  • 21. Data: 2011-05-15 19:38:33
    Temat: Re: Instalacja do grzejników
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "nintendo" <n...@...pl> napisał w wiadomości
    news:iqh95i$r6$1@node2.news.atman.pl...
    > Witam,
    > właśnie rozpoczynam studiowanie i analizowanie rozwiązań instalacji wody
    > (zimnej/ciepłej) biegnącej do grzejników. Ciężko znaleźć artykuły
    > opisujące zasady projektowania takich instalacji dlatego chciałbym zadać
    > kilka pytań:
    >
    > 1. Czy wszystkie grzejniki w domu (pomijając te, które są w jednym
    > pomieszczeniu) mają oddzielne obwody wody zimnej i ciepłej, które biegną
    > prosto do rozdzielacza?
    > W takim wypadku musiałbym mieć 12 obwodów wody ciepłej i zimnej (razem 24
    > rurki) idące do rozdzielacza.

    Chłopie zajmij się tym na czym znasz się najlepiej, nie odkrywaj Ameryki i
    daj zarobić piekarzowi....
    --
    Jackare

  • 22. Data: 2011-05-15 20:01:29
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    > Stworzyłem "projekt". Proszę o sprawdzenie.
    >
    > Proszę o uwagi i ewentualne sugestie.
    > Z góry dziękuję za pomoc.

    Nie mieszaj różnych technik bo to bez sensu i narobisz sobie kłopotów z
    przepływami. Jeżeli robisz instalację w technice rozdzielaczowej to lepiej
    by każdy grzejnik miał własny obwód a nie każde pomieszczenie. Możesz coś
    dopiąć równolegle w drodze wyjątku, np mały grzejnik w wiatrołapie jeżeli w
    sąsiednim pomieszczeniu jest blisko grzejnik a ciągnięcie kolejnego obwodu
    byłoby z jakiegoś powodu trudne lub kosztowne.

    Przykładowo połączenie równoległe trzech grzejników w salonie jest ryzykowne
    jeżeli chcesz to puścić za rozdzielaczem jedną półcalową rurą. Może
    zabraknąć wody jeżeli magistarala będzie tak długa jak na rysunku. Jeżeli
    chcesz zastosować magistralę lepiej jest stopniować średnice co zapewni
    odpowiedni zapas wody i cichszą pracę instalacji

    Oczywiście możesz schować kształtki (trójniki, kolana itp) w wylewce. Od
    tego jest próba szczelności by sprawdzić czy połączenia będą cieknąć. Od
    tego m.in. są otuliny by kompensować naprężenia mechaniczne.

    Dlaczego rury stalowe a nie miedziane lub pexowe na piony do rozdzielaczy ?
    Szukasz na siłę ognisk korozji elektrochemicznej ? ZRozdzielacze są
    mosiężne, armatura kotła też - po co pakować tam stal?

    Kolejny raz piszę: nie obraź się ale nie masz o tym zielonego pojęcia - daj
    to zrobić komuś kto się na tym zna - będziesz miał jakąś gwarancję że będzie
    to poprawnie działać...
    --
    Jackare

  • 23. Data: 2011-05-15 20:24:58
    Od: "nintendo" <n...@...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Kolejny raz piszę: nie obraź się ale nie masz o tym zielonego pojęcia -
    > daj to zrobić komuś kto się na tym zna - będziesz miał jakąś gwarancję że

    Ok, nie będę kombinował. Robię wszystkie grzejniki osobno (w salonie będą
    jednak dwa, a nie trzy).

    Dziękuję za pomoc i prawidłowe upieranie się :-)

  • 24. Data: 2011-05-16 15:23:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    BartekK wrote:
    > Znaczenie ma o tyle istotne dla kotła kondensacyjnego, żeby ten kocioł
    > pracował jako kondensacyjny to musi mieć odpowiednio niską temperaturę
    > nagrzewnicy, a żeby to uzyskać - musi mieć a) odpowiednio niską
    > temperaturę powrotu b) odpowiednio duży przepływ (ale to jest raczej
    > zawsze zachowane). Inaczej nici z kondensacji, jak będzie pracować od
    > 50'C na powrocie do 90'C na wyjściu ;)

    tylko że nikt nei projetuje instalacji grzejnikowej 90-50.. tylko 80 lub
    nawet 70 na 50

    a jak chcemy najlepiej wykożystać kondesacje to pasuje projektowac 60 - 45
    lub mniej.

  • 25. Data: 2011-05-18 07:14:10
    Od: Marras <m...@g...pl>

    > Ja mam trzy rozdzielacza - dół grzejniki, góra grzejniki i podłogówka.
    > Wszystko działa bardzo dobrze.
    Czy moglbys napisac jakie masz srednice rur?
    Konkretnie chodzi mi o piony, galazki od pionu do rozdzielacza i galazka
    od pieca do pianu.

    pozdrawiam
    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 26. Data: 2011-05-18 07:34:15
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marras napisał:

    > Czy moglbys napisac jakie masz srednice rur?
    > Konkretnie chodzi mi o piony, galazki od pionu do rozdzielacza i galazka
    > od pieca do pianu.

    Ja mam wszystkie trzy rozdzielacze w kotłowni, a zasilane są rurami poł
    calowymi - miedzianymi.
    Z samego kotła wychodzi taka gruuba rura - chyba z 1,5 cala, ale to
    tylko w zasadzie do naczynia wzbiorczego. Do wymiennika mam bodajże 3/4
    cala, a do cwu już tylko zwykłą pół calówkę. Rozdzielacze mam za
    wymiennikiem i tam są już największe pół calówki.

    Instalacja działa częściowo nawet bez pomp - grawitacyjnie - jak napalę
    w kotle na wodę i zostanie mi trochę ciepła, a wyłączę wszystkie pompy,
    to grzejniki na górze są letnie.

    pozdr
    Robert G.