  • 1. Data: 2011-05-12 18:33:28
    Temat: Instalacja do grzejników
    Od: "nintendo" <n...@...pl>

    Witam,
    właśnie rozpoczynam studiowanie i analizowanie rozwiązań instalacji wody
    (zimnej/ciepłej) biegnącej do grzejników. Ciężko znaleźć artykuły opisujące
    zasady projektowania takich instalacji dlatego chciałbym zadać kilka pytań:

    1. Czy wszystkie grzejniki w domu (pomijając te, które są w jednym
    pomieszczeniu) mają oddzielne obwody wody zimnej i ciepłej, które biegną
    prosto do rozdzielacza?
    W takim wypadku musiałbym mieć 12 obwodów wody ciepłej i zimnej (razem 24
    rurki) idące do rozdzielacza.

    Mając na parterze:
    - salon
    - sypialnia
    - kuchnia
    - łazienka
    - kotłownia
    - garaż (też chcę dogrzewać małym grzejnikiem)
    Czy trzeba wszystko robić oddzielnie? Czy można np. tak:
    - salon + sypialnia (jeden obwód równolegle)
    - kuchnia
    - kotłownia + łazienka (równolegle)
    - garaż
    Dzięki temu mamy 4 zamiast 6 obwodów na parterze. Może są jakieś
    zasady/przepisy/zalecenia dotyczące tworzenia takich obwodów?

    2. Dlaczego niektórzy stosują rurki alupex w peszlach, a niektórzy w
    otulinach? Z tego co ja wyczytałem, że najlepiej w otulinach rurki idące do
    grzejników, a w peszlach rurki z ciepłej i zimnej wody do mycia.

  • 2. Data: 2011-05-12 19:00:44
    Temat: Re: Instalacja do grzejników
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-05-12 20:33, nintendo pisze:

    > 2. Dlaczego niektórzy stosują rurki alupex w peszlach, a niektórzy w
    > otulinach? Z tego co ja wyczytałem, że najlepiej w otulinach rurki idące do
    > grzejników, a w peszlach rurki z ciepłej i zimnej wody do mycia.

    Wszystkie rurki (ciepła i zimna) w otulinach. Ciepła woda nad zimną
    (przy krzyżowaniu). Na parterze połóż rury na pierwszej warstwie
    styropianu (jak masz 10cm to na 5cm).

    M.

  • 3. Data: 2011-05-12 19:19:26
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-05-2011 o 20:33:28 nintendo <n...@...pl> napisał(a):

    > Witam,
    > w?a?nie rozpoczynam studiowanie i analizowanie rozwi?zan instalacji wody
    > (zimnej/ciep?ej) biegn?cej do grzejników. Cie?ko znale 1/4 ae artyku?y
    > opisuj?ce
    > zasady projektowania takich instalacji dlatego chcia?bym zadaae kilka
    > pytan:
    >
    > 1. Czy wszystkie grzejniki w domu (pomijaj?c te, które s? w jednym
    > pomieszczeniu) maj? oddzielne obwody wody zimnej i ciep?ej, które biegn?
    > prosto do rozdzielacza?
    Tak

    > W takim wypadku musia?bym mieae 12 obwodów wody ciep?ej i zimnej (razem 24
    > rurki) id?ce do rozdzielacza.
    Nie, sa dwa rozdzielacze osobny na zasilanie, osobny na powrót, czyli 2x12.

    > Maj?c na parterze:
    > - salon
    > - sypialnia
    > - kuchnia
    > - ?azienka
    > - kot?ownia
    > - gara? (te? chce dogrzewaae ma?ym grzejnikiem)
    > Czy trzeba wszystko robiae oddzielnie?
    Tak najlepiej bo obwody trzeba regulować a by przez każdy był przepływ
    wody.

    Czy mo?na np. tak:
    > - salon + sypialnia (jeden obwód równolegle)
    > - kuchnia
    > - kot?ownia + ?azienka (równolegle)
    > - gara?
    > Dzieki temu mamy 4 zamiast 6 obwodów na parterze. Mo?e s? jakie?
    > zasady/przepisy/zalecenia dotycz?ce tworzenia takich obwodów?
    Nie, tak nie rób bo tego nie wyregulujesz, musiałbyś dawać rurki o różnych
    średnicach i odpowiednio je stopniować i jeszcze kryzować na zaworach.

