  • 1. Data: 2011-08-19 11:46:48
    Temat: Rozdzielnia elektryczna
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    Wlasnie sobie rozpisuje rozdzielnie elektryczna... mozecie rzucic okiem
    i napisac uwagi? Ma to byc konspekt, z ktorym pojde do elektryka, zeby
    dobral odpowiednie zabezpieczenia/wartosci. Instalacja bedzie w gwiazde.

    1. Glowna
    - wyłącznik główny (3 pola),
    - zabezpieczenie przeciwprzecieciowe klasy "C" (3 pola),
    - przełącznik źródła zasilania siec/generator (8 pol)
    - wskaznik (kontrolka) obecnosci 3 faz (1 pole)

    2. Gniazdka 1-faza
    - roznicowka (2 pola),
    - zabezpiecznenia gniadzek 1-fazowych w domu
    - roznicowka (2 pola),
    - zabezpieczenia gniazdek 1-fazowych na zewnatrz

    3. Gniazda 3-fazy
    - roznicowka (4 pola),
    - zabezpieczenia gniazd 3-fazowych (kuchna, gniazdo w garazu, gniazdo w
    kotlowni - 3x3= 9 pol)

    4. Oswietlenie
    - roznicowka (2 pola),
    - zabezpieczenia obwodów oswietleniowych parter
    - roznicowka (2 pola),
    - zabezpieczenia obwodów oswietleniowych pietro
    - roznicowka (2 pola),
    - zabezpieczenia obwodów oswietleniowych poddasze
    - roznicowka (2 pola),
    - zabezpieczenia obwodów oswietleniowych zewnetrznych

    6. Styczniki
    - styczniki 24V

    7. PLC
    - przelacznik faz
    - sterownik PLC (przez UPS)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 2. Data: 2011-08-19 12:22:26
    Temat: Re: Rozdzielnia elektryczna
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 19.08.2011 14:23, Przemek pisze:

    > a po co do oświetlaenia tyle różnicówek?
    > IMO jedna starczy

    Tez mi sie tak wydawalo, ale ktos mi poradzil, ze powinno byc ich
    wiecej, zeby w razie wybicia caly dom bez oswietlenie nie zostal. Hm...

    Mala korekta: bede miec kilka gniazdek podlaczonych po UPSie. Czy w
    takim ukladzie tez wpierw roznicowka a potem normalne zabezpieczenia?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 3. Data: 2011-08-19 12:23:47
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    Użytkownik "RadekNet" <r...@r...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > - przelacznik faz
    > - sterownik PLC (przez UPS)

    a po co do oświetlaenia tyle różnicówek?

    pozdr
    p.

  • 4. Data: 2011-08-19 13:36:14
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > - przełącznik źródła zasilania siec/generator (8 pol)
    > - wskaznik (kontrolka) obecnosci 3 faz (1 pole)

    - wył.główny 4 pola
    - przeciwprzepięciówka B+C
    - różnicówka 300mA jako zab. przeciwpożarowe
    - kontrolka jest już w przepięciówce

    > 2. Gniazdka 1-faza
    > - roznicowka (2 pola),
    > - zabezpiecznenia gniadzek 1-fazowych w domu
    > - roznicowka (2 pola),
    > - zabezpieczenia gniazdek 1-fazowych na zewnatrz

    - gniazdka: róznicówka 3 fazowa i potem rozdzielasz na eski,
    równoważąc obciążenie na trzy fazy
    - gniazda i obwody zewnętrzne: róznicówka 3 fazowa i potem rozdzielasz
    eskami na wszystko co na zewnątrz (a jest tego od cholery)

> [...]
    > - zabezpieczenia obwodów oswietleniowych poddasze
    > - roznicowka (2 pola),
    > - zabezpieczenia obwodów oswietleniowych zewnetrznych

    - oświetlenie: różnicówka 3 fazowa i rozdzielasz eskami na
    poszczególne obwody równoważąc obciążenie

    dodałbym jeszcze:
    - róznicówki 2 fazowe z modułem nadprądowym na każde urządzenie
    stacjonarne: lodówka, kuchenka elektryczna, bojler, zmywarka, itp

    znajdź w sieci poradnik elektroinstalatora moellera, tam maż teorię i
    praktykę i przykładowy projekt...

    pozdrawiam
    s_13

  • 5. Data: 2011-08-19 13:39:06
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

> [...]
    >
    > Mala korekta: bede miec kilka gniazdek podlaczonych po UPSie. Czy w takim
    > ukladzie tez wpierw roznicowka a potem normalne zabezpieczenia?

