  • 1. Data: 2012-02-08 21:44:41
    Temat: Studnia abisyńska - zapchany filtr?
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Była wiercona chyba w 1993r. nigdy nie byla używana od tamtego czasu.
    odwiert ma 13m i jest są to łączone rury stalowe ocynkowane 1 i 1/4 cala
    (gołe w ziemi, bez osłony - więc nie da się filtra wyciągnąć)
    Wkręciłem pompę abisynkę i macham, macham a tu mało co leci - napompowanie
    jednego wiadra wody zajmuje jakieś 20 minut.
    woda w pierwszym wiadrze miała kolor rdzawy, a w kolejnych taki mętny lekko
    mleczny.
    Czy filtr jest zapchany, czy pomoże wlanie do rury kilku litrów octu i
    odczekanie paru dni?
    Ile trzeba litrów wody ypompować by była klarowna i nadawała się do picia?

  • 2. Data: 2012-02-09 07:07:28
    Temat: Re: Studnia abisyńska - zapchany filtr?
    Od: darek <d...@g...pl>

    W dniu 2012-02-08 22:44, Robert pisze:
> [...]
    > odczekanie paru dni?
    > Ile trzeba litrów wody ypompować by była klarowna i nadawała się do picia?
    za gleboko wwiercona rura. max to 8m

  • 3. Data: 2012-02-09 07:12:28
    Od: mal <m...@g...com>

    On 8 Lut, 22:44, Robert <r...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > odczekanie paru dni?
    > Ile trzeba litrów wody ypompować by była klarowna i nadawała się do picia?

    Czy masz możliwość sprawdzić (za pomocą np.ciężarka na sznurku,
    świstawki geologicznej) z zewnątrz jaki jest poziom wody w studni i
    jaka jej aktualna głębokość w stosunku do tego co było w okresie
    wykonania studni?
    To ważne, ponieważ studnia nieużywana przez 20 lat podlega naturalnemu
    samozasypaniu. Po prostu woda podziemna pozostaje w ciągłym ruchu i
    transportuje drobne frakcje, które zamulają filtr.

    Ważne jest, by kosz ssący abisynki nie znajdował się w części
    podfiltrowej, ale mniej więcej w 2/3 wysokości słupa wody w studni
    (licząc od lustra wody w dół).

    Najpierw trzeba odpowiedzieć na pytania j.w., a dopiero potem myśleć o
    usprawnieniu dopływu wody.

    Na razie niczego do studni nie wlewaj, ale umieść kosz ssący na
    odpowiednim poziomie.

    Pozdr.

    mal

  • 4. Data: 2012-02-09 11:08:56
    Od: mal <m...@g...com>

    On 8 Lut, 22:44, Robert <r...@p...onet.pl> wrote:

    > woda w pierwszym wiadrze miała kolor rdzawy, a w kolejnych taki mętny lekko
    > mleczny.

    Rdza pochodzi z korozji rur użytych na filtr lub - jeśli "smok"
    abisynki jest z żeliwa -z korozji tegoż.
    Mętność wody świadczy o nieodpowiednim oczyszczeniu. Trzeba pompować,
    pompować, pompować, ile sił starczy...

    > Czy filtr jest zapchany, czy pomoże wlanie do rury kilku litrów octu i
    > odczekanie paru dni?

    Żadnego octu nie wlewaj, bo ocet (kwas) pogorszy jeszcze stopień
    korozji, któremu na pewno podlega już filtr (rury stalowe, ale zapewne
    nie wiesz jakie pH wody w studni) i Twoja studnia może już nigdy nie
    nadawać się do użytku z powodu związków żelaza.

    > Ile trzeba litrów wody ypompować by była klarowna i nadawała się do picia?