    > 2. Dlaczego niektórzy stosuj? rurki alupex w peszlach, a niektórzy w
    > otulinach?
    W peszlach można dać w ciepłym otoczeniu np w podłogówce przejście przez
    dylatację.
    Ale poza tym powinny być rurki izolowane aby straty ciepła były jak
    najmniejsze
    i dlatego daje sie otulinę.

    Z tego co ja wyczyta?em, ?e najlepiej w otulinach rurki id?ce
    > do
    > grzejników, a w peszlach rurki z ciep?ej i zimnej wody do mycia.
    Zimną tak, ciepłą nie, tylko w otulinie.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 4. Data: 2011-05-12 20:02:28
    Od: "nintendo" <n...@...pl>

> [...]

    > opisuj?ce
    > zasady projektowania takich instalacji dlatego chcia3bym zadaa kilka
    > pytan:
    >
    > 1. Czy wszystkie grzejniki w domu (pomijaj?c te, które s? w jednym
    > pomieszczeniu) maj? oddzielne obwody wody zimnej i ciep3ej, które biegn?
    > prosto do rozdzielacza?
    > Tak

    > W takim wypadku musia3bym miea 12 obwodów wody ciep3ej i zimnej (razem 24
    > rurki) id?ce do rozdzielacza.
    > Nie, sa dwa rozdzielacze osobny na zasilanie, osobny na powrót, czyli

    No tak, zgadza się.

    > Maj?c na parterze:
    > - salon
    > - sypialnia
    > - kuchnia
    > - 3azienka
    > - kot3ownia
    > - gara? (te? chce dogrzewaa ma3ym grzejnikiem)
    > Czy trzeba wszystko robia oddzielnie?
    > Tak najlepiej bo obwody trzeba regulować a by przez każdy był przepływ
    wody.

    Przepływ będzie przez każdy przecież? W zależności od rozmiarów grzejników i
    ich ilości może być większy lub mniejszy. Aby wyrównać ciśnienie we
    wszystkich grzejnikach trzeba to (jak się domyślam) regulować to na
    rozdzielaczu.

    Czy mo?na np. tak:
> [...]
    > Nie, tak nie rób bo tego nie wyregulujesz, musiałbyś dawać rurki o różnych
    średnicach i odpowiednio je stopniować i jeszcze kryzować na zaworach.

    Nie rozumiem. Jeżeli będę miał 3 grzejniki połączone równolegle na jednym
    obwodzie to dlaczego nie będzie można tego wyregulować? No i na czym polega
    cała regulacja? Uczę się dalej :-)
    W każdym obwodzie grzejnik stanowi jakiś opór (zależne od tego jakie są
    rurki w środku grzejnika i od jego rozmiaru) no i jeżeli na jednym obwodzie
    grzejniki są połączone równolegle to płynie przez nie taka sama ilość wody -
    ciśnienie (jeżeli mają taki sam rozmiar).

> [...]
    dylatację.
    >Ale poza tym powinny być rurki izolowane aby straty ciepła były jak

    Z tego co ja wyczyta3em, ?e najlepiej w otulinach rurki id?ce
    > do
    > grzejników, a w peszlach rurki z ciep3ej i zimnej wody do mycia.
    >Zimną tak, ciepłą nie, tylko w otulinie.

    No to skąpstwo :-) Oglądając blogi budowlane widziałem sporo instalacji "na
    peszlach", niebieski do zimnej, czerwony do ciepłej wody - do mycia.
    Osobiście też umieściłbym w otulinie.

  • 5. Data: 2011-05-12 23:05:57
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-05-12 22:02, nintendo pisze:
    > Nie rozumiem. Je?eli bede mia? 3 grzejniki po??czone równolegle na jednym
    > obwodzie to dlaczego nie bedzie mo?na tego wyregulowaae? No i na czym polega
    > ca?a regulacja? Ucze sie dalej :-)
    > W ka?dym obwodzie grzejnik stanowi jaki? opór (zale?ne od tego jakie s?
    > rurki w ?rodku grzejnika i od jego rozmiaru) no i je?eli na jednym obwodzie
    > grzejniki s? po??czone równolegle to p?ynie przez nie taka sama ilo?ae wody -
    > ci?nienie (je?eli maj? taki sam rozmiar).

