  • 1. Data: 2010-07-01 18:15:17
    Temat: schody na skarpie ogrodowe (j)
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Witam
    Skarpa ma 65 cm wysokości.Podłoże gruz, około 2/3 to ziemia gliniasta ("uprawna")
    Chcę na tym zrobić schody z płyt (piaskowiec, granit itp)Płyty o grubosci stopnia,
    czyli ok.
    12-15cm, szerokie na około 1metr Schody wygodne, czyli niecałe 40cm.Wychodzi mi 5
    płyt.
    Czy najniższą płytę muszę posadzić na fundamencie, czy walnąć ją w trawę lekko
    zagłębiając w gruncie?
    Czy pozostałe kłaść na betonie, czy swobodnie wprost na ziemi- tak bym wolał...
    Natężenie ruchu symboliczne,więc czy muszą być pancerne??

  • 2. Data: 2010-08-09 19:31:17
    Temat: Re: schody na skarpie ogrodowe (j)
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Nikt jeszcze takich nie układał???
    Hmmm:-(((

  • 3. Data: 2010-08-09 21:07:41
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości

    > Nikt jeszcze takich nie układał???
    > Hmmm:-(((

    IMHO pytaj na grupach dla ludzi którzy się już wybudowali (pl.rec.orgody,
    pl.misc.dom) a nie na tej, gdzie są ludzie, którzy się dopiero budują.

  • 4. Data: 2010-08-10 00:06:52
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    wolał...
    > Natężenie ruchu symboliczne,więc czy muszą być pancerne??

    Bardzo dobry pomysl z tymi plytami o wysokosci schoda, bedziesz mial duzo
    mniej roboty. Z tym, ze powinienes jeszcze dokupic czy zalatwic cos na
    krawezniki, jakies cienkie plyty podobne do chodnikowych czy dluzsze, z tego
    samego materialu co schody. One powinny byc zakopane, ustawiane pionowo i
    ukosnie po bokach schodow. Moze ich nie byc w ogole ale one stanowia swoista
    ozdobe takich schodow i znacznie ulatwiaja utrzymanie ich w czystosci.
    I ze dwie taczki piasku, piasku grubego, drobnego klinca lub pospolki.
    Zaczynasz oczywiscie od "posadowienia" plyty dolnej. To posadowienie wykonaj
    na 5 cm warstwie podsypki. Bedzie elegancko gdy ten pierwszy schod bedzie na
    poziomie powierzchni dolnej czyli caly zakopany. I ustawiony w poziomie do
    waserwagi.
    Potem wybierz z grubsza grunt rodzimy, ten gruz czy co tam jest, nieco ponizej
    powierzchni tej plyty tak aby znowu podsypac pare cm piachu i osadzic plyte
    pierwszego stopnia, ale na zakladke, tak aby ona sie opierala co najmniej 2-3
    cm na tej dolnej. I korzystnie z niewidocznym, 0.5 cm ale spadkiem w kierunku
    dolnego poziomu; wtedy te schody beda robic za daszek i grunt pod nimi nie
    bedzie nawadniany. Piasek, spola czy inny grunt sypki ma na celu ulatwienie
    pracy; plyta nie powinna sie chwierutac a poza tym mrowki i inne gady piasku
    grubego czy spoly nie wyniosa i schody sie nie zapadna.
    I w ten sposob dojdziesz do samej gory; jak bedziesz mial szczescie to
    ostatnia plyta wyjdzie na poziomie gornego terenu i na krawedzi skarpy.
    Majac takie szerokie plyty mozesz ukladac je na dowolna wiekosc "zakladki"
    aby uzyskac spadek schodow rowny lub zblizony do spadku terenu.
    Ja robilem pare takich schodow ale z bloczkow betonowych. Jedne, w ktorych
    zakladka byla za mala, po paru latach sie zdeformowaly ale w zasadzie
    konstrukcja jest mrozoodporna z uwagi na fakt, ze jak to przemarza to wszystko
    i na wiosne dochodzi do siebie bez widocznych przemieszczen.
    Powodzenia
    Tornad

