  • 1. Data: 2012-02-08 13:04:13
    Temat: co zrobić z gliną?
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    mam na działce górę gliny (pozostałość po wykopach pod fundamenty). Szacuję
    zgrubnie, że jest to 15-20m3. Obok domu mam powierzchnię ok. 200m2 pod
    przyszły ogród, więc gdyby całą to glinę rozplantować równomiernie, będzie
    warstwa grubości 10cm. Generalnie teren muszę i tak podwyższyć, bo jest
    mokro, więc nie chcę pozbywać się tej gliny i jej wywozić.

    Niestety teraz ciężko będzie zdjąć humus, położyć glinę i znowu położyć
    wcześniej zdjęty humus. Planuję więc rozplantować tą glinę, a na niej
    położyć warstwę nawiezionej ziemi. Czy warstwa 5cm ziemi na glinie będzie
    wystarczająca?

    A może jednak jest sens metr po metrze (szpadlem) przerzucać humus,
    rozkładać glinę i znowu humus na wierzch...

    Może jakiś lepszy pomysł jak to zrobić? Chcę mieć równy i suchy trawnik :)

    Oczywiście będę to robił na wiosnę, teraz nie da rady :)

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2012-02-08 13:18:07
    Temat: Re: co zrobić z gliną?
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jgtrsd$llq$1@usenet.news.interia.pl...

    > A może jednak jest sens metr po metrze (szpadlem) przerzucać humus,
    > rozkładać glinę i znowu humus na wierzch...

    Zajebiesz się. U mnie tez jest glina i wiem co to za kurestwo :)

    Jedyne co możesz sensownego zrobić to przeżałować kasę i wynająć
    ładowarkokoparkę.

    Marek

  • 3. Data: 2012-02-08 13:22:14
    Od: Marek <m...@g...pl>

    > Jedyne co możesz sensownego zrobić to przeżałować kasę i wynająć
    > ładowarkokoparkę.

    Tak potwierdzam - tylko ladowarka. Przerabialem cos takiego w grudniu.
    Na glinie rozplantowlaismy nawieziony czarnoziem. Od wiosny
    przygotowania dla trawnika.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 4. Data: 2012-02-08 13:32:18
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Zajebiesz się. U mnie tez jest glina i wiem co to za kurestwo :)
    >
    > Jedyne co możesz sensownego zrobić to przeżałować kasę i wynająć
    > ładowarkokoparkę.
    >
    > Marek
    Faktycznie ręcznie to katorżnicza praca. Ja do tego celu wynająłem spychacz.
    Wierzhnią warstwę gleby mam bardzo zwartą i trudno się w niej kopie.
    Operator ściągnął humus w jedno miejsce, przepchnął glinę, przesunął górę
    humusu...itd. Po tej operacji warto ewentualnie ręcznie oczyścić humus z
    niepotrzebnych roślin, śmieci i gruzu (u mnie śmieci i gruzu było całe
    mnóstwo).
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6867
    (20120208) __________

  • 5. Data: 2012-02-08 14:19:55
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    W dniu 2012-02-08 14:04, brunet.wp pisze:
> [...]
    >
    > Może jakiś lepszy pomysł jak to zrobić? Chcę mieć równy i suchy trawnik :)
    >
    > Oczywiście będę to robił na wiosnę, teraz nie da rady :)

    10 cm to nie aż tak sporo.

    Faktem jest, że taczkami i łopatą to się zdrowo napracujesz.
    Potem możesz zaorać lub przynajmniej kultywatorem przelecieć.

    Ale najlepiej kopara - u mnie 80 kubików w ciągu 2 godzin rozplantował.

    Ariusz

  • 6. Data: 2012-02-08 17:02:07
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

> [...]
    >
    > Może jakiś lepszy pomysł jak to zrobić? Chcę mieć równy i suchy trawnik :)
    >
    > Oczywiście będę to robił na wiosnę, teraz nie da rady :)
    :)
    Masz mokro na działce nie dlatego,że masz nisko i musisz dlatego
    podwyższyć teren ale dlatego, że masz u siebie glinę która ogranicza
    wsiąkanie wody.
    Pytasz o to grubość warstwy humusu jaką miałbyś nawieźć na swoją glinę
    aby wysiać trawki .
    Jezeli mialby to byc tylko trawnik to wcale nie potrzeba nawozić humusu
    a można przywieść nawet żwir bo to chodzi o rozluznienie spoistości
    Twojej gliny.
    Warstwa jaką musisz nawieźć to z 15cm conajmniej i później wymieszać to
    na conajmniej 25 cm razem z Twoją gliną
    Sprawa polega na tym aby woda opdawa miała gdzie wsiąkać .
    Przyjmuje się, że opad w postaci deszczu 10 mm wody(czyli 10l na 1 m.kw)
    w zależności od spoistości i nawilzenia nawilży ziemię na głebość 5-7cm.
    Te 25 cm na sprawi, że trawnik wchłonie w siebie wiekszość deszczy
    jakich doświadczy i nie bedzie stała na nim woda po byle deszczyku

    Ja gline którą masz wykorzystałbym na usypanie skarpy
    i zrobić z niej najpiękniejszą część ogrodu.
    Ja miałem troche wiecej niz Ty gliny do zagospodarowania
    http://staw.bieleccy.com.pl/str8_tadeusz_s.html

    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
    sklep: http://trawki.pl/

  • 7. Data: 2012-02-08 17:45:52
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Masz mokro na działce nie dlatego,że masz nisko i musisz dlatego
    > podwyższyć teren ale dlatego, że masz u siebie glinę która ogranicza
    > wsiąkanie wody.