    Chyba popełniasz błąd porównując (myślowo) rozpływ wody w instalacji z
    rozpływem prądu w obwodzie, gdzie grzejnik to opornik. To nie tak
    prosto, bo:
    - efektem jaki chcesz uzyskać jest grzanie pomieszczenia, a nie
    utrzymanie przepływu, lub utrzymanie temperatury wody, (bo jedno bez
    drugiego efektu nie daje), a jeszcze musisz utrzymać jakąś założoną
    temperaturę wody na powrocie...
    - grzejniki są elementami nieliniowymi - tzn ich sprawność przekazywania
    ciepła z wody do otoczenia jest proporcjonalna do temperatury wody,
    jeśli do grzejnika woda dopłynie (bo ciśnienie/przepływ jest) ale już
    wystygnięta o kilka stopni (bo najpierw krążyła po innych zakamarkach
    instalacji) to masz znacznie gorszą sprawność na tym grzejniku niż na
    drugim. Gorsza sprawność oddawania ciepła = cieplejsza woda na powrocie.
    Zamieszanie wychodzi?
    - na grzejnikach przeważnie daje się zawory termostatyczne, jak na
    pierwszym grzejniku ci się otworzy na maksa - to cały przepływ pójdzie
    przez ten grzejnik, a woda w pozostałych "dalszych" będzie stała i
    stygła, zamiast krążyć, a jak zakrąży już - to niższa temperatura wody
    na powrocie do kotła pogarsza sprawność...
    - z kolei zdławione (skryzowane) grzejniki "na początku" mogą gwizdać
    kawitacją na kryzach, jeśli akurat się okaże że tak mocno trzeba je
    skręcić, by reszta grzała.
    - rurki to nie analogia do przewodów dla prądu - mają duże opory własne
    (już o kolankach i trójnikach nie wspominając) w porównaniu do oporów
    dużego grzejnika, więc realnie to tak jakbyś zestaw odbiorników o
    rezystancjach R chciał podłączać zestawem przewodów o podobnych
    rezystancjach...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2011-05-13 06:38:08
    Od: "dolczak" <d...@w...pl>

    Nie do końca się zgadzam a BartkiemK. Każdą instalację powinno się
    zrównoważyć, tzn, ustalić na wszystkich grzejnikach takie same temperatury
    wejscia i wyjścia poprzez np kryzowanie, zawory przy grzejnikach tak, by
    szczególnie temperatura powrotów była identyczna we wszystkich grzejnikach
    dotyczy to głównie kotła kondensacyjnego.

    173

  • 7. Data: 2011-05-13 08:46:37
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    > No tak, zgadza sie.
    To masz tzw rodział rozdzielaczowy, na rozdzielaczach regulujesz przepływ
    tak
    aby wszystkie grzejniki miały jednakową temp, co wcale nie oznacza że będa
    miały
    jednakowy przepływ wody.

    > wody.
    >
    > Przep?yw bedzie przez ka?dy przecie?? W zale?no?ci od rozmiarów
    > grzejników i
    > ich ilo?ci mo?e byae wiekszy lub mniejszy.
    To co tutaj opisywałem to jest tzw rozdział bezrodzielaczowy i dlatego
    pisałem
    o średnicach rur i kryzowaniu. Ale ty chcesz rozdzielacze to z tym sobie
    daj spokój.

    Aby wyrównaae ci?nienie we
    > wszystkich grzejnikach trzeba to (jak sie domy?lam) regulowaae to na
    > rozdzielaczu.
    Ciśnienie cie nie interesuje, tylko przepływ a w końcowym efekcie
    temp grzejnika, aby podczas grzania były w miarę jednakowe, potem po
    nagrzaniu
    pomieszczenia zawór termostatyczny (tzw głowica) zamknie ci przepływ.
    Tylko pamietaj aby jeden grzejnik był bez głowicy i w tym samym pokoju był
    czujnik temp który wyłączy ci piec, daj to w najzimniejszym pokoju.

