  • 1. Data: 2014-03-17 12:16:38
    Temat: Spadek cisnienia w instalacji CO
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Mam klasyczna instalacje CO z kotlem gazowym kondensacyjnym Junkers. Rury
    alupex, kaloryfery Purmo VC.

    Do zeszlego sezonu w okresie grzewczym obserwowalem takie zjawisko:
    cisnienie wg manometru na kotle w ciagu ok. miesiaca grzania spadalo z 1,5
    atm do ponizej 1 atm. Trzeba bylo "dobic" i po kolejnym miesiacu grzania to
    samo. I tak juz trzecia zime.

    W tym sezonie grzewczym doszlo grzanie kolejnej kondygnacji. Jest tam
    osobny rozdzielacz i 4 grzejniki. Spadek cisnienia przyspieszyl - teraz
    wytrzymuje moze 10 dni i trzeba dopelniac.

    Przed wlaczeniem byly oczywiscie proby cisnieniowe - nie bylo spadku. Na
    gorze rury sa poki co na wierzchu - nigdzie nie widac wyciekow.
    Sprawdzone wszystkie odpowietrzniki, rozdzielacz - sucho.

    Co jest grane - czy cos sie rozszczelnia pod wplywem ciepla?

    --
    Maciek

    Od kolijevke, pa do groba,
    za ispiranje mozga je doba

  • 2. Data: 2014-03-17 12:24:52
    Temat: Re: Spadek cisnienia w instalacji CO
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    net...

    > Co jest grane - czy cos sie rozszczelnia pod wplywem ciepla?

    Może tak być ale raczej byś to zobaczył.

    Jest wiele możliwości. Może zawór bezpieczeństwa coś popuszcza (na tyle mało
    że nie zobaczysz) a może któryś odpowietrznik. Jak instalacja jest
    odpowietrzona to wystarczy minimalna zmiana ilości cieczy by zmieniło się
    ciśnienie bo woda jest słabo ściśliwa. Czasem wystarczy dosłownie kropla na
    godzinę która natychmiast odparuje i nie pozostawi śladu.

    Jeszcze nie spotkałem instalacji w której ciśnienie w ogóle by nie spadało,
    choć zwykle wystarcza dopompowanie raz na kilka miesięcy.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-03-17 12:57:52
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 17 Mar 2014 12:24:52 +0100, Ergie napisał(a):

    > Jeszcze nie spotkałem instalacji w której ciśnienie w ogóle by nie spadało,
    > choć zwykle wystarcza dopompowanie raz na kilka miesięcy.

    No wlasnie, dopoki to bylo raz na miesiac, to sie specjalnie nie
    przejmowalem. Ale raz na tydzien zaczyna mnie juz nieco niepokoic.

    --
    Maciek

    Od kolijevke, pa do groba,
    za ispiranje mozga je doba

  • 4. Data: 2014-03-17 13:05:45
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    e.net...

> [...]

    > No wlasnie, dopoki to bylo raz na miesiac, to sie specjalnie nie
    > przejmowalem. Ale raz na tydzien zaczyna mnie juz nieco niepokoic.

    Kocioł to kondensat więc pewnie masz podłączony wylot zaworu bezpieczeństwa
    razem z kondensatem do kanalizacji (Junkres ma taką specjalną kształtkę do
    tego) więc jeśli zawór bezpieczeństwa puszcza to nawet tego nie zauważysz.
    Ja bym sprawdzanie zaczął właśnie od niego. Ewentualnie jeszcze wcześniej
    sprawdził naczynie przeponowe - bo może wentyl trochę popuszcza i stąd
    spadki ciśnienia.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2014-03-17 13:24:32
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 17 Mar 2014 13:05:45 +0100, Ergie napisał(a):

> [...]
    > tego) więc jeśli zawór bezpieczeństwa puszcza to nawet tego nie zauważysz.

    Mam Cerapura, zawor jest na wierzchu i suchy.

    O naczyniu nie pomyslalem, faktycznie musze tam zapuscic zurawia.

