  • 61. Data: 2014-01-26 16:56:32
    Temat: Re: Rekuperator - zamarzający kondensat
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > fizyka mówi ze jak temperatura spadnie ponizej pewnego poziomu to woda
    > MUSI sie wykroplic i tego sie uniknąc nie da, a zadna kontrukcja
    > wymiennika nic tu nie pomoże.

    Pomoże. Można tak skonstruować wymiennik że temperatura po stronie
    ciepłej nigdy nie spadnie poniżej punktu rosy. Tylko po co komu
    wymiennik który prawie nie wymienia?

    --
    Darek

  • 62. Data: 2014-01-26 17:27:59
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 26 stycznia 2014 16:56:32 UTC+1 użytkownik Dariusz K. Ładziak
    napisał:

    > Pomoże. Można tak skonstruować wymiennik że temperatura po stronie
    >
    > ciepłej nigdy nie spadnie poniżej punktu rosy. Tylko po co komu

> [...]

    Jak będzie miał 100m2 to z tych prawie nie wymienia zrobi się bardzo wysoka sprawność
    energetyczna. Po co komu wymiennik co tak skutecznie wymienia że zamarza i żeby nie
    zamarzł trzeba dostarczyć z grzałki elektrycznej więcej mocy niż odzyskuje?

  • 63. Data: 2014-01-26 17:47:58
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-25 23:53, k...@g...com pisze:
> [...]
    mam Cie tam wpisanego. To mi lata że mało kumaty jesteś.

    > wymiękłeś. Bądź facetem i przegraj z honorem. W tym temacie to ja mam rację i tego
    nie zmienisz.
    Do tego jeszcze oszukujesz samego siebie.
    A racji nie masz. Masz natomiast błędne wyobrażenia o kondensacji.

  • 64. Data: 2014-01-26 18:41:57
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-26 17:27, k...@g...com pisze:

> [...]
    > wysoka sprawność energetyczna. Po co komu wymiennik co tak skutecznie
    > wymienia że zamarza i żeby nie zamarzł trzeba dostarczyć z grzałki

    Ale nie ma innej możliwości, bo praw fizyki nie oszukasz.
    Ilość możliwej do rozpuszczenia w powietrzu wody maleje, kiedy spada
    temperatura tego powietrza.
    Kiedy stopień nasycenia parą wodną osiągnie maksimum, czyli 100%
    wilgotności względnej, wtedy dalsze ochładzanie tego powietrza powoduje
    wykraplanie się pary i to wcale nie tylko na ściankach wymiennika, choć
    na ściankach dzieje się to najszybciej. W przyrodzie takie wykraplanie
    jest powszechne i nazywane jest mgłą.
    Rekuperator, w którym nie dochodzi do kondensacji ma znikomą sprawność i
    służy tylko do wyciągania pieniędzy z kieszeni klientów, którzy są
    przekonani, że posiadają rekuperator.
    Nie ma możliwości, aby sprawnie przekazywać ciepło w rekuperatorzez bez
    skroplenia pary wodnej.

  • 65. Data: 2014-01-27 07:47:31
    Od: r...@t...com.pl

    Rozpętała się spora dyskusja. Opiszę swoje dalsze doświadczenia z rekuperatorem.
    W kolejny dzień gdy temperatura nadal opadała - na zewnątrz blisko -20, okazało się
    że zamarza woda nawet w rurce 10 cm związanej bezpośrednio z rekuperatorem, którą
    zostawiłem swobodnie zwisającą na zbiornikiem do zbierania kondensatu. Uświadomiłem
    sobie, że gdy temperatura powietrza opuszczającego reku spadnie poniżej 0 C to nie ma
    siły - wszystko i tak będzie zamarzać, bądź szronić wymiennik - ciekaw jestem jak to
    można rozwiązać - np mój reku ma funkcję wyłączania nawiewu (prosty termostat
    regulowany), inne mają funkcje jakiegoś podgrzewania.
    PS
    W instrukcji stoi: ma pracować w temperaturze dodatniej - przyznaje świadomie to
    zignorowałem.
    Obecnie wyłączyłem nawiew i stwierdzam że reku działa nawet w trybie grawitacyjnym -
    w zależności od rozszczelnienia okien! Wentylator wywiewny dodatkowo włączany jest
    okresowo np. w porach mycia etc.
    Pozdrawiam

  • 66. Data: 2014-01-27 07:54:31
    Od: r...@t...com.pl

    Dlatego reku działa w trybie grawitacyjnym bo wylot zużytego powietrza jest wpięty do
    starego klasycznego przewodu wentylacyjnego. Gdy rozszczelni się okna (zapewni
    nawiew) to podejmuje normalną funkcję wentylacji grawitacyjnej.
    Powiem szczerze, że trochę mi się to podoba - mogę mieć wentylację mechaniczną lub
    grawitacyjną - wszystko się sprowadza do wyłączenia nawiewu.
    Pozdrawiam

  • 67. Data: 2014-01-27 12:02:49
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 27 stycznia 2014 07:54:31 UTC+1 użytkownik r...@t...com.pl
    napisał:
> [...]
    >
    > Powiem szczerze, że trochę mi się to podoba - mogę mieć wentylację mechaniczną lub
    grawitacyjną - wszystko się sprowadza do wyłączenia nawiewu.

    No to dobiłeś wszystkich co mają rekuperatory.