    > No to sk?pstwo :-) Ogl?daj?c blogi budowlane widzia?em sporo instalacji
    > "na
    > peszlach", niebieski do zimnej, czerwony do ciep?ej wody - do mycia.
    > Osobi?cie te? umie?ci?bym w otulinie.
    Ja tam na blogach oglądam takie 'kwiatki' ze włos się jeży, ale nie ma kto
    uświadomić
    inwestorów że mają spartaczoną instalację.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 8. Data: 2011-05-13 16:44:20
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-05-13 08:38, dolczak pisze:
    > Nie do konca sie zgadzam a BartkiemK. Ka?d? instalacje powinno sie
    > zrównowa?yae, tzn, ustaliae na wszystkich grzejnikach takie same temperatury
    > wejscia i wyj?cia poprzez np kryzowanie, zawory przy grzejnikach tak, by
    > szczególnie temperatura powrotów by?a identyczna we wszystkich grzejnikach
    > dotyczy to g?ównie kot?a kondensacyjnego.
    Ja się z tym zgadzam, ale to powinno być zrobione od drugiej strony:
    - wyznaczenie projektowe ile kW ciepła potrzeba dla każdego
    pomieszczenia, by mieć w nich zakładane temperatury
    - wybranie kotła, a przynajmniej technologii kotła, by wiedzieć, przy
    jakich temperaturach wody będziemy pracować (powrót/zasilanie)
    - dobranie do powyższych (temperatury powrót/zasilanie, temperatura
    pomieszczenia i moc w kW przy tych temperaturach) odpowiednich grzejników
    - dobranie wstępne przepływów - wiadomo ile kW ciepła odda 1L wody przy
    ostudzeniu z temperatury zasilania do temperatury powrotu, więc ile
    litrów trzeba przez który grzejnik przepuszczać (maksymalnie) - da się
    policzyć wstępnie, i do tego dobrać pompę, średnice rur i wstępne nastawy

    A dopiero na końcu korygować conieco na kryzowaniu grzejników...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2011-05-13 20:25:10
    Od: "nintendo" <n...@...pl>

    <cyk>

> [...]
    >Tylko pamietaj aby jeden grzejnik był bez głowicy i w tym samym pokoju był
    >czujnik temp który wyłączy ci piec, daj to w najzimniejszym pokoju.

    To teraz trochę się zamieszałem. BarteKK (chyba) napisał, że ważna jest
    temperatura na wyjściach w rozdzielaczu i ma być ona jednakowa od wszystkich
    grzejników.
    Tutaj znów Janusz_kk pisze, że ważne jest, aby wszystkie grzejniki mały
    jednakową temperaturę. Czy oba ta założenia oznaczają "to samo"?

    Czyli tak:
    1. Projektuję instalacje, każde pomieszczenie ma swój obwód + rozdzielacz 2
    x 12 (na zasilanie 12 i powrót 12).
    2. Wykonanie instalacji z wykorzystaniem złączek i trójników zaciskowych
    (prawdopodobnie firmy Kan-therm lub Wavin).
    3. Wszystkie rurki prowadzone w otulinach (tylko jakiej grubości
    najlepiej?), dla estetyki wykonania czerwone/niebieskie.
    4. Powiedzmy, że wszystko już szczelne i podłączamy do rozdzielacza piec
    gazowy kondensacyjny.
    Jak teraz podejść do regulowania, aby wszystko działało jak należy? Tzn.
    zgodnie z opisanymi powyżej sposobami, lecz jak najlepiej wykonać to w
    praktyce.

    Jeszcze muszę się poduczyć nim cokolwiek ruszę :-)

  • 10. Data: 2011-05-13 20:45:12
    Od: "nintendo" <n...@...pl>

    Aha i jeszcze pytań:
    1. Czy stosowane powszechnie rurki alupex 16mm są odpowiednie?
    2. Oglądam oferty i większość rozdzielaczy jest nazwana "do podłogówki".
    Czym różnią się rozdzielacze do podłogówki od tych do grzejników?
    3. Jakie są straty ciepła w rurkach w otulinach? Przyjmując, że robię
    wszystko źle i puszczam górę na jednym obwodzie i dół na jednym obwodzie to
    daje około 5x krótszą długość rurek zasilania i powrotu.
    4. Czy bezwzględnie każdy grzejnik powinien być na osobnym obwodzie i tak
    trudne jest wyregulowanie tego, gdy połączymy np. kilka pokoi na poddaszu?
    5. Oglądając rozdzielacza na Allegro widzę, że mało jest 12 obwodowych i
    większość ma ich mniej. Czy można spokojnie zastosować dwa rodzielacze tzn.
    7 obwodów (dół), 5 obwodów (poddasze) i nie będzie problemów z podłączeniem
    ich razem w obieg?