    Daj normalnie na cały dom 4 róznicówki:
    Jedną 3-fazową na wszystkie obwody 3-fazowe.
    Trzy 1-fazowe na wszystkie obwody gniazd i oświetlenia.
    Po każdej różnicówce jednofazowej zamontuj po 2 wyłączniki nadmiarowopradowe
    (jednen dla gniazd i jeden dla oświetlenia).
    Całość instalacji podziel tak, żeby powstały 3 rodzaje obwodów, każdy na
    innej fazie.
    1 obwód (pierwsza faza) to obwody mokre: gniazda w łazience, gniazda na
    zewnątrz domu, oświetlenie na zewnątrz domu, oświetlenie garażu, oświetlenie
    korytarzy.
    2 obwód (druga faza) mniej istotne to np. gniazda w kuchni, garażu i część
    gniazd w pokojach w których oświetlenie zasilane jest z trzeciej fazy +
    oświetlenie łazienek
    3 obwód (trzecia faza) to obwody newralgiczne (które muszą mieć stale
    zasilanie) to gniazdo lodówki, pralki (bo używana jest tylko podczas
    obecności domowników i w razie nieobecności raczej nie zagraża rozłączeniem
    obwodu), pozostała część gniazd w pokojach + oświetlenie pokoi, w których
    gniazda zasilane są z drugiej fazy.

    Gniazda i oświetlenie zasilane UPS-em zabezpiecz jedną różnicówką + 2
    zabezpieczenia nadmiarowoprądowe, jedno dla gniazd, a drugie na oświetlenie.
    Zasil ten obwód z 3 fazy. Jezeli zamierzasz zasilić pompę CO i sterownik
    kotła z UPS-a to koniecznie dołóż drugą różnicówkę dla tego obwodu.

    Dzieki tak podzilonym obwodom "wywalenie" zabezpieczenia nie pogrąża w
    ciemnościach i nie zmusza do szukania skrzynki rozdzileczej po omacku. Jak
    "wywali" oświetlenie w pokoju to obok na korytarzu masz światło i w
    niektórych pokojach też.

  • 6. Data: 2011-08-19 13:56:42
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    .googlegroups.com...

    Wybacz, ale jest to najgłupsza porada jakąkolwiek miałem okazję czytać.
    Stosowanie różnicówek 3-fazowych na obwodach, gdzie będą podłączane
    urządzenia 1 fazowe jest bardzo złym pomysłem, ponieważ może się zdarzyć, że
    ulegnie przypaleniu w różnicówce styk N. Wtedy na urządzeniach w zależności
    od obciążenia poszczególnych faz może się pojawić nawet maksymalne napięcie
    różnicówe 400V, które może doprowadzić do uszkodzenia delikatne urządzenia.
    Już kilka razy naprawiałem popalone urządzenia 1-fazowe na skutek
    podłączania ich do różnicówki 3-fazowej.
    Reasumując:
    Różnicówkami 3-fazowymi zabezpieczamy urządzenia 3-fazowe, a różnicówkami
    1-fazowymi urządzenia 1-fazowe.
    Jedyne odstępstwo można zrobić z kuchnią elektryczną, która z reguły ma
    wewnątrz dość dobre zabezpieczenia warystorowe, a poza tym nie ma nawet
    możliwości, żeby zasilić ją poprzez 2 lub 3 różnicówki 1-fazowe, gdyż
    posiada tylko jedno podłączenie N. W rzeczywistości kuchnia taka jest
    zasilana 2 lub 3 fazami i oddzielnymi napieciami 230V, przy czym wszystkie
    fazy posiadają wspólny przewód N.
    Choć w przypadku kuchni jezeli będzie ona podłaczona na stałe tzn. poprzez
    listwę zaciskową, a nie gniazdo to zgodnie z obowiązującymi normami nie
    wymaga ona zabezpieczenia wyłącznikiem różnicowoprądowym. Podobnie jest z
    kazdym innym urządzeniem podłączonym na stałe.

  • 7. Data: 2011-08-19 14:03:01
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    Użytkownik "janko walski" <j...@o...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wymaga ona zabezpieczenia wyłącznikiem różnicowoprądowym. Podobnie jest z
    > kazdym innym urządzeniem podłączonym na stałe.

    P.S.
    Różnicówka 300mA jest Ci tu tak potrzebna jak zeszłoroczny śnieg.
    Poza tym ochronnik B+C jest bardzo drogi i ma on sens tylko tam, gdzie
    doprowadzenie zasilania do domu jest linią napowietrzną. W przypadku
    doprowadzenia zasilania kablem ziemnym wystarczy tylko i wyłącznie ochronnik
    klasy C.
    Poza tym, gdzie Ty widziałeś w sprzedaży różnicówki 2-fazowe?
    Możesz wskazać źródło?

  • 8. Data: 2011-08-19 15:38:40
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    .googlegroups.com...

    >tam maż teorię i

    upadłem, nadal leże :)

    b.

  • 9. Data: 2011-08-19 16:33:42
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Ja uważam , że im więcej osprzętu tym lepiej. (dla hurtowni elektro...)
    Rozdzielnia wygląda poważnie, nobliwie...jak mostek statku Enterprise przed
    skokiem nadprzestrzennym.
    PLC jest ABSOLUTNIE konieczny !!!
    Tu parę lampek, tam parę lampek (dobrze żeby mrugały).
    Dodatkowy licznik energii nie zaszkodzi.
    Podliczniki takoż (trzeba wiedzieć co się dzieje i co ile spożywa prądu).

    bulba...

    [jaja jak berety]

  • 10. Data: 2011-08-19 17:40:55
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    .googlegroups.com...

    >tam maż teorię i

    upadłem, nadal leże :)

    bo to jest od mazać, tryb rozkazujacy w liczbie pojedyńczej

    pozdr
    p.