  • 1. Data: 2011-05-14 10:31:22
    Temat: pytanie teoretyczne odnośnie sensu zwiększania izolacji
    Od: owp <o...@g...pl>

    Cześć.
    Kilka razy przeczytałem, że nie ma sensu zwiększać grubość izolacji,
    gdyż i tak ciepło ucieknie przez okna, mostki itp.
    Wyobraźmy sobie, że jest pokój, gdzie utrzymywana jest temperatura
    20stC. Wszystkie ściany mają u=0,2W/(m2K). I teraz, jeśli w jednej
    ścianie wstawimy okna, jej u zmieni się na 0,4, to czy utrata ciepła
    przez inne ściany się zmniejszy, zakładając, że cały czas mamy 20st w
    środku ? Bo wg mnie pozostałe ściany będą tak samo przepuszczać ciepło.
    Więc o co chodzi z tym - nie dawaj x cm styropianu, bo to nic nie
    zmienia, gdyż (np:) wszystko ucieka przez dach ? No chyba że chodzi o
    to, żeby w pierwszej kolejności zainwestować w zmniejszenie pozostałych
    mostków cieplnych...

    Pzdr
    owp

  • 2. Data: 2011-05-14 15:02:52
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "owp" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zmienia, gdyż (np:) wszystko ucieka przez dach ? No chyba że chodzi o
    > to, żeby w pierwszej kolejności zainwestować w zmniejszenie pozostałych

    jesli masz sume strat: 2kW sciana +2kW strop+ 2 kW okno + 2kW podłoga + 2kW
    wentylacja to zwiekszanie grubosci ocieplenia sciany nawet do nieskonczonosci da
    tylko 20% zysku. Ale zmiejszenie strat przez sciane do 1kW to 10% zysku a da sie
    zrobić w normalnych pieniadzach.
    Teraz podstaw sobie prawdziwe wartosc powyższych dla twojego budynku i licz jaka
    grubosc izolacji ma wpływ na całosć bilansu strat ciepła.

  • 3. Data: 2011-05-14 18:53:42
    Od: owp <o...@g...pl>

> [...]
    > Teraz podstaw sobie prawdziwe wartosc powyższych dla twojego budynku i licz jaka
    grubosc izolacji ma wpływ na całosć bilansu strat ciepła.

    No właśnie. O to mi chodzi. Czyli czy wentylacją ucieka 1kW czy 100kW,
    to poprzez docieplenie ścian zyskamy ten 1kW w obu przypadkach. Bo
    wcześniej miałem wrażenie... inne. :-)

  • 4. Data: 2011-05-14 20:31:28
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-05-2011 o 12:31:22 owp <o...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > ścianie wstawimy okna, jej u zmieni się na 0,4, to czy utrata ciepła
    > przez inne ściany się zmniejszy, zakładając, że cały czas mamy 20st w
    Nie przez inne się nie zmniejszy ale będzie uciekać przez okno czyli w
    sumie
    straty się zwiększą.

> [...]
    > (np:) wszystko ucieka przez dach ? No chyba że chodzi o to, żeby w
    > pierwszej kolejności zainwestować w zmniejszenie pozostałych mostków
    Bo ocieplanie domu to sztuka kompromisów, pomiędzy nakładami i zyskami.
    Dlatego zaczyna się od miejsc gdzie najwięcej ucieka ciepła i efekty
    będą największe. Przy projektowaniu/budowie dobiera sie tak ocieplenie,
    okna,
    drzwi aby straty były małe a koszty akceptowalne no i oczywiście zgodne
    z obowiązującymi normami, stąd sie bierze np magiczne 12 cm styro na scinę
    bo przy tej grubości ściana osiąga odpowiednie K prawie niezależnie z
    czego jest zbudowana

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2011-05-15 16:36:07
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-05-14 20:53, owp pisze:

    > No właśnie. O to mi chodzi. Czyli czy wentylacją ucieka 1kW czy 100kW,
    > to poprzez docieplenie ścian zyskamy ten 1kW w obu przypadkach. Bo
    > wcześniej miałem wrażenie... inne. :-)

    W pierwszym przybliżeniu masz rację. Jak przyjrzysz się dokładnie to
    straty nie są liniowe (tzn. nie są sumą niezależnych części).

    M.

  • 6. Data: 2011-05-15 17:13:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 14 Maj, 22:31, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > z obowiązującymi normami, stąd sie bierze np magiczne 12 cm styro na scinę
    > bo przy tej grubości ściana osiąga odpowiednie K prawie niezależnie z

    Koszty kosztami ale będziesz w tym mieszkał -naście czy -dziesiąt lat,
    więc jak ktoś jest sknerą i zbuduje sobie dom spełniający normy to się
    będzie męczył :> Zamodeluj sobie np. poddasze użytkowe zaizolowane wg.
    norm i poświeć od góry lipcowym słonkiem. Mi licząc pi razy oko
    wyszło, że po 6 godzinach temperatura z 22 skoczy do 36 st. C. Spełnia
    normy? No pewnie, ale życzę powodzenia śpiącym w takich warunkach :P

    L.

  • 7. Data: 2011-05-15 18:15:04
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 15-05-2011 o 19:13:42 Lisciasty <l...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > wyszło, że po 6 godzinach temperatura z 22 skoczy do 36 st. C. Spełnia
    > normy? No pewnie, ale życzę powodzenia śpiącym w takich warunkach :P

    Ale po co mi to tłumaczysz, ja o tym wiem,sam to liczę.
    Tłumaczyłem tylko pewne fakty przedpiścy, czytaj cały wątek to będziesz
    wiedział komu odpowiadać.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 8. Data: 2011-05-15 19:24:23
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    > W pierwszym przybliżeniu masz rację. Jak przyjrzysz się dokładnie to
    > straty nie są liniowe (tzn. nie są sumą niezależnych części).

    Witam

    Czy można prosić o szerszy opis nieliniowego rozkładu strat ? Bo przykładowo
    mamy pomieszczenie ze ścianą bez ocieplenia z teoretyczną przenikalnością
    0,3 oraz okna w tym pomieszczeniu z
    przenikalnością 1.0 , to po ociepleniu ściany mamy jakąś teoretyczną
    przenikalność 0,02 i okna dalej są z przenikalnością 1.0.

    Rozumiem, że ciepło szuka najłatwiejszego ujścia z pomieszczenia, ale gdy
    nie ma takiego 'łatwego' ujścia to nie ujdzie.

    pzdr
    Bogdan

  • 9. Data: 2011-05-15 19:36:23
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
    > W pierwszym przybliżeniu masz rację. Jak przyjrzysz się dokładnie to
    > straty nie są liniowe (tzn. nie są sumą niezależnych części).

    rozwin swoja mysl bo jest nieco dziwna

    b.

  • 10. Data: 2011-05-15 20:33:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 15 Maj, 20:15, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:
    > Ale po co mi to tłumaczysz, ja o tym wiem,sam to liczę.
    > Tłumaczyłem tylko pewne fakty przedpiścy, czytaj cały wątek to będziesz
    > wiedział komu odpowiadać.

    Pisałeś takim tonem że odniosłem wrażenie że jesteś zwolennikiem
    budowania normatywnego :>

    Przy okazji zapytanie. Czy pomysł dania 40cm wełny na skosy brzmi
    jakoś strasznie? Ludzie różne dziwnie się na mnie patrzą jak im
    oznajmiam ile bym chciał ;)

    Pzdr.
    L.