  • 11. Data: 2012-06-13 14:14:48
    Temat: Re: Solary, dlaczego nie sledza slonca?
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    news:jr9q6a$l87$1@inews.gazeta.pl...

    > hahaha, jakis czas temu pokazałem program do obliczania zysków
    > słonecznych - demo tu http://www.elgo.wroclaw.pl/demo.zip
    > zyski z kolektorów nadążnych są o 50% wieksze niż ze stacjonarnych-

    Raczysz nie zauważyć jednego najważniejszego, co powoduje że zysk zje
    inwestycja. W lecie nadążanie kolektora za słońcem to zwykła przesada, gdyż
    i tak masz sporą nadwyżkę energii ze statycznych kolektorów. W zimie
    nadążający kolektor nie wiele da więcej bo tu po prostu w tym okresie
    powierzchni mu brakuje aby cokolwiek sensownego ugrzać. Więc jak widzisz
    dupa blada z podążaniem kolektora, lepiej dodatkowe lustra które w lecie w
    dół odstawisz jak za dużo energii a w zimie działają niemal jak dodatkowe m2
    powierzhchni kolektora. Ja to wiem... bo widziałem na własne oczy u siebie
    co potrafi zdziałać zwykła tafla śniegu od której promienie się odbijają i
    trafiają w kolektor dając dodatkowy zysk.

    > to jest niezły wynik

    Ale zupełnie zbyteczny bo nie w czasie.

    > problem stanowi koszt mechanizmów nadążnych i ich lokalizacja.

    Ogród ale i tak robiłbym nadążne lustro(a) dodatkowo doświetlające
    zasadnicze kolektory nieobrotowe.

    Marek

  • 12. Data: 2012-06-13 14:16:13
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "scruffty" <s...@z...pl> napisał w wiadomości

    > Swoją drogą dzięki
    > właśnie swojemu kształtowi kolektory rurowe sprawdzają się lepiej od
    > płaskich.

    Proszę cię nie zaczynaj.

    Marek

  • 13. Data: 2012-06-13 14:20:43
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie do końca teoria...
    >
    > próżnowe maja mniejsze straty ciepła oraz większa skuteczność pod ostrymi
    > kontami padania światła.

    A wlasnie, ze teoria. :-)
    Te termosowe rurki sa wewnatrz pokrywane absorberem. Polaczenie rurki
    miedzianej z czyms tam w srodku i absorbera realizowane jest przez wlozenie
    owej rurki miedzy dwie aluminiowe blaszki stykajace sie z absorberem. Tak
    wiec przekazywanie ciepla z absorbera do rurki nastepuje przez te aluminiowe
    blaszki, wiec posrednik. Do tego podwojne szklenie. Dalej nie chce mi sie
    pisac.
    Te dobre prozniowe kolektory maja absorber na blaszkach i calosc zamknieta
    jest w pojedynczej probowce. Wiec jest to jakby wycinek plaskiego kolektora
    zamkniety w probowce bez powietrza. Teoria o rurkach i kacie padania lezy w
    gruzach.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2012-06-13 14:27:29
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > próżnowe maja mniejsze straty ciepła

    Co jest w naszej strefie klimatycznej w zimie bardziej wadą niż zaletą...bo
    się trudno odmrażają i stoją często bezczynnie nawet w pełnym słońcu
    zaszronione.

    > oraz większa skuteczność pod ostrymi kontami padania światła.

    Tak ale w cenie jednego kolektora próżniowego kupię dwa płaskie co daje
    lepszy stosunek wydanych złotówek do uzysku.
    Owszem kupisz też tani kolektor rurowy na allegro tudzież w jakiś lokalnycjh
    firemkach ale rozprawiajmy o kolektorach z uzyskami a nie takich których
    zyski mozna porównać do pomalowanego na czaro grzejnika.

    Marek

  • 15. Data: 2012-06-13 14:43:31
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    4CX250 wrote:

    > Co jest w naszej strefie klimatycznej w zimie bardziej wadą niż
    > zaletą...bo się trudno odmrażają i stoją często bezczynnie nawet w
    > pełnym słońcu zaszronione.

    w tych warunkach płaski nawet nie dychnie...

    > Tak ale w cenie jednego kolektora próżniowego kupię dwa płaskie co
    > daje lepszy stosunek wydanych złotówek do uzysku.

    bezedura....

> [...]
    > lokalnycjh firemkach ale rozprawiajmy o kolektorach z uzyskami a nie
    > takich których zyski mozna porównać do pomalowanego na czaro

    dobry kolektor prózniowy nie kosztuje dwa razy tyle co płaski

  • 16. Data: 2012-06-13 14:48:46
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > w tych warunkach płaski nawet nie dychnie...

    Marek ma racje. O odmrozeniu prozniowego zapomnij, a plaski o ile nie ma
    syberyjskiego mrozu odszronia sie same. Inna sprawa, ze ten szron na rurkach
    prozniowego nie tak tragicznie przeszkadza, bo u mnie mimo szronu kolektor
    pracuje. Snieg bedzie tu znacznie gorszym zjawiskiem.

    > bezedura....

    Niestety ma racje...

    > dobry kolektor prózniowy nie kosztuje dwa razy tyle co płaski

    Kosztuje nawet znacznie wiecej.

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2012-06-13 15:12:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:

> [...]
    > na rurkach prozniowego nie tak tragicznie przeszkadza, bo u mnie mimo
    > szronu kolektor pracuje. Snieg bedzie tu znacznie gorszym zjawiskiem.

    tylko do systemów wspomagania ogrzewania stosuej sie jednak próżniowe bo są
    efektywneijsze w niskich temperaturach.

    > Niestety ma racje...

    > Kosztuje nawet znacznie wiecej.

    wiesz co...

    ja to montuje i sprzedaje to wiem ile kosztuje...

    np.: 1400 vis 2200 cena katalog

  • 18. Data: 2012-06-13 15:16:46
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > w tych warunkach płaski nawet nie dychnie...

    :)

    > bezedura....

    :))

    > dobry kolektor prózniowy nie kosztuje dwa razy tyle co płaski

    :)))

    Marek

  • 19. Data: 2012-06-13 15:19:00
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]

    :)

    > wiesz co...
    >
    > ja to montuje i sprzedaje to wiem ile kosztuje...

    :)))))))

    Marek

  • 20. Data: 2012-06-13 15:43:27
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Maniek4 wrote:

    > tylko do systemów wspomagania ogrzewania stosuej sie jednak próżniowe bo
    > są efektywneijsze w niskich temperaturach.

    Tak, sa. Ale nie te ktore masz na mysli.

    > wiesz co...
    >
    > ja to montuje i sprzedaje to wiem ile kosztuje...
    >
    > np.: 1400 vis 2200 cena katalog

    Wybralem dla Ciebie dwa kolektory tego samego producenta, zeby nie bylo, ze
    cos tam:
    http://allegro.pl/kolektor-sloneczny-hewalex-ksr-10-
    i2380320251.html
    http://allegro.pl/hewalex-kolektor-sloneczny-ks2000-
    tlp-tinox-solar-i2412897165.html

    Druga aukcja to kolektor TLP, najlepszy tego producenta i najdrozszy z
    plaskich. Sa tansze, ale trzymajmy sie czegos.
    Pierwszy kolektor prozniowy, zwroc uwage na powierzchnie apertury - to
    1,014m^2, blisko polowa jednego plaskiego. Reszte sobie kazdy dopowie.

    Pozdro.. TK