  • 1. Data: 2012-06-30 12:20:33
    Temat: rezystancja pomiędzy 0 a bednarką?
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Jaka powinna być rezystancja pomiędzy 0 a bednarką,
    chcę sprawdzić czy elektryk prawidłowo podłączył mi uziom z bednarką
    czy w gniazdkach przypadkiem 0 a uziom(bolec) to nie to samo.

    Najpierw wykonana była instalacja bez bednarki odebrana oczywiscie,
    bednarke w tym roku robiłem.
    elektryk (inna firma) zgadała się z moim elektrykiem i bednarkę podłączylil
    po prostu
    przewodem do uziomu rur w kotłowni, do których z rozdzielni doprowadzony był
    przewod neutralny czyli prawdopodobnie uziom z zakładu energetycznego (ponoc
    tak tez moglo zostać).

    ekipa elektryków od bednarki nic nie grzebała przy rozdzielni i pytanie czy
    tak jak jest bedzie prawidłowo?

    ustawiajac multimetr na 20kOhm sprawdzając rezystancję w gniazdku pomiędzy 0
    a uzimem (bolcem w gniazdku)
    pokazuje mi od 0,18 do 0,21.

    Odgrom na dachu jeszcze nie skonczony, ale wole byc przygotowany, jak
    któregos dnia zechce im się przyjsc dokończyć
    odgrom na dachu to podpytam o uziomy i bednarkę i o tę rezystancję, ale wole
    się upewnić jak to powinno wyglądać.

    dzięki za wyjaśnienie
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-06-30 14:19:46
    Temat: Re: rezystancja pomiędzy 0 a bednarką?
    Od: "HANA" <h...@g...pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > odgrom na dachu to podpytam o uziomy i bednarkę i o tę rezystancję, ale
    > wole się upewnić jak to powinno wyglądać.

    jak dobrze pamietam to powinno byc na poziomie 30 omow czyli ciut za malo
    masz

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 3. Data: 2012-06-30 15:19:35
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "HANA" <h...@g...pl> napisał w wiadomości
    > jak dobrze pamietam to powinno byc na poziomie 30 omow czyli ciut za malo
    > masz

    uziemienie im mniejsze tym lepsze a nie gorsze - ale on nie o to pytał :-)
    Połączenie między zerem, przewodem ochronnym i bednarką jest metaliczne - ma
    być w okolicach zera czyli dla niego jest ok.

    b.

  • 4. Data: 2012-06-30 15:57:25
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Amir pisze tak:

    > ustawiajac multimetr na 20kOhm sprawdzając rezystancję w gniazdku
    > pomiędzy 0 a uzimem (bolcem w gniazdku)
    > pokazuje mi od 0,18 do 0,21.

    Czyli wyszło Ci 210 omów (ta wieksza). To źle.

    Zmierz jeszcze raz tylko ustaw na zakres 200 omów.

    Możesz sprawdzić żarówką 100W. Do bolca i do zera ma tak samo jasno
    świecić.

    Oczywiście jeśli jest różnicówka to wyskoczy.

    --
    Piter

  • 5. Data: 2012-06-30 21:48:27
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > ustawiajac multimetr na 20kOhm sprawdzając rezystancję w gniazdku
    > pomiędzy 0 a uzimem (bolcem w gniazdku)
    > pokazuje mi od 0,18 do 0,21.

    Czyli wyszło Ci 210 omów (ta wieksza). To źle.
    =---------------

    co schrzanione moze byc?

    Zmierz jeszcze raz tylko ustaw na zakres 200 omów.
    ------------------------------

    Jak dalem na 200 omów to skacze od
    na wyswietaczu : 00,1 do 00,6

    Możesz sprawdzić żarówką 100W. Do bolca i do zera ma tak samo jasno
    świecić.
    -----------------------------

    Różnicówka jest ale sprawdzę jak znade jaką 100W żąrówkę
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2012-06-30 22:07:02
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Amir pisze tak:

    > co schrzanione moze byc?

    nic, pewnie miernik łapie zakłócenia i fałszuje pomiar

    > Jak dalem na 200 omów to skacze od
    > na wyswietaczu : 00,1 do 00,6

    czyli przejście jest, prawie idealne.