    --
    Maciek

    Od kolijevke, pa do groba,
    za ispiranje mozga je doba

  • 6. Data: 2014-03-18 13:13:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maciek wrote:
> [...]
    > Sprawdzone wszystkie odpowietrzniki, rozdzielacz - sucho.
    >
    > Co jest grane - czy cos sie rozszczelnia pod wplywem ciepla?

    powtórzyc próbe cisnieniowa dla poszczególnych segmentów.

    dowalic soldnie cisnienie do instalacji tak do 6 - 8 barów.

    jest szansa ze jak cos rosi to po takiej próbie zacznie lac jak diabli :)

    sprawdzic jeszcze zawó bezpeiczenstwa w kotle, bo czasem jest laczony do
    syfonu skropliny i jak zaczyna siapic to nie widac.

  • 7. Data: 2014-03-18 13:16:31
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
> [...]
    > cieczy by zmieniło się ciśnienie bo woda jest słabo ściśliwa. Czasem
    > wystarczy dosłownie kropla na godzinę która natychmiast odparuje i

    khm... tak to chyba w instalacji CO bez naczynia przeponowego albo ze
    znacznie za małym względnie padniętym.

    jeśli maly ubytek powoduje znczny spadek ciśnienia to mamy zchrzanione
    naczynie, podobnie beą znaczne róznice ciśneinia podczas pracy instalacji w
    zalezności do temperatury.

    W sprawnej instalacji naczynie przeponowe utrzymuje praktycznie stałe
    ciśnienie.

    > Jeszcze nie spotkałem instalacji w której ciśnienie w ogóle by nie
    > spadało, choć zwykle wystarcza dopompowanie raz na kilka miesięcy.

    brednie drogi kolego...
    jak są ubytki to znaczy, że gdzieś wody ubywa...

  • 8. Data: 2014-03-18 13:59:36
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    > khm... tak to chyba w instalacji CO bez naczynia przeponowego albo ze
    > znacznie za małym względnie padniętym.

    Albo z za małą ilością powietrza.

    > jeśli maly ubytek powoduje znczny spadek ciśnienia to mamy zchrzanione
    > naczynie, podobnie beą znaczne róznice ciśneinia podczas pracy instalacji
    > w zalezności do temperatury.

    Będą, ale przy tak łagodnej zimie jak tegoroczna i kotle kondensacyjnym
    można ich nie zauważyć, bo przez znaczna cześć sezonu powrót miał tę samą
    temperaturę.

    > W sprawnej instalacji naczynie przeponowe utrzymuje praktycznie stałe
    > ciśnienie.

    Jak samo jest sprawne i odpowiednio napompowane.

    > Jeszcze nie spotkałem instalacji w której ciśnienie w ogóle by nie
    > spadało, choć zwykle wystarcza dopompowanie raz na kilka miesięcy.

    brednie drogi kolego...
    jak są ubytki to znaczy, że gdzieś wody ubywa...

    A czy ja napisałem że nie ubywa? Wiadomo że to nie ufoludki ją anihilują.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2014-03-19 07:27:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek Dyjor wrote:
> [...]
    > sprawdzic jeszcze zawó bezpeiczenstwa w kotle, bo czasem jest laczony
    > do syfonu skropliny i jak zaczyna siapic to nie widac.

    keidys szukalismy u mojego klienta dlaczego woda zaczela uciekac z
    instalacji, okazalo sie ze na kolanku meidzianym w scienie w otulinie
    zaczelo cieknac, nic nei bylo widac bo wyciek yl neiwielki i szlo izolacja
    pod posadzke...

    po dowaleniu soldniej próby w koncu pojawil sie zaciek na scianie przy
    zlaczce...

    jakbym wtedy mial kamere termo to bym to od razu znalazl :)

    swoja droga to naprawde nie lubie miedzi. a juz dawanie miedzi w scinay czy
    pod podloge to bardzo zly pomysl.

    zly lut potrafi nawet wytrzymac próby cisnieniowe i zaczac lac po pól roku
    albo dluzej.