  • 91. Data: 2009-10-27 19:08:05
    Temat: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:hc7efu$1s0$1@news.interia.pl...

    > Regulatory ktore cytujesz nie sluza do sterowania pogodowego

    Zastanawiels sie czy da sie podlaczyc termostaty pokojowe i wskazalem Ci, ze
    musi sie dac. O podlogowce tu nie pisalem.

    > Problem w tym, ze zdaje sie wpina sie je w to samo miejsce zamiennie, a
    > nawet gdyby nie to nie mam pewnosci, ze co kolwiek bedzie brane pod uwage
    > przez sterownik. Takiej opcji nie ma w opisie i tego sie trzymam na dzis.

    Oba beda brane pod uwage.

    > Pogodowka nie jest w kotle, to oddzielny element wpinany do kotla.

    Przez pogodowke rozumiem cale sterowanie pogodowe, nie sam czujnik. Kociol
    moze nie miec opcji sterowania pogodowego, ale termostat pokojowy musi
    obsluzyc.

  • 92. Data: 2009-10-27 19:09:02
    Temat: Re: Rozgrzalem podlogowke - errata
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > musi sie dac. O podlogowce tu nie pisalem.

    "pogodowce"

  • 93. Data: 2009-10-27 19:12:01
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Wlasnie. Pisalem juz o tym gdzies w watku. On zdaje sie wylaczy kociol,
    > drugi wlaczy? Moze i tak, tylko nie mam pewnosci, ze wskazania
    > "pobocznych" czujnkow nie sa ignorowane po dadaniu pogodowki.

    Jesli chcesz uzyc dwoch to musisz pokombinowac na wlasbna reke, bo zwykle
    kotly obsluguja tylko jeden. Ale to zadna filozofia. pogodowka nie ma prawa
    przeszkadzac termostatowi.

    > Gdzie tam, to jest obieg w obrebie sprzegla hydraulicznego tuz pod kotlem.

    W pokoju bedzie za cieplo.

    > Nie wiem co bedzie oszczedniejsze, wiec nie chce sie wypowiadac. Mysle, ze
    > spalanie bedzie porownywalne i chyba nie ma co sie na tym skupiac.

    > Owszem, ale ona zalezy od temp. pomieszczen, wiec wirtualne nie jest. Na
    > dzis wydaje mi sie, ze bedzie obrazem calosci nie jednego pomieszczenia.
    > Chyba czas konczyc. :-)

    No, przetestujesz sie przekonasz.

  • 94. Data: 2009-10-27 20:27:51
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > No ja rozumiem, ze predykcja jest absolutnie konieczna i wskazana nawet w
    > przypadku zwyklych grzejnikow, ale przeciez bez pomiaru na miejscu
    > ogrzewania to kiszka.

    Tyle, ze pomiar temepratury w pomieszczeiu (zawory termostaytczne oraz
    termostaty pokojowe) stosuje się dla układów grzejnikowych oraz
    nagrzewnicowych.
    W przypadku podłogówki należy mierzyć tylko i wyłącznie temperaturę podłogi.
    Regulator pokojowy w tym przypadku jest zbędny, a wręcz nawet niewskazany.

  • 95. Data: 2009-10-27 20:30:03
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Jak zaczniesz grzać kominkiem to zmniejszy się zapotrzebowanie ciepła z
    podłogówki, a tym samym zmniejszy się wychładzanie wody powrotnej. Skoro
    woda powrotna będzie wracała cieplejsza to i kocioł będzie rzadziej się
    załączać.

  • 96. Data: 2009-10-27 20:36:42
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Moze byc tak, ze wszystkie sie zamkna i tak powinno byc inaczej ktores
    > pomieszczene nie bedzie nigdy mialo prawidlowej temperatury.

    Nigdy się tak nie zdarzy, żeby prawie wszystkie się pozamykały.
    Ba...., nawet się niezdarzy, żeby którekolwiek się pozamykały, ponieważ
    utrata ciepła z pomieszczeń jest stała, dlatego też ciepło musi być
    dostarczane ciągle. Może się zdarzyć natomiast, że któyś z zaworów przymknie
    na chwilę, ale to tylko przypadku gwałtownych zakłóceń w instalacji.

