  • 1. Data: 2010-12-17 19:31:38
    Temat: Rozmrazanie kolektora plaskiego - podejscie II.
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    Pelne slonce do ok. godz. 13. Kolektor plaski, na dworzu -10 przez caly
    dzien, nieprzyjemnie wietrznie, obok kolektor prozniowy w stanie podobnym.
    Na kolektorze lod przykryty lekko sniegiem. Po calodniowym swieceniu slonca
    rezultat doswiadczenia, a wlasciwie brak rezultatu. Oba kolektory bez zmian.
    Przy takich warunkach nie widze roznicy miedzy kolektorami plaskimi i
    prozniowymi. Moja rada, olac te wszystkie wady i zalety i czekac do wiosny.
    Dodam przy okazji, ze na miesiac grudzien to bodaj drugi albo i pierwszy
    uzytkowo sloneczny dzien, wiec i tak to wszystko bez znaczenia jak i zaleta
    mniejszych strat prozniowego bo i tak nie ma co grzac.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2010-12-17 19:43:04
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    żytkownik "Maniek4" <r...@l...pl> napisał w wiadomości
    > Uszanowanie.
    >
    > Pelne slonce do ok. godz. 13. Kolektor plaski, na dworzu -10 przez caly
    > dzien, nieprzyjemnie wietrznie, obok kolektor prozniowy w stanie podobnym.

    Pełne słońce. Przyjemny wietrzny dzień. -7.
    Ciepła woda bez zmian, jak codzień zagrzana za 1 zł prądem.
    10000 przyniosło dziś 1,55 zł odsetek na koncie.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2010-12-17 20:31:34
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > żytkownik "Maniek4" <r...@l...pl> napisał w wiadomości

    > Pełne słońce. Przyjemny wietrzny dzień. -7.
    > Ciepła woda bez zmian, jak codzień zagrzana za 1 zł prądem.
    > 10000 przyniosło dziś 1,55 zł odsetek na koncie.

    A ten w kolko to samo... Masz tu jakas misje przy okazji budow za dolara?
    W koncu dowiedzielismy sie, ze kapiesz sie w czajniku, bo jak zyje nie znam
    nikogo kto zuzywa cieplej wody za 1zl/dobe.
    Gdybys byl mniej cyniczny, to wiedzialbys, ze jakis czas temu pisalem iz
    miesiecy stricte zimowych w ogole nie zaliczam do bilansu zyskow. Wymierny
    czas pracy kolektorow dla mnie to gora 9 miesiecy w roku, czyli nie bierzemy
    pod uwage listopada, grudnia i stycznia, lub czesci pazdziernika, listopada,
    grudnia i czesci stycznia w zaleznosci o aury. Reszta srednio jest juz
    odczuwalna.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2010-12-17 21:45:02
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Gru, 20:31, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > uzytkowo sloneczny dzien, wiec i tak to wszystko bez znaczenia jak i zaleta
    > mniejszych strat prozniowego bo i tak nie ma co grzac.

    Kurde a nie wyszloby czasem taniej i sensowniej przyklejenie jakims
    dobrym silikonem tudziez innym elastycznym, mrozoodpornym klejem -
    cienkiego kabla grzejnego bezposrednio do szyby (w przypadku
    plaskiego) lub owiniecie dookola rur (w przypadku rurowego) i tym
    rozmrazanie ? Ja wiem ze prad drogi ale tu chodzi o to zeby tylko
    lekko podgrzac ta szybe az tylko styk lod->szyba lekko popusci i
    calosc powinna wtedy zjechac. Kable grzejne to max paredziesiat lub
    set W, a zeby lod sie roztopil to wystarczyloby przeciez tylko na pare/
    nascie/dziesiat minut wlaczyc - niech nawet to zje jednorazowo .. 1kW -
    > w ciagu dnia kolektor przeciez powinien odzyskac znacznie wiecej?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2010-12-17 22:03:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Kurde a nie wyszloby czasem taniej i sensowniej przyklejenie jakims
    > dobrym silikonem tudziez innym elastycznym, mrozoodpornym klejem -
    > cienkiego kabla grzejnego bezposrednio do szyby

    Nie wiem Adam. Rozgrzanie wnetrza kolektora do 40C wcale nie topi lodu na
    szybie przy wietrznych -10C. Poza tym jest taka ironia, ze jak stopisz w
    poniedzialek to we wtorek spadnie snieg. :-)

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2010-12-17 22:09:53
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Nie wiem Adam. Rozgrzanie wnetrza kolektora do 40C wcale nie topi lodu na
    > szybie przy wietrznych -10C.

    A dlaczego lod na szybie samochodowej topi sie juz przy znacznie nizszej
    temperaturze wewnatrz auta?

    Kris

  • 7. Data: 2010-12-17 22:47:15
    Od: ptoki <s...@g...com>

    cinews:iegmmr$n33$1@news.onet.pl...

    > A dlaczego lod na szybie samochodowej topi sie juz przy znacznie nizszej
    > temperaturze wewnatrz auta?

    Bo ten lod na aucie jest cienszy.
    Te fikusne sterowniki w solarach moga miec tendencje do delikatnego
    nagrzewania paneli i to moze powodowac ze zamiast snieg zjechac,
    zamienia sie w lod.

    Bo topic trzeba szybko intensywnie ale krotko i do skutku.

  • 8. Data: 2010-12-17 22:56:43
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci

> [...]
    > zamienia sie w lod.
    >
    > Bo topic trzeba szybko intensywnie ale krotko i do skutku.

    Wlasnie tak. Stopi sie troche na gorze a na dole robi sie 1cm lodu. O dziwo
    kolektor z takim lodem grzeje wode w zasobniku, ale o uzytkowych
    bezposrednio temp. mowy nie ma.
    Na dzis woda z wodociagu ma temp. lekko przekraczajaca 8C. Po takim dniu
    300L wzrosnie o pare stopni, ale co to za roznica czy jest 8 czy 14C.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2010-12-17 23:39:14
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-12-17 23:56, Maniek4 pisze:

    > Na dzis woda z wodociagu ma temp. lekko przekraczajaca 8C. Po takim dniu
    > 300L wzrosnie o pare stopni, ale co to za roznica czy jest 8 czy 14C.

    różnica wynosi 300kg * 4,2kJ/kg /K * 6K czyli ok. 1kWh, czyli niecałe
    50gr. :-)

    M.

  • 10. Data: 2010-12-17 23:57:55
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Gru, 23:03, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Nie wiem Adam. Rozgrzanie wnetrza kolektora do 40C wcale nie topi lodu na
    > szybie przy wietrznych -10C. Poza tym jest taka ironia, ze jak stopisz w
    > poniedzialek to we wtorek spadnie snieg. :-)

    Ale przeciez wnetrze kolektora jest izolowane od szyby i to dosc
    skutecznie ?:) Same absorbery musza przeciez byc izolowane (im lepiej
    sa izolowane tym wyzsze sprawnosci bedzie uzyskiwal solar). Wiec 40st
    jest w srodku a ile z tej energii dociera do samej szyby ? IMHO
    kilkakrotnie mniej :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.