    Odpowiem Ci tak:
    1)jeśli woda dla własnych potrzeb trzeba pompować jak najczęściej i
    jak najwięcej, ponieważ tylko wtedy masz absolutną pewność, że pijesz
    czystą
    2)dla celów poboru kontrolnej próby wody norma nakazuje przynajmniej
    trzykrotną wymianę słupa wody w studni (liczysz wtedy objętość wody
    jaką zajmuje w filtrze i wypompowujesz jej trzykrotność), a potem
    pobranie próby podczas wypływu wody
    3)z własnego doświadczenia z abisynką wiem, że u mnie trzeba
    wypompować (np.po zimie) przynajmniej 20 wiader wody, by wypływała w
    miarę czysta, klarowna i bez zapachu (choć filtr mam z PCV). Musisz
    też wiedzieć, że moja przygoda ze studniami trwa od 40 lat :-) i
    własną studnię znam najlepiej.

    pozdr

    mal

  • 5. Data: 2012-02-09 16:06:40
    Od: "SJS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "darek" <d...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > za gleboko wwiercona rura. max to 8m

    A niby dlaczego? Jak woda pod ciśnieniem to i 100 m moze być aby podbijała
    odpowiednio wysoko
    SJS

  • 6. Data: 2012-02-09 16:08:27
    Od: "SJS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "mal" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    7g2000vbu.googlegroups.com...

> [...]
    > nie wiesz jakie pH wody w studni) i Twoja studnia może już nigdy nie
    > nadawać się do użytku z powodu związków żelaza.

    Bzdura
    ocet ma za zadanie rozpuszczenie tego co narosło na siatce filtru i zostanie
    wypompowany przeciez

    SJS

  • 7. Data: 2012-02-09 16:16:13
    Od: mal <m...@g...com>

    On 9 Lut, 17:08, "SJS" <s...@s...pl> wrote:

    > Bzdura
    > ocet ma za zadanie rozpuszczenie tego co narosło na siatce filtru i zostanie
    > wypompowany przeciez

    Bzdura, powiadasz? No to łyknij sobie wody z filtrem z RUR
    OCYNKOWANYCH i potraktowanych kwasem, na zdrowie!

    Poza tym nie ma pewności, że coś "narosło" na siatce filtru, ponieważ
    studnia nie była użytkowana od czasu wykonania. Rośnie tylko wtedy,
    gdy istnieje wymuszony przepływ (pompowanie).

    Najbardziej prawdopodobne jest umieszczenie kosza ssącego abisynki w
    części podfiltrowej i poprzez pompowanie wyciągany jest osad.

    mal

  • 8. Data: 2012-02-09 16:52:31
    Od: "SJS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "mal" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    g2000vbv.googlegroups.com...

> [...]
    >
    > Najbardziej prawdopodobne jest umieszczenie kosza ssącego abisynki w
    > części podfiltrowej i poprzez pompowanie wyciągany jest osad.

    chrzanisz
    nie leci woda
    tak
    jedną z przyczyn może być zapchanie filtru przez cos co jest rozpuszczane
    przez ocet
    sprawdzone
    zalewasz, czekasz i solidnie pompujesz
    poleci woda czyli był osad osady nie ma
    SJS
    PS tej pompowanej po zalaniu sie raczej nie pije ale dla mnie to było
    oczywiste

  • 9. Data: 2012-02-09 17:28:25
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 9 Feb 2012 17:06:40 +0100, SJS napisał(a):

    > A niby dlaczego? Jak woda pod ciśnieniem to i 100 m moze być aby podbijała
    > odpowiednio wysoko

    Nie wiem na ile m jest lustro wody bo studnia jest na zewnątrz budynku rura
    ujęcia wychodzi w piwnicy (pod ziemią dali 2 kolanka.

    Trzeba przytrzymać pompę z 30 sek. na kawitacji by podciśnienie wyciągnęło
    porcję wody na jeden skok tłoka. Potem od nowa.
    Wypompowałem ze 13 wiader, woda już czystsza, widać dno, ale nadal na dnie
    zbiera się trochę piasku.

  • 10. Data: 2012-02-09 19:02:31
    Od: mal <m...@g...com>

    On 9 Lut, 18:28, Robert <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Wypompowałem ze 13 wiader, woda już czystsza, widać dno, ale nadal na dnie
    > zbiera się trochę piasku.

    Widziałeś jaki był filtr przygotowany do zapuszczenia w studni? Czy
    część czynna była owinięta siatką filtracyjną, czy tylko była to
    sperforowana rura? Czy wokół filtru jest obsypka ze żwirku?

    Tzw.'piaszczenie' studni zdarza się gdy studnia nie była odpowiednio
    długo pompowana po odwierceniu. Zakładam, że siatka filtracyjna (o ile
    jest) nie jest uszkodzona.

    mal