    Newsgroups: pl.rec.dom
    Date: Tue, 4 Nov 2014 14:33:27 -0800 (PST)
    Subject: Re: wymiana halogenów 12V na LEDy.
    From: k...@g...com

    W dniu wtorek, 4 listopada 2014 22:54:36 UTC+1 użytkownik n...@y...com napisał:
> [...]
    będzie to z winy transformatora. Ale jeśli nie musisz to warto wymienić na dedykowany
    do ledów. Straty w tym transformatorze co masz są porównywalne z mocą ledówek jakie
    chcesz zainstalować. Dalej będzie energooszczędnie ale sporo gorzej. Te halogeny co
    masz włączasz jednym włącznikiem czy masz więcej włączników?

    > No właśnie o to chciałem zapytać. Czy niedociążony transformator
    > toroidalny spowoduje jakieś dodatkowe straty, jakiego rzędu ? Wyłącznik
    > mam pojedynczy na całe pomieszczenie. Zakładalem po prostu włożenie
    > nowych żarówek LED typu GU5.3 MR16.

    jak masz`włącznik przed transformatorem to specjalnie nie masz się czym przejmować.
    Światło w łazience nie świeci się cały czas. Transformatory w każdym stopni
    obciążenia generują straty. Tym większe im obciążenie większe. Możesz to sprawdzić.
    Jak rosną straty to rośnie temperatura transformatora. Do strat dochodzi jeszcze prąd
    jałowy transformatora, to też strata. Toroidy teoretycznie są trochę lepsze od innych
    nie elektronicznych transformatorów. Bardzo dobrze zaprojektowane i wykonane będą
    miały straty na poziomie 2-3%. Ale takie to w wahadłowcach montują. Taki do halogenów
    może mieć sporo więcej. Jak gdzieś jest jakaś rezerwa ze jeszcze działa i nie zagraża
    pożarem to jest z czego ująć. Jak fabryka zrobi 10 milionów transformatorów i na
    każdym oszczędzi 10 centów to ma górką milion dolców. A że klient za prąd zapłaci
    niewiele więcej to ich nie obchodzi. Poza tym wiedzą ze klient mało świadomy. Na oko
    jak podłączysz 3W x 8 sztuk =24W. Drugie tyle może dołożyć transformator co zasilał
    8x25W. Bilans nie wyjdzie bardzo źle bo i tak taki transformator jak masz z ledówkami
    pobierze prawie 10 razy mniej prądu niż halogeny które masz czy miałeś.