  • 1. Data: 2011-08-03 06:50:24
    Temat: Strop łukowy a klasa cegły
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

    Witam!

    Mam budowaną ziemianke. Strop w niej ma być stropem łukowym Kleina. Czy ktoś
    z grupowiczów się na tyle orientuje, że może mi doradzić jaką klase cegły
    zastosować?
    Na Allegro znalazłem cegłe kl 15 po 80gr/szt oraz kl 20 po 93gr/szt.
    Potrzebuję ich w sumie ok. 1500szt Różnica w koszcie nie aż tak wielka i
    chciałbym zamówić kl 20, ale nim to zrobię na szybko chciałem się poradzić.

    Pozdrawiam! Marcin

  • 2. Data: 2011-08-03 08:03:20
    Temat: Re: Strop łukowy a klasa cegły
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Marcin napisał(a):
> [...]
    > chciałbym zamówić kl 20, ale nim to zrobię na szybko chciałem się poradzić.

    Klasa powinna byc jak najlepsza. Ale...
    Czy dobrze kojarze, ze strop Kleina opiera sie na stalowych
    dwuteownikach? IMO to nie jest najlepsze rozwiazanie w tym zastosowaniu.
    W sensie, ze slabo widze trwalosc stalowych dzwigarow w piwnicy -
    ziemiance...
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 3. Data: 2011-08-03 08:12:06
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

> [...]
    > IMO to nie jest najlepsze rozwiazanie w tym zastosowaniu.
    > W sensie, ze slabo widze trwalosc stalowych dzwigarow w piwnicy -

    Strop Kleina to ogólnie strop w którym wypełnienie to cegła -tutaj jakiś
    czas temu znalazłem coś takiego:
    http://www.zsb.gliwice.pl/pdf/murarz/Murarz_712[06].
    Z1.08.u.pdf.
    Nie biorąc po uwagę nazewnictwo stropu to krótko mówiąc mój strop będzie
    mnie więcej wykonany jak na rys. nr 16 a na str. 18 i będzie wsparty na
    żelbetowym wieńcu.

    Pozdrawiam! Marcin

  • 4. Data: 2011-08-03 08:40:45
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > Klasa powinna byc jak najlepsza. Ale...
    > Czy dobrze kojarze, ze strop Kleina opiera sie na stalowych
    > dwuteownikach?

    zdaje się że doszło do niejakiego zamieszania terminologicznego. Być
    może to mało ważne w tym kontekście, ale w polskiej terminologii
    budowlanej strop Kleina jest ZAWSZE stropem płaskim (płyta ceglana
    zbrojona w spoinach bednarką albo płaskownikami). Opiera się zwykle na
    dwuteownikach, ale może też na belkach żelbetowych czy ceglanych łukach.
    Natomiast ceglany strop łukowy (jak rozumiem, odcinkowy) również może
    się opierać na czym bądź, ale nawet jeśli jest zbrojony (co na ogół nie
    jest potrzebne) ze stropem Kleina (terminologicznie ;-) ) nie ma nic
    wspólnego.
    Co do klasy cegły, zależy od rozpiętości łuku, i oczywiście obciążenia,
    bez obliczeń trudno stwierdzić, ale wydaje się, że przy małej
    rozpiętości nawet niska klasa będzie aż nadto wystarczająca.

  • 5. Data: 2011-08-03 13:26:44
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

> [...]
    > bez obliczeń trudno stwierdzić, ale wydaje się, że przy małej rozpiętości
    > nawet niska klasa będzie aż nadto wystarczająca.

    Pewnie jest tak jak piszesz :)
    W moim przypadku rozpiętość łuku to 3,0m.

    Pozdrawiam! Marcin

  • 6. Data: 2011-08-03 13:40:39
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > Pewnie jest tak jak piszesz :)
    > W moim przypadku rozpiętość łuku to 3,0m.
    >
    > Pozdrawiam! Marcin

    Rozpiętość łuku a nie stropu? Hmmmm.... Nie mogłem otworzyć obrazka, o
    którym piszesz, dlatego nie jestem pewien, czy się dobrze rozumiemy. W
    typowym odcinkowym sklepieniu łukowym rozpiętość przęsła/łuku to
    kilkadziesiąt cm.

  • 7. Data: 2011-08-03 14:19:23
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

> [...]
    > którym piszesz, dlatego nie jestem pewien, czy się dobrze rozumiemy. W
    > typowym odcinkowym sklepieniu łukowym rozpiętość przęsła/łuku to

    Aby bardziej obrazowo to powiedzieć to odległość ścian od siebie w osi to
    ok. 3,0m i na nich ma być wsparty strop łukowy. (wym. ziemianki: 3x5m) Też
    mi wydaje się trochę sporo, ale wykonawca ma się jeszcze skonsultować z
    osobą znająca się na rzeczy.

    Pozdrawiam! Marcin

  • 8. Data: 2011-08-03 14:44:21
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > mi wydaje się trochę sporo, ale wykonawca ma się jeszcze skonsultować z

    aha, to mię zmyliło. Przez skojarzenie ze stropem Kleina wyobraziłem
    sobie strop odcinkowy -normalny strop żebrowy z przęsłami w postaci
    łuków. To o czym piszesz to "zwyczajne" sklepienie beczkowe, w postaci
    stosowanej od tysięcy lat. Liczenie tego właściwie jest zbędne -przy tej
    rozpiętości z pewnością trzeba ustawiać cegły na sztorc -tzn. sklepienie
    o grubości pełnej cegły (25 cm.) W takim układzie klasa cegły właściwie
    jest mniej istotna, ważne jest bardzo staranne murowanie mocną zaprawą
    na cienkie spoiny. Ale oczywiście jeśli masz jakiegoś eksperta pod ręką,
    koniecznie powinieneś się z nim skonsultować -zwłaszcza jeśli strop nie
    jest w przekroju pełnym półkolem. No i musisz pamiętać o znacznych
    siłach poziomych (rozporowych) od sklepienia, w ziemiance to jakby mniej
    ważne, ale przy wykonywaniu podpór trzeba o tym pamiętać.

  • 9. Data: 2011-08-03 14:48:15
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]

    łuków. To o czym piszesz to "zwyczajne" sklepienie beczkowe, w postaci
    stosowanej od tysięcy lat. Liczenie tego właściwie jest zbędne -przy tej
    rozpiętości z pewnością trzeba ustawiać cegły na rąb -tzn. sklepienie o
    grubości pół cegły, być może z żebrami 25 cm (pełna cegła). W takim

  • 10. Data: 2011-08-04 13:22:00
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

> [...]
    > znacznych siłach poziomych (rozporowych) od sklepienia, w ziemiance to
    > jakby mniej ważne, ale przy wykonywaniu podpór trzeba o tym pamiętać.

    Dzięki za uwagi! :)

    Pozdrawiam! Marcin