  • 1. Data: 2012-01-29 16:39:12
    Temat: Solarny styczen
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    Dzis niedziela i od rana moglem byc w domu.
    Pogoda jak marzenie mozna powiedziec.
    O 10 rano kolektor rozgrzal sie do ponad 30C. Byl nieco zaszroniony, wiec
    wylaczylem obieg na pietnascie minut.
    Po osuszeniu temp. przekroczyla 40C. Na zewnarz -14C. Niebo bezchmurne,
    przejrzyste jak w Tybecie.
    Na koniec dnia grzejnego CWU w baniaku 39C, reszta szla w podlogowke.
    Poczatek pracy pompy cos przed 10am, temp. poczatkowa w baniaku 9C. Przy
    takich parametrach moc chwilowa przekraczala 3kW z 5,8m^2 kolektora. Prawde
    mowiac bylem zdziwiony, bo to ponad 500W z metra w styczniu. Wynik na koniec
    dnia to cos ponad 10kWh, COP 46.
    Tak na marginesie zimowym sceptykom.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2012-01-29 17:21:55
    Temat: Re: Solarny styczen
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Sty, 17:39, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > mowiac bylem zdziwiony, bo to ponad 500W z metra w styczniu. Wynik na koniec
    > dnia to cos ponad 10kWh, COP 46.
    > Tak na marginesie zimowym sceptykom.

    Pytanie jaki bylby wynik jakbys w baniaku CWU mial wode 35-38stC, a
    nie 9stC, bo 9stC nie bedziesz w czasie normalnego uzytkowania domu
    mial nigdy. Raczej bedzie te CWU trzeba podgrzewac od 36-37stC do
    45-60. Przy tych warunkach moze sie okazac ze solar wygenerowal 0kWh.

    Moj sasiad ma 2 prozniowe i jak u niego ostatnio bylem to tez w
    sloneczny dzien sterownik pokazywal wlasnie chwilowa moc w okolicy
    2,8-3kW. Ale on tez jeszcze nie mieszka i baniak mial calkiem
    wychlodzony.. :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2012-01-29 17:36:54
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > Pytanie jaki bylby wynik jakbys w baniaku CWU mial wode 35-38stC, a
    > nie 9stC, bo 9stC nie bedziesz w czasie normalnego uzytkowania domu
    > mial nigdy.

    Niby dlaczego? Przeciez w zimie w dolnej czesci baniaka przewaznie na rano
    jest 9stC.
    Po drugie powyzej ustalonego limitu bedzie grzal podloge zamiast mniej
    efektywnie baniak.

    Marek

  • 4. Data: 2012-01-29 17:41:20
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    U mnie dzisiaj było takie niebo jakbys patrzył przez szybę zaszronioną ale
    mimo to złapałem 8kWh. Wczoraj było "o niebo" lepiej, bo aż 15kWh.
    Zwróć uwagę Maniek że w zimie przy słonecznym niebie pomaga bardzo pokrywa
    śnieżna od której mnóstwo energii odbija się w stronę kolektorów.
    Miałem już wielokrotnie okazję zaobserwować gdy z dnia na dzień spadł śniegi
    i poprzedniego dnia przy pełnym słońcy moc chwilowa bywała około 500W niższa
    niż w dniu nastęnym z wszechobecnym śniegiem.

    Marek

  • 5. Data: 2012-01-29 19:13:28
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >
    > Pytanie jaki bylby wynik jakbys w baniaku CWU mial wode 35-38stC, a
    > nie 9stC, bo 9stC nie bedziesz w czasie normalnego uzytkowania domu

    A to co ja robie mieszkajac drugi rok?

    > Raczej bedzie te CWU trzeba podgrzewac od 36-37stC do
    > 45-60. Przy tych warunkach moze sie okazac ze solar wygenerowal 0kWh.

    A jak mam to zrobic w baniaku 300 litrow?

> [...]
    > sloneczny dzien sterownik pokazywal wlasnie chwilowa moc w okolicy
    > 2,8-3kW. Ale on tez jeszcze nie mieszka i baniak mial calkiem

    Czyli tak jak w normalnym uzytkowaniu, baniak calkiem wychlodzony kazdego
    dnia mimo, ze mieszkam juz dawno.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2012-01-29 19:13:53
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

> [...]
    > mial nigdy. Raczej bedzie te CWU trzeba podgrzewac od 36-37stC do
    > 45-60. Przy tych warunkach moze sie okazac ze solar wygenerowal 0kWh.

    sprawnosc bedzie dazyc do zera jesli temperatura czynnika bedzie dazyc do temperatury
    stagnacji kolektora przy danym promieniowaniu i temperaturze zewnetrznej. Poniewaz
    temperatura stagnacji kolektora z powloka selektywna w takich warunkach jak dzis
    wynosi powyzej 300stopni ze sprawnoscia nie bedzie klopotu. Natomiast solary samoróby
    stagnacje na dzis maja okolo 70 stopni wiec tu bedzie znacznie gorzej.