    > Juz to pisalem - taka "regulacja" nie uwzglednia bardzo wielu czynnikow.
    > Pogodowka naprawde nie do tego sluzy.
    >
    > Zreszta w dobie bezprzewodowych termostatow, zawsze mozesz taki sobie
    > dolozyc.

    Nie w ogrzewaniu podłogowym.
    Używanie termostatów pokojowych przy podłogówce to bezsens, który psuje to
    co daje nam podłogówka.
    Przy podłogówce jedynym termostatem powinien być RTL, który utrzymuje stałą
    temperaurę podłogi. Układ ogrzewania podłogowego ze względu na bardzo dużą
    powierzechnię wymiany ciepła jest układem samoregulującym temperaturę w
    pomieszczeniu. Im wyższa temperatura w pomieszczeniu tym mniejsza ilość
    ciepła przenika od podłogówki do otoczenia. Po prostu, gdy delta temperatury
    = 0 wtedy nie ma przepływu ciepła. Gdy delta temperatury > 0 wtedy następuje
    przepływ ciepła.
    Ta stała temperatura podłogi w powiązaniu ze stratami ciepła powoduje
    utrzymywanie stałej temperatury w pomieszczeniach, której wartość wynika z
    temperatury podłogi oraz mocy strat ciepła przez popmieszczenie (przenikanie
    ciepła poprzez ściany, ucieczka poprzez wentylację).

    Przykładowo utrzymując temperaturę podłogio 25 stopni utrzymuje się nam przy
    określonych stratach mocy w pomieszczeniu np. 21 stopni.
    Jeżeli straty temperatury wzrosną np. za sprawą niższej temperatury na
    zewnątrz to ustabilizuje się w pomieszczeniu nieco niższa temperatura np. 19
    stopni. I tu wkracza regulator pogodowy. Jego zadanie jest banalnie proste i
    polega na zmianie temperatury wody w zależności od temperatury na zewnątrz.
    Zmiany te są dokonywane wg określonej krzywej grzewczej, która podnosi
    temperaturę wody w przypdaku ochłodzenia na zewnątrz. To podniesienie
    temperatury jest potrzebne dlatego, że będą większe straty ciepła, a tym
    samym będzie większe wychładzanie wody w instalacji. Im niższa temperatura
    na zewnątrz tym większe wychładzanie wody, dlatego trzeba podnieść
    temperaturę wody, aby skompensować ten wzrost strat.

    Teraz co się dzieje w przypadku zamontowania termostatu pokojowego.
    Jeżeli mamy RTL-e oraz termostat pokojowy, zaczyna się "walka" układów
    regulacyjnych i wzajemne zakłócanie regulacji. Układy regulacji zaczynają
    się huśtać i wzajemnie blokować. Powoduje to spore wahania temperatur i
    efekt jest wręcz odwrotny.

    Kiedy układ nie ma zaworów RTL, a tylko i wyłącznie rotametry.

    W tym przypadku wystarczy tylko i wyłącznie regulator pogodowy oraz
    termostat w kotle utrzymujący stała temperaturę wody w kotle, której wartość
    zadana jest dobierana wg krzywej grzewczej na podstawie temperatury
    zewnętrznej (pogodówki).
    Wpięcie w ten układ regulatora pokojowego tylko i wyłącznie pogarsza
    stabilność całego układu. Temperatura podłogi zaczynie się huśtać, co jest
    niewskazane ze względów zdrowotnych. Dzieje się to za sprawą tego, że
    regulator pokojowy pracuje dwustawnie tzn. grzeje lub nie grzeje. W chwili
    grzania w podłogę idzie woda o maksymalnej temperaturze i zaczyna stopniowo
    grzać do tej temperatury kolejne warstwy wylewki. Zanim ta tempearura
    przeniknie i ogrzeje pomieszczenie to wylewka zdąży się już maksymalnie
    rozgrzać i zgromadzić spore ilości energi cieplnej. Kiedy rozgrzeje się
    pomieszczenie to regulator pokojowy zamyka obieg i wychładza tę wylewkę, ale
    w tej wylewce zgromadzona jest spora ilość energii, która zostaje oddana do
    otoczenia. Temperatura w pomieszczeniu jednak nadal wzrasta, a temperatura
    podłogi bardzo wolno maleje. Pomieszczenie zbyt mocno się nagrzewa, a
    podłoga robi się zimna. Zanim temperatura w pomieszczeniu spadnie to podłoga
    już zdąży się mocno wychłodzić. Kiedy regulator wykryje spadek temperatury w
    pomieszczeniu to cykl zaczyna się od początku i znów następuje przegrzanie
    podłogi. Powtaje wtedy spora huśtawka i układ zamiast pozostać w równowadze
    po prostu się huśta.