    I jedno i drugie. Glina zaczyna się na głębokości ok. 50-60cm, więc
    faktycznie bardzo ogranicza wsiąkanie wody. Jednak muszę podwyższyć teren, w
    przeciwnym razie woda z drogi i z działek sąsiednich będzie spływała i stała
    na mojej działce. Gdy podwyższę teren, nie będzie problemów z wodą. Wiem to,
    bo sąsiedzi podwyższyli teren i generalnie mają dobre warunki do życia.
    Nawet w to lato, które było bardzo deszczowe, a dla mnie szczególnie
    uciążliwe, bo wtedy wystartowałem z budową. Aż dziwne, że jeszcze nie piszę
    z Tworek czy innej Drewnicy :)

> [...]
    > a można przywieść nawet żwir bo to chodzi o rozluznienie spoistości Twojej

    Tak, trawnik, a po bokach jakieś drzewa, żywopłot.

    Trawa urośnie na takim żwirze wymieszanym z gliną? Nie będzie się wpadać
    obcasem w glinę? Wolę jednak chyba dać trochę humusu, czarnoziemu aby nie
    było grząsko. Fakt, że na ziemi się kompletnie nie znam :)

> [...]
    >
    > Ja gline którą masz wykorzystałbym na usypanie skarpy
    > i zrobić z niej najpiękniejszą część ogrodu.

    Mam malutką działkę. Nie da rady zrobić skarpy, szkoda miejsca. Aczkolwiek
    przyznaję, że to ciekawy pomysł.

  • 8. Data: 2012-02-08 17:48:18
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Zajebiesz się. U mnie tez jest glina i wiem co to za kurestwo :)
    >
    > Jedyne co możesz sensownego zrobić to przeżałować kasę i wynająć
    > ładowarkokoparkę.

    Na początku faktycznie myślałem aby to szpadlem i taczką rozplantować. Ale
    jednak porzuciłem ten pomysł, będę miał pilniejsze prace od wiosny na
    budowie. Odżałuję kilkaset złotych na koparkę.

  • 9. Data: 2012-02-08 17:48:49
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Marek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Tak potwierdzam - tylko ladowarka. Przerabialem cos takiego w grudniu.
    > Na glinie rozplantowlaismy nawieziony czarnoziem. Od wiosny przygotowania
    > dla trawnika.

    Jaka grubość warstwy czarnoziemu?

  • 10. Data: 2012-02-08 18:59:31
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2012-02-08 18:45, brunet.wp pisze:
> [...]
    > deszczowe, a dla mnie szczególnie uciążliwe, bo wtedy wystartowałem z
    > budową. Aż dziwne, że jeszcze nie piszę z Tworek czy innej Drewnicy :)
    Woda jak nie ma gdzie spłynąć to będzie zalegała na tej glinie
    a sąsiedzi mają względny spokój bo podnieśli teren i woda spływa do Ciebie.
    Jeśli podniesiesz i Ty to przy dłuższych opadach albo bardziej
    gwałtownych również i u nich. Jak nawieziesz wyżej to spłynie do nich
    ale musisz uważać na ewentualne donosy bo to nie jest tak,że można tak
    samowolnie podwyższać sobie poziom gruntu .

> [...]
    > obcasem w glinę? Wolę jednak chyba dać trochę humusu, czarnoziemu aby
    > nie było grząsko. Fakt, że na ziemi się kompletnie nie znam :)
    Ja z uprawy traw jem chleb więc trochę się na tym znam
    Trawnik założony na glebie spoistej nigdy nie będzie ładny
    będzie go wypalało słońce i wygniwał gdy zacznie trochę bardziej padać
    Żwir wymieszany z gliną sprawia ,że nie jest już ona taka spoista
    i zasadniczo jest to najtańszy sposób rozluźnienia gleby
    ale oczywiście tego zwiru musi być odpowiednio dużo
    i pózniej trzeba go dokładnie rozmieszać agregatem lub glebogryzarką

    :)
    tu pisałem jaki rząd tego żwiru miałby być i w jakim stosunku go
    wymieszać z gliną .
    Piszesz ,ze glinę masz niżej pod około 40 cm warstwą humusu
    czyli takiej piaszczystej czarnej ziemi?
    Jeżeli tej gliny nie będzie więcej jak z 10cm
    to mogłbyś ją u siebie rozparcelować tzn rozłożyć wpierw z 5 cm
    i przerobic glebogryzarka ogrodniczą , dowieść następnie brakującej
    ziemi ogrodowej do wyrównania poziomów z sąsiadami i wymieszać go z
    pozostała gliną.

    > Mam malutką działkę. Nie da rady zrobić skarpy, szkoda miejsca.
    > Aczkolwiek przyznaję, że to ciekawy pomysł.
    :)
    Ja miałem do zagospodarowania całkiem spora hałdę
    dlatego moi wnukowie będą miały kilkudziesieciometrowej długości tor
    saneczkowy a ja mam piękny punkt widokowy na okolicę
    Mam tez mniejsze skarpy
    Tu taka jeszcze w budowie http://trawki.pl/images/dom/murek.JPG
    http://trawki.pl/images/dom/%9Cciezki2.JPG
    a tu już zarosnieta
    http://trawki.pl/image/traw/Pennisetum%20alopecuroid
    es%20Moudry%201b.JPG
    U mnie na dole rosną wyższe ale u Ciebie mogłby być ten zwykły trawniczek.
    W sieci znajdziesz dużo przykładów takich skarp
    Ogród w formie płaskiego trawniczka obrzeżonego rzędem thui wzdłuż
    ogrodzenia to żadna koncepcja.