    --
    Piter

  • 7. Data: 2012-07-01 15:21:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Amir wrote:
    > ustawiajac multimetr na 20kOhm sprawdzając rezystancję w gniazdku
    > pomiędzy 0 a uzimem (bolcem w gniazdku)
    > pokazuje mi od 0,18 do 0,21.

    tak BTW jakby to było takie proste ze zwykłym multimetrem da sie mierzy
    oporność uziomów to by było fajnie.

    przy niskich napięciach jakimi jest mierzona oporność w multimetrach nie
    ejst praktycznie możliwy dokłądny realny pomiar oporności uziemienia.

  • 8. Data: 2012-07-01 17:15:24
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > przy niskich napięciach jakimi jest mierzona oporność w multimetrach nie
    > ejst praktycznie możliwy dokłądny realny pomiar oporności uziemienia.

    Weź Ty idz do szkoły to nauczą Cie czytać ze zrozumieniem. On nie mierzy
    oporności uziomu tylko oporność połączenia pomiędzy uziemieniem a zerem.
    Mierzy oporność przewodu jaki je łączy. Jak powtórzył pomiar bo mu poradzono
    jakiego zakresu ma użyć to wyszło że jest ta oporność bardzo mała. I dobrze że
    mu taka wyszła. Tak ma być. Czy miernik za 12 złotych do tego się nie nadaje?
    Oczywiście że się nadaje. Są i lepsze mierniki. Ale do takiego pomiaru taki za
    12 złotych jest wystarczająco dobry. Jak się na czymś nie znasz to nie
    zabieraj głosu bo pierdolisz i mylisz. Małe oporności mierzy się przy niskich
    napięciach. Na najniższym zakresie omomierza miernika uniwersalnego napięcie
    jest w okolicach 1 wolta. To akurat tyle ile potrzeba. Czekam jak napiszesz że
    pomiar jest do dupy bo miernik nie ma legalizacji. Bo oczywiście coś będziesz
    musiał odszczeknąć. I na pewno nie będzie to w stylu że faktycznie nie masz
    racji bo nie uważnie czytałeś treść tematu.

  • 9. Data: 2012-07-01 17:48:27
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

> [...]
    > ma legalizacji. Bo oczywiście coś będziesz musiał odszczeknąć. I na
    > pewno nie będzie to w stylu że faktycznie nie masz racji bo nie

    tak drogi kogutku mierniki za 12 zlotych slabo sobie zwykle radzą z
    pomiarem bardzo niskich oporności. (zresztą zwykle słabo sobei radzą z
    pomiare czegokolwiek) jakby były takei super to by nikt nei kupował takich
    za 300 zł których dokładność pomiaru wynosi 1.5% zakresu. (+- 3 Ohmy)

    z tego pomiaru nie można raczej wnioskować o poprawności galwanicznego
    połączenia zera i ziemi

    wszytsko co napisałeś o nieznaniu sie odnosi sie doskonale do ciebie.

    tak BTW przyrządy do precyzyjengo pomiaru małych oporności są dość kosztowne
    :) i mierzą dość wysokim napieciem zmiennym np 40V aby wyeliminowac
    zakłócenia.

  • 10. Data: 2012-07-01 18:08:15
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    "kogutek" <s...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > dobrze że
    > mu taka wyszła. Tak ma być. Czy miernik za 12 złotych do tego się nie

    Aha.

    Amir napisał:

    > chcę sprawdzić czy elektryk prawidłowo podłączył mi uziom z bednarką
    > czy w gniazdkach przypadkiem 0 a uziom(bolec) to nie to samo.

    Otóż sprawdzenie, czy w gniazdach przypadkiem 0 a uziom(bolec) to nie to
    samo, za pomocą opisywanego przyrządu może okazać się kłopotliwe
    (niejednoznaczne).
    Kłopotliwe, albowiem zróżnicowanie mostka na gnieździe (jak w TN-C), od
    instalacji trójprzewodowej (TN-S) za pomocą omomierza wydaje się mało
    realne.
    Natomiast sprawdzenie prawidłowości połączenia "uziomu" (cokolwiek to
    znaczy) z bednarką, wymaga dostępu do tej bednarki, a mierzona rezystancja
    winna być jak najmniejsza.
    Tym niemniej w instalacjach elektrycznych metodologia pomiarów jest inna
    (używa się wyższych prądów). Miernikiem za 12 zł, można wykryć najwyżej
    przerwę w obwodzie i tyle.

    Tak więc oczywistość przydatności wspomnianego miernika jest nieoczywista.
    Jeśli ktoś wie co robi - może wystarczyć.
    Jeśli ktoś robi co wie - wątpię.