    Regulatory pokojowe należy stosować tylko tam, gdzie bezwładność i
    akumulacyjność układu grzewczego jest niewielka, a spore wahania temperatur
    nie nie powodują gwałtownych zmian temperatury w pomieszczeniu - czyli tylko
    i wyłącznie w układach grzejnikowych i nagrzewnicowych.
    Z resztą sami zobaczcie jak pracują termostaty przy grzejnikach. Grzejniki
    te są raz zimne, a raz gorące. Dokładnie to samo robi regulator pokojowy. W
    przypadku podłogówki wprowadzi spore wahania temperatur podłogi i w
    pomieszczeniu. Będą to wahania o bardzo długich czasach reakcji rzędu
    kilku-kilkunastu godzin i sporych amplitudach.

    W przypadku podłogówki najlepszy układ regulacji zapewniają regulatory RTL +
    regulator pogodowy lub tylko i wyłącznie regulator pogodowy.
    Wybór czy ma być z regulatorami RTL czy bez zależy od tego jak precyzyjna ma
    być regulacja i jak duże mają być różnice temperatur pomiędzy
    pomieszczeniami.
    Często też praktykuje się układ oszczędnościowy tzn. cały dom jednakowa
    temperatura regulowana przez kocioł i regulator pogodowy, ewentualnie
    niewielki różnice wprowadzone przy pomocy rotametrów, a RTL-e tylko tam,
    gdzie temperatura ma być znacznie obniżona i dobrze stabilizowana w stosunku
    do pozostałej części np. w sypialniach.

  • 97. Data: 2009-10-27 22:36:31
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Przez pogodowke rozumiem cale sterowanie pogodowe, nie sam czujnik. Kociol
    > moze nie miec opcji sterowania pogodowego, ale termostat pokojowy musi
    > obsluzyc.

    No tak, ale jest w kotle jedno zlacze do tego. Wpinasz tam albo to, albo
    tamto. Wlasnie zajzalem do dokumentacji kotla, narysowane jak wol i pokazane
    opcje roznych czujnikow, ale wszystko w jedno miejsce. nie jestem pewien, a
    raczej gleboko watpie zeby moglo to grac wspolnie. Tym samym zlaczem
    sterownik pogodowy zczytuje temp. CWU i temp. kotla, modulacje palnika i
    wszystko to wyswietla na wyswietlaczu w salonie. Jak wepne tam dodatkowy
    czujnik wlacz/wylacz to raczej bedzie kicha. Sam kociol jak czytam ma
    mozliwosc dolacznia czujnika temp. zewn. Mozna tez wybrac odpowiednia
    krzywa, ale to nie to samo co oddzielny sterownik dwoch obiegow. To zupelnie
    oddzielne urzadzenie do ktorego podlacza sie mieszacz, pompe ukladu
    mieszajacego, czujnik obiegu z mieszaczem, czujnik temp. zewn i sterownik
    zawierajacy czujnik temp. wewnetrznej, do powieszenia w pomieszczeniu
    referencyjnym. Calosc jednym kablem 2x0,7mm wpina sie do kotla w miejscu
    podlaczania innych czujnikow, znaczy do wykorzystania dwa piny. Sterownik
    pogodowy w moim przypadku to nie to samo co sterownik w kotle do ktorego
    podlacza sie czujnik temp. zewn. i wybiera krzywa choc prosta jednego obiegu
    grzewczego. Na sterowniku w pokoju mam mozliwosc sterowania praca calego
    ukladu. Oddzielnie obiegiem z mieszaczem lacznie z krzywa choc prosta,
    oddzielnie obiegiem bezposrednim z wlasna krzywa choc prosta i CWU co
    oczywiste. Calosc jak pisalem wykorzystuje jedno przewidziane w kotle zlacze
    do podlaczania czujnikow i sterownikow temp. wewnetrznej.
    Sorry ze pisze dla niektorych rzeczy byc moze oczywiste, ale dla mnie
    jeszcze nie dawno takie nie byly i moze choc troche wyjasni to sytuacje. Nie
    widze mozliwosci wpiecia oddzielnego poza wbudowanym w sterownik czujnika
    temp. wewnetrznej, innymi slowy uklad tego nie przewiduje. A zawieszenie
    sterownika w sypialni nie za bardzo mi pasuje i dodatkowo moze powodowac
    sytuacje odwrotna, tj. taka w ktorej podlogowka bedzie grzana zbyt krotko,
    bo grzejnik nagrzeje szybciej mniejsze pomieszczenie.

