  • 1. Data: 2011-01-24 08:17:27
    Temat: Rozprowadzenie ciepla z kominka - do lazienek tez? Bypass czy bez?
    Od: WRonX <WRonX@[-CUT-].WRonX.net>

    Witam grupe.

    Mam problem z fachowcami od kominkow :) Chcialem sobie rozprowadzic
    cieplo, bo rachunki za prad rosna. Mieszkanie jednopoziomowe, wiec
    zaproponowano mi turbine. Zaprosilem dwoch specow i zdania byly podzielone:

    - jeden stwierdzil, ze turbina powinna miec bypass, na wszelki
    wypadek, jakby zabraklo prado, zeby jej nie uszkodzilo gorace powietrze.
    Drugi - ze gorace powietrze przeplynie po prostu, omijajac lopatki i nic
    sie nie stanie.

    - jeden twierdzil, ze do lazienek sie nie doprowadza wylotow
    powietrza, bo wilgoc plus cieplo = grzyby. Drugi stwierdzil, ze nie ma
    to nic do rzeczy, bo "powietrze sie nie wraca".

    (pierwszy spec z pierwszego punktu niekoniecznie musi byc pierwszym z
    drugiego, zebyscie sie nie sugerowali :>)

    - google podpowiada, ze doprowadzanie do lazienek/WC jest zlym
    pomyslem, ze wzgledu na rozchodzenie sie przykrych zapachow
    (http://42.pl/u/2xzg), czy tez zaleca (http://42.pl/u/2xzh), zeby
    osuszac (!) lazienke, z kolei dosyc sensownie odradza tu
    (http://42.pl/u/2xzi ostatnia strona, punkt 4), nigdzie nie widze o
    plesni. Wszyscy w domu sa alergikami, wiec to dosc wazne :)

    Macie jakies zdania/doswiadczenia w tych dwoch kwestiach?

    Pozdrawiam.
    --
    [= WRonX =] [= W...@-...NET =] [= http://WRonX.NET =]
    [= GCS/CC d->++ s+:- a- C++++$ U P>++ L+ !E W+++$ N++(+++) =]

  • 2. Data: 2011-01-24 08:25:28
    Od: "PH" <P...@p...news>

    Użytkownik "WRonX" <WRonX@[-CUT-].WRonX.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > drugiego, zebyscie sie nie sugerowali :>)
    >
    > - google podpowiada, ze doprowadzanie do lazienek/WC jest zlym

    ja mam w łazienkach i sobie chwalę :).
    grzyba nie masz sie co obawiać, bo powietrze z DGP jest bardzo suche
    jedyne o czym musisz pamiętać to podcięcia drzwi (nie tylko w łazienkach ale
    wszystkich pomieszczeniach gdzie będą nawiewy)

  • 3. Data: 2011-01-24 09:31:55
    Od: WRonX <WRonX@[-CUT-].WRonX.net>

    W dniu 2011-01-24 09:25, PH pisze:

> [...]
    > jedyne o czym musisz pamiętać to podcięcia drzwi (nie tylko w łazienkach ale
    > wszystkich pomieszczeniach gdzie będą nawiewy)

    A jak dlugo masz toto w lazience?
    Argumentacja "przeciw" byla taka, ze turbina nie wieje caly czas i
    czasem (np. w lecie, kiedy praktycznie sie nie pali i turbina nie
    dziala) wilgoc po prostu "wlezie" do rury :)

    Podciecia, jak rozumiem, celem zapewnienia cyrkulacji w calym
    mieszkaniu? Chyba nie powinno byc problemu, mam cholernie niespasowane
    drzwi :D

    Dzieki za odpowiedz, jesli ktos ma inne zdanie, to chetnie przeczytam i
    dalej aktualne pytanie o bypass.

    Pozdrawiam.
    --
    [= WRonX =] [= W...@-...NET =] [= http://WRonX.NET =]
    [= GCS/CC d->++ s+:- a- C++++$ U P>++ L+ !E W+++$ N++(+++) =]

  • 4. Data: 2011-01-24 10:42:21
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2011-01-24 09:17, WRonX pisze:

> [...]
    > jakby zabraklo prado, zeby jej nie uszkodzilo gorace powietrze. Drugi -
    > ze gorace powietrze przeplynie po prostu, omijajac lopatki i nic sie nie

    Mam DGP z turbinką Dospela z bypassem - jej koszt był znikomo większy
    od turbinki bez bypassu, do tego dochodzą koszty dwóch metrów
    elastycznego kanału i dodatkowy anemostat. Ale ten bypass jakoś marnie
    działa, testowałem go kiedyś z odłączonym zasilaniem turbinki i
    ciepłe powietrze na wyjściu z tego anemostatu było właściwie
    niewyczuwalne. Może bypass rzeczywiście zabezpiecza tylko turbinę
    przed ewentualnym przegrzaniem albo trzeba było ten kanał wyprowadzić
    dużo wyżej, żeby był lepszy ciąg.

    > - jeden twierdzil, ze do lazienek sie nie doprowadza wylotow powietrza,
    > bo wilgoc plus cieplo = grzyby. Drugi stwierdzil, ze nie ma to nic do
    > rzeczy, bo "powietrze sie nie wraca".

    Ja doprowadziłem nawiew do obu łazienek, ale mam w nich także normalne
    wywietrzniki i szpary pod drzwiami o szerokości ~1,5 cm. Po
    wyregulowaniu anemostatów wszystko działa bardzo ładnie, tj. ciepłe
    powietrze ogrzewa łazienki i nie ma roznoszenia się żadnych zapachów.
    Na wszelki wypadek w obu łazienkach mam też zamontowaną elektryczną
    podłogówkę.

    T.

  • 5. Data: 2011-01-24 11:49:49
    Od: "PH" <P...@p...news>

> [...]
    > (np. w lecie, kiedy praktycznie sie nie pali i turbina nie dziala) wilgoc

    rok (czyli lato już za mną - nic nie wlazło)
    mam nawiewy zamykane ale nic nie zamykałem na lato.
    inna sprawa że łązienka jest dość duża i generalnie nie mam w niej wilgoci
    (w lecie często okno otwarte)

    > Podciecia, jak rozumiem, celem zapewnienia cyrkulacji w calym mieszkaniu?

    tak

  • 6. Data: 2011-01-24 14:02:04
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Dzieki za odpowiedz, jesli ktos ma inne zdanie, to chetnie przeczytam i
    > dalej aktualne pytanie o bypass.

    Mi znajomi mówili że im wszystcy fachowcy nakazali bypass.

    MS