    Hmmm, troche zawile -zatem cyfry :-) Dajmy na to moc slonca to 550W/m2 a efektywna na
    kolektorze (uwzglednia pochylenie kolektora, przezroczystosc szyby itp) to 500W/m2 i
    przy temperaturze zewnetrznej -5 stopni. Wtedy dla róznych temperatur glikolu
    sprawnosci osiagniemy takie:
    10 stopni glikolu to 94%
    20 93%
    40 91%
    60 88%
    80 85%

    znacznie gorzej bedzie dla samoróbek:
    10 53%
    20 46%
    40 30%
    60 11%
    70 zero

    b.

  • 7. Data: 2012-01-29 19:19:13
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    >U mnie dzisiaj było takie niebo jakbys patrzył przez szybę zaszronioną ale
    >mimo to złapałem 8kWh. Wczoraj było "o niebo" lepiej, bo aż 15kWh.

    No 15kWh to tak jak latem.

> [...]
    > 500W niższa
    > niż w dniu nastęnym z wszechobecnym śniegiem.

    Prawde mowiac nie prowadzilem takich obserwacji, bo styczen zeszlego roku
    nie byl tak laskawy niestety. Slonce jakies skuteczne zaczelo sie dopiero w
    drugiej polowie lutego. Dlatego stycznia do jakichs tam obliczen wogole nie
    biore pod uwage, a tu masz taki prezent. Na razie wiele wskazuje na to, ze
    ten stan sie utrzyma. Gradient kolektora to sporo ponad 50C i ciagle daje
    rade. W lutym dzien bedzie dluzszy i wyniki znacznie lepsze.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2012-01-29 19:35:14
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    > No 15kWh to tak jak latem.

    Nooo. latem to sporo więcej jednak jest.

    > Prawde mowiac nie prowadzilem takich obserwacji,

    Ja już użytkuję koletory od sierpnia 2008r. Czasu na obserwacje i wnioski
    było wystarczająco :)
    A tak wogóle to do końca tego roku koszt instalacji zwróci mi się właśnie i
    kolektory będą już "na swoim" :)

    Coś umilkłeś co z twoim kominkiem. Zrobiłeś go już? Zrezygnowałeś? Czekasz
    na wkład nadal?

    Marek

  • 9. Data: 2012-01-29 19:48:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nooo. latem to sporo więcej jednak jest.

    To prawda. Liczylem jakos bardziej srednio.

> [...]
    > było wystarczająco :)
    > A tak wogóle to do końca tego roku koszt instalacji zwróci mi się właśnie

    Ja nawet tego nie licze. Mile oglada mi sie faktury letnie ze zuzyciem 2m^3

    > Coś umilkłeś co z twoim kominkiem. Zrobiłeś go już? Zrezygnowałeś? Czekasz
    > na wkład nadal?

    Oj wiesz Marku..
    Czytalem tamten watek, ale nie mialem co wniesc do dyskusji, bo kominek u
    mnie to ewidentnie asekuracja.
    Nie licze i nie mierze. Generalnie wklad stoi podlaczony KFD Ilux 90 i
    przepalam w nim bardziej z ciekawosci. Zrobilem konstrukcje obudowy i checi
    mi odeszly. Pozno wracam ostatnio i wczesniej wyjezdzam. Nie zabijam sie.
    Co do obserwacji.. W domu mam w okolicy 21C, ale kiedy przyjezdzam
    zmarzniety do domu to tylek chetnie grzeje przy szybie. Nie podjalem
    dyskusji, bo argumenty co prawda sluszne, ale dla mnie nieco smieszne.
    Porownywanie kominka do kotla stalopalnego...
    No nie chce mi sie odzywac zwyczajnie.. W domu mam cieplo z gazu, ale
    kominek to kominek. Mozna by rzec inna para kaloszy.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2012-01-29 21:03:56
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Sty, 20:13, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Czyli tak jak w normalnym uzytkowaniu, baniak calkiem wychlodzony kazdego
    > dnia mimo, ze mieszkam juz dawno.

    Caly baniak caly wychlodzony? Znaczy ze uzywasz CWU az z kranu zacznie
    leciec 9stC ? :) No bez jaj ;) Ja przy ladowaniu baniaka CWU mam na
    gorze temperature ~36stC, na srodku ok 30stC. Na dole pewnie bedzie
    kolo 20stC. Trudno wiec pisac ze w calym baniaku temperatura wzrosla z
    9stC do 40stC bo 9stC to moze bylo tylko na samiutkim dnie :)
    Przyjmujac ze w baniaku bylo srednio niech bedzie 25stC (a u mnie
    srednia bardziej przy 30stC wypadnie), to do podgrzania do 40stC
    trzeba tylko 5kW energii, a nie 10kW. Pytanie jeszcze czy te 40stC
    bylo pod koniec w calym baniaku czy tylko na gorze.

    Dla mnie EOT bo jade w gory na narty, do zobaczyska za jakis czas :-)

    --
    Adam