    No i takie mam watpliwosci. Czy zadziala moje podejscie do tematu, nie mam
    pojecia.

    Pozdro.. TK

  • 98. Data: 2009-10-27 22:43:36
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > temperatur nie nie powodują gwałtownych zmian temperatury w
    > pomieszczeniu - czyli tylko i wyłącznie w układach grzejnikowych i

    No wlasnie tez tak mi sie wydaje. Sytuacja komplikuje sie jeszcze bardziej
    gdy mamy czesc pomieszczen z podlogowka a czesc z grzejnikami.

    Pozdro.. TK

  • 99. Data: 2009-10-27 22:47:18
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > No, przetestujesz sie przekonasz.

    Zdam relacje.

    Dzis zamontowalem rurki do solara, od jutra czekam na slonce i bede mogl
    podawac rzeczywiste wartosci. Zobaczymy czy sie oplaca czy nie. Na dzis woda
    w zasobniku 300L lekko pow. 8C i pada deszcz.

    Pozdro.. TK

  • 100. Data: 2009-10-27 23:10:19
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 21:36, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:
    [... ciach ...]
    > Przykładowo utrzymując temperaturę podłogio 25 stopni utrzymuje się nam przy
    > określonych stratach mocy w pomieszczeniu np. 21 stopni.
    [...]
> [...]
    > niewskazane ze względów zdrowotnych. Dzieje się to za sprawą tego, że
    > regulator pokojowy pracuje dwustawnie tzn. grzeje lub nie grzeje. W chwili

    Niezly, merytoryczny, fajnie napisany wyklad :) Ale z w/w sie nie
    zgodze! Wpiecie w ten uklad (w uklad, ktory obsluguje nam ladnie
    pogodowka i jest juz "ustabilizowany") *nie moze* przegrzac
    pomieszczen, jak napisales. Bo przeciez sterownik pokojowy jedyne co
    tutaj moze nam zmienic to przerywac prace ukladu - wiec jedyne co moze
    zrobic to ew. wychlodzic nam pomieszczenie. Dlaczego? Sam o tym
    pisales - samoregulacja podlogowki. Przeciez sterownik pokojowy nam
    nie podwyzsza temperatury zasilania, wiec ta jest dokladnie taka jak
    bez tego sterownika. A skoro bez tego sterownika wszystko dziala
    rzekomo idealnie, mimo ze w uklad jest przez caly czas pompowana
    ciepla woda, to pokojowka wylaczajac ten doplyw nie jest FIZYCZNIE
    (moje nowe ulubione slowo) w stanie przegrzac pomieszczenia! :)

    W/w zgadza sie, jezeli mamy TYLKO sterownik pokojowy, bez pogodowego!
    Chyba, ze to miales na mysli (choc Ghost nie zareagowal a on cos
    ciezko dzisiaj jarzy ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.