  • 1. Data: 2009-04-13 06:46:50
    Temat: zimna piwnica a akwarium
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    Mam spore piwnice bo prawie 80m2 i chciałemtam postawić sobie kilka
    zbiorników.
    Jednak jest zimno i na ogrzewanie akwarium wydam majątek.
    Czy np obklejenie jednego pomieszczenia np 3cm styropianem cos da?

  • 2. Data: 2009-04-13 08:00:19
    Temat: Re: zimna piwnica a akwarium
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > Jednak jest zimno i na ogrzewanie akwarium wydam majątek.
    > Czy np obklejenie jednego pomieszczenia np 3cm styropianem cos da?

    Da, tyle, ze musisz sie liczyc z tym, ze po tym styropianie bedzie sie lala
    woda i nawilgacala posadzke, ktora zreszta sama od siebie tez bedzie wilgotna
    a wietrzenie nic nie pomoze.
    Mozesz ten efekt zmniejszyc budujac scianke w pewnej powiedzmy 10 cm
    odleglosci od sciany ale naleazloby tez ocieplic posadzke.
    W obu przypadkach musisz postawic "dehumidifier" czyli odwilgacacz dzialajacy
    na zasadzie otwartej lodowki, z ktorego dziennie wylejesz pare litrow wody. On
    tez jest drogi w eksploatacji, zre prad jak maly piecyk, tak, ze bedzie
    automatycznie pomieszczenie ogrzewal.
    Sprobuj, Twoj projekt nie jest kosztowny a swoj cel mozesz osiagnac. W
    przypadku niepowodzenia mozesz latwo stan istniejacy odtworzyc.
    Pzdr.
    Tornad

  • 3. Data: 2009-04-13 09:46:50
    Od: a...@g...com

    On 13 Kwi, 08:46, "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
> [...]
    > Jednak jest zimno i na ogrzewanie akwarium wydam majątek.
    > Czy np obklejenie jednego pomieszczenia np 3cm styropianem cos da?

    IMHO zamiast obklejac pomieszczenie powienienes obkleic samo akwarium
    z najlepiej pieciu stron :) Z gory koniecznie wodoodporny XPS
    (zapobiegnie utracie ciepla i przy okazji nie bedzie wychodzilo ze
    zbiornika tyle wilgoci, czyli piwnica bedzie bardziej sucha,
    oczywiscie trzeba wtedy zadbac o lepsze napowietrzenie wody), z tylu/
    bokow/dolu moze byc zwykly (z dolu jezeli juz to oczywscie nie pod
    samym akwarium ale pod stelazem / polka do ktorej bedzie mocowane).
    Ocieplanie scian od wewnatrz prawie zawsze konczy sie zle - chyba ze
    oprocz rybek chcesz hodowac przy okazji grzyby :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2009-04-13 15:53:01
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Jakie duże te akwaria?
    U mnie przy 250 litrach wystarcza grzałka 80 W (i pewnie nie grzeje cały
    czas). Jeżeli różnica temperatur woda - powietrze jest w piwnicy 2x większa,
    niż w pokoju to potrzebujesz 2 x większą moc do grzania. Do majątku na
    grzanie to jeszcze daleka droga. Sądzę, że aż tak zimno w piwnicy nie masz.
    Poza tym akwarium stawiasz na stryropianie, tylna ścianka jest pewnie
    zaklejona tapetką, więc spokojnie można dać z tyłu ocieplający stryropian na
    całą szybę i masz pół akwarium zaizolowane.
    Styropian na ścianie od wewnątrz + wilgoć z akwariów = grzyb za kilka lat.
    Jacek

  • 5. Data: 2009-04-13 17:05:33
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    hm nawet jak dam steropian szczelnie? akurat w tym pomieszczeniu mam komin
    wentylacyjny i nie wyciągnie wilgoci?

  • 6. Data: 2009-04-13 17:17:59
    Od: a...@g...com

    On 13 Kwi, 19:05, "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > hm nawet jak dam steropian szczelnie? akurat w tym pomieszczeniu mam komin
    > wentylacyjny i nie wyciągnie wilgoci?

    Jak to mowia - no risk no fun :) Twoja piwnica, Twoje grzyby ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2009-04-13 18:29:50
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Nie dasz styropianu szczelnie - to raz. A dwa, że nawet, gdyby był szczelnie
    to i tak punkt rosy wyjdzie pomiędzy styropianem a ścianą co spowoduje
    skroplenie. Praw fizyki nie zmienisz i nie pomoże wentylacja.
    Poczytaj sobie tę grupę, bo co chwila sie pojawia taki temat.
    Ja jakie duże te akwaria?
    Jacek

  • 8. Data: 2009-04-14 07:17:32
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    jedo 450l drugie 240l
    to narazie :)
    hm a więc pokój nad garażem tez chyba nic nie zmieni , tam niby ciepło ale
    wilgoć gdzie pódzie?
    a swoja droga teraz mam w bloku i wilgoci nie widze

  • 9. Data: 2009-04-14 07:53:26
    Od: a...@g...com

    On 14 Kwi, 09:17, "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
> [...]
    > wilgoć gdzie pódzie?
    > a swoja droga teraz mam w bloku i wilgoci nie widze

    A masz ja ocieplona styropianem ?

    Problem jest taki, ze jak nie ma ocieplenia to mur ma temperature taka
    jak wnetrze i nic sie nie dzieje. Ocieplajac go - powodujesz, ze mur
    nie ma dostepu do "wewnetrznego ciepla" (bo odcinasz mu to cieplo
    styropianem) i jest znacznie zimniejszy (ma temperature zewnetrzna). I
    teraz przy odpowiednich temperaturach zew / wew moze dojsc do
    wykroplenia pary na zimnym murze - dopiero wtedy wilgoc zacznie sie
    zbierac miedzy styropianem, a zimnym murem. A przemarzajacy mur i
    wilgoc to zawsze z czasem jeden wielki syf :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2009-04-14 10:30:23
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    to faktycznie spore akwaria. Policz sobie, jaka jest teraz moc grzałek i
    jak jest różnica temperatury woda-otoczenie i porównaj z tym, co będzie w
    piwnicy
    Jacek