  • 5. Data: 2010-08-10 06:35:28
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Co prawda nie płyty z kamienia ale ponad 140m2 kostki sam układałem i schody
    i spadki też róznej masci też wykonałem.
    Największe schody, 4 stopniowe, 17cm wysokie, 130szerokie i 55cm długie
    osadzone są w ten sposób że grunt rodzimy na głębokości 50cm został
    zamieniony pospółą i zagęszczony. Ostatnia warstwa 20cm przypominająca juz
    wstępny kształt schodów usypana była z wilgotnej mieszanki z dodatkiem
    cementu. Zabawa jak w piaskownicy. Jak związało to na to układałem już
    tradycyjnie kostkę na żwirku. Nic się w zimie nie przestawia i nie podnosi.
    Oczywiście wcześniej przed kostką osadzałem krawężniki.

    Marek

  • 6. Data: 2010-08-10 19:23:00
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2010-08-10 02:06, Tornad pisze:
    > Powodzenia
    > Tornad
    Recepta w zasadzie bez zarzutu, dzięki.
    Kombinowałem podobnie, zastanawiając się czy dawać piasek, a co ważniejsze chciałem
    zacząć od góry-
    owszem technicznie trudniej, ale wówczas na 100% trafię z pierwszym i ostatnim
    stopniem gdzie trzeba:-)
    Zakładka będzie na min 5cm.
    Układanie to jednak nie klocki i piaskownica- każdy stopień waży 200 kg:-((

  • 7. Data: 2010-08-11 02:51:37
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > Zakładka będzie na min 5cm.
    > Układanie to jednak nie klocki i piaskownica- każdy stopień waży 200 kg:-
    ((
    Zdaje sobie sprawe dlatego trzeba przynajmniej wiedziec jak to sie robi i
    dobrz robotke zaplanowac.
    200 kg to glupi ciezar; jak ges, na jednego za duzo a we dwoch to juz nie ma
    co jesc.
    Musisz zaopatrzyc sie w rozne lomy i inne zelastwo, pare desek i jakos
    sposobem to ponasuwasz. Na palce tylko trzeba uwazac. Z tego wzgledu nie
    polecam za duzo pomocnikow; jeden pusci a drugi bez palcow.
    Ma to te zalete, ze nie bedziesz musial tych schodow monitorowac.
    Ja ostatnio mialem problem gdyz na linii lawy fundamentowej byl kamyk o wadze
    okolo 8 ton jak wyliczylem. Granitowy, ze sie go zadem mlot nie imal.
    Dwa podnosniki o nosnosci 2 i pol tony kazdy i pare godzin roboty; podnioslem
    go na pol metra w gore i tylez samo przesunalem w bok tak, ze lezy obecnie
    obok sciany i robi za (watpliwa) ozdobe elewacji frontowej. To sie tubylcy
    nadziwic nie mogli.
    Tyle, ze mam z nim nadal problem gdyz podstawilem pod niego pustaki a na nich
    kawalki desek, ktore pasowaloby usunac i jeszcze jakiegos gruzu czy piachu
    podsypac co by za szybko nie opadl. I osy sobie pod nim gniazdo uwily; jak sie
    do niego zabralem to wkolo zrobilo sie zolto a jak mnie jedna uj...bala to
    zwatpilem.
    Z tego co piszesz, masz roznice poziomow 65 cm wiec wszystko pasuje; schod ma
    grubosc 15 cm, bedzie ich 4, ten spadek daj po 1 cm i masz w sumie dokladnie
    64 cm. Aha te posypke przed polozeniem przynajmniej dobrze udeptuj co by za
    bardzo nie siadala.
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2010-08-12 18:40:31
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2010-08-11 04:51, Tornad pisze:
    Ok, dzieki serdeczne:)
    A próbowałeś kamyk miotełka pozamiatać i poszukać płaszczyzn łupliwosci?
    Wtedy otwory wzdłuż, potem kilka breszek(miast egipskich kołków moczonych
    wodą)powinno gdzieś tam
    postrzelać..