  • 11. Data: 2010-12-18 00:00:03
    Temat: Re: Rozmrazanie kolektora plaskiego - podejscie II.
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 18 Gru, 00:57, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > Ale przeciez wnetrze kolektora jest izolowane od szyby i to dosc
    > skutecznie ?:) Same absorbery musza przeciez byc izolowane (im lepiej
    > sa izolowane tym wyzsze sprawnosci bedzie uzyskiwal solar). Wiec 40st
    > jest w srodku a ile z tej energii dociera do samej szyby ? IMHO
    > kilkakrotnie mniej :)

    Najlepiej to by bylo w samej szybie zamontowac takie plaskie
    podgrzewacze wlasnie jak w szybie samochodowej :-) Jednak skoro
    producenci tego nie robia w standardzie to chyba tych zyskow w zimie
    wiele nie bedzie.. :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2010-12-18 00:24:42
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > Użytkownik "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> napisał w wiadomości

    > A ten w kolko to samo... Masz tu jakas misje przy okazji budow za dolara?

    Masz jakąś misję promowania solarów?

    > W koncu dowiedzielismy sie, ze kapiesz sie w czajniku, bo jak zyje nie
    > znam nikogo kto zuzywa cieplej wody za 1zl/dobe.

    Ile litrów wody podgrzejesz z 10 do 45 stopni czterema kilowatami ciepła za
    złotówkę?

    To po co rozmrażasz?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 13. Data: 2010-12-18 00:26:01
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    A moze zamontowac dodatkowe odsniezane kolektory, które beda grzaly wode do
    instalacji odmrazania glównych kolektorów?

    --
    Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul

  • 14. Data: 2010-12-18 04:18:41
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > instalacji odmrazania glównych kolektorów?
    >
    > --
    > Jan Werbinski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

    I to jest bardzo dobry pomysl. Ale zeby nie odsniezac tych dodatkowych trzeba
    zalozyc jeszcze mniejsze do rozmrazania tych rozmrazajacych glowne. Tym sposobem
    mozna dojasc do bardzo malego kolektora wyposazonego w spryskiwacz i wycierazke
    tak jak w samohodzie.

  • 15. Data: 2010-12-18 08:17:37
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-12-18 01:24, Jan Werbinski pisze:
    > Ile litrów wody podgrzejesz z 10 do 45 stopni czterema kilowatami ciepła
    > za złotówkę?

    4 kilowaty nie kosztują złotówki. Zresztą nie ma czegoś takiego jak
    kilowaty ciepła. Mógłbyś się wreszcie nauczyć.

    M.

  • 16. Data: 2010-12-18 09:51:45
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 17 Gru, 23:56, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    > Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci

    > Wlasnie tak. Stopi sie troche na gorze a na dole robi sie 1cm lodu. O dziwo
    > kolektor z takim lodem grzeje wode w zasobniku, ale o uzytkowych
    > bezposrednio temp. mowy nie ma.

    A widzisz. Z drugiej strony wychodzi ze taki plaski panel jednak dosyc
    dobrze jest zaizolowany skoro nie zawsze cieply (wiecej niz zero) jest
    w stanie nadtopic lod.
    Wniosek: Starac sie instalowac panele tak zeby dostep byl i miec
    mozliwosc grzania wody zimnej...

    > Na dzis woda z wodociagu ma temp. lekko przekraczajaca 8C. Po takim dniu
    > 300L wzrosnie o pare stopni, ale co to za roznica czy jest 8 czy 14C.
    Roznica jest. Bo albo nie musisz odkrecac cieplej aby warzywa umyc
    albo jak ja nagrzewasz to juz te 8 stopni masz "za darmo"

  • 17. Data: 2010-12-18 12:03:14
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sposobem
    > mozna dojasc do bardzo malego kolektora wyposazonego w spryskiwacz i

    No tak, ale co gdy zamarznie spryskiwacz i wycieraczka.

    --
    pozdr Z.

  • 18. Data: 2010-12-18 12:11:07
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> napisał w
    wiadomości news:iei7u0$qi8$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

    > No tak, ale co gdy zamarznie spryskiwacz i wycieraczka.

    Polewasz wrzątkiem zagrzanym w głównych solarach.

  • 19. Data: 2010-12-18 14:35:03
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    > Polewasz wrzątkiem zagrzanym w głównych solarach.

    glowne przeciez zamarzniete, patrz temat watku.

    --
    pozdr Z.

  • 20. Data: 2010-12-18 14:47:18
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:10b232b4-8efe-44b9-a9a4-> Bo ten lod na aucie jest cienszy.

> [...]
    > zamienia sie w lod.
    >
    > Bo topic trzeba szybko intensywnie ale krotko i do skutku.

    Im grubsza warstwa sniegu tym latwiej jest ja od spodu roztopic, aby sie
    zsunela.
    W przypadku samochodu szyby maja bardzo dyzy kat nachylenia. W przypadku
    kolektorów, zazwyczaj zamontowane one sa prawie na równi z dachem, dlatego
    snieg nie ma jak sie zsunac, bo na dachu lezy warstwa sniegu i bardzo czesto
    zamontowane sa plotki przeciwsniegowe.
    Zeby byla mozliwosc zsuniecia sie sniegu z kolektorów to musi on miec gdzie
    sie zsunac, a po drugie kat nachylenia kolektora musi byc dosc znaczny,
    albowiem w przeciwnym razie bedzie d....

    Osobiscie kiedys pisalem o bezsensownosci uzytkowania kolektorów w okresie
    zimowym, poniewaz ilosc ciepla , która musimy dostarczyc do CWU jest
    stosunkowo niewielka w porównaniu do ilosci ciepla, któe i tak musimy
    wytworzyc, aby ogrzac dom.
    Niektórzy obliczali ile to ich kolektory wytworzyly w zimie ciepla. Jednak
    powinni tez napisac ile musieli wlozyc w to pracy, aby kolektory mogly
    pracowac.

    Pisalem tez o zaimplementowaniu funkcji automatycznego odsniezania kolektora
    w sterowniku kolektora.
    Dla mnie to bylo raptem napisanie kilka linijek dodatkowego programu, kmtóry
    realizowal te funkcje + dla klienta przygotowanie instalacji tak, zeby mogla
    byc realizowana ta funkcja.
    Czy ma to sens ?
    To zalezy od indywidualnych uwarunkowan. Jednemu to sie bedzie oplacilo, a
    wielu innym nie.
    Jezeli ktos grzeje dom drogimi nosnikami energii: prad, LPG czy olej moze to
    przynosic wymierne korzysci, ale w przypadku tanich zródel energii takich
    jak wegiel czy drewno, "szkoda zachodu".
    Jednak, aby móc korzystac ze slonca w okresie zimowycm trzeba odpowiednio
    zamontowac kolektory pod odpowiednim katem do trajektorii slonca tak, zeby w
    okresie zimowym promienie sloneczne padaly jak najbardziej prostopadle do
    plaszczyzny kolektora.
    Ja nawet w swoim sterowniku zaimplementowalem funkcje sterujace silownikami,
    które umozliwialy kierowanie kolektora z sloncem. Niestety wielkim problemem
    okazaly sie polaczenia mechaniczne kolektora z instalacja. Typowe weze
    gumowe po prostu sie nie sprawdzaly i pomysl umarl smiercia naturalna.
    Niestety profesjonalne roziwazania na tamte czasy byly zbyt drogie w
    stosunku do korzysci jakie mozna bylo uzyskac z tego tytulu.