpiecznikow??
    >
    > Pozdro.. TK

    Tyle co obwodów + jeszcze jeden za S-ką. Te na obwodach 30mA a ten za S-ką
    większy. Może być 100 albo 300mA. Zależy ile obwodów.