  • 1. Data: 2011-05-11 12:48:33
    Temat: Styl Polski - a dom jednorodzinny
    Od: "tomek" <r...@f...bb>

    Witam

    Jak określić Styl Polski (narodowy) dla architektury domów
    jednorodzinnych?

    Od jakiegoś czasu przeglądam projekty domów i większość to jakieś
    "koszmarki" z mnóstwem udziwnień.
    Moje pytanie jest troche może przewrotne, ale chciałbym znac Waszą opinie na
    temat ciekawych i prostych projektów które mogą posłużyć jako inspiracja dla
    własnego domu.
    Jak pojade w góry to mam styl "zakopiański" dający się określić; Nie
    podrużuje zbyt wiele ale np w Irlandii da się zauważyć styl ich domów.

    Ja dom będe budował w okolicy Łodzi, i zewnetrznie chciałbym żeby miał :
    - 'styl polski'
    - pasował do większości domków w nowo powstającym osiedlu (niekoniecznie
    bardzo stylowych)
    - był prosty w realizacji

    będe wdzięczny za linki
    Pozdrawiam
    t.

  • 2. Data: 2011-05-11 13:15:16
    Temat: Re: Styl Polski - a dom jednorodzinny
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    tomek <r...@f...bb> napisał(a):

> [...]
    > - 'styl polski'
    > - pasował do większości domków w nowo powstającym osiedlu (niekoniecznie

    Nie ma czegoś takiego jak styl polski w budownictwie jednorodzinnym. 60 lat to
    za mało na wykształcenie i nazwanie jakiegos trendu. Dlatego tutaj taka
    kokofonia i buduje każdy chu.. na swój strój.

  • 3. Data: 2011-05-11 16:00:16
    Od: "HANA" <h...@g...pl>

    Użytkownik "tomek" <r...@f...bb> napisał w wiadomości
> [...]
    > - 'styl polski'
    > - pasował do większości domków w nowo powstającym osiedlu (niekoniecznie

    zapraszam do mnie
    wszystkie projekty sa traktowane jako propozycje i mozemy cos dopasowac
    technologia dowolna jesli chodzi o projekt
    wykonanie z mojej strony tylko w szkielecie

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 4. Data: 2011-05-11 18:04:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 11 Maj, 14:48, "tomek" <r...@f...bb> wrote:
> [...]
    > - 'styl polski'
    > - pasował do większości domków w nowo powstającym osiedlu (niekoniecznie

    Na moje oko styl polski to dom:
    -Prostokątny, zazwyczaj parterowy, ewentualnie z uzytkowym poddaszem.
    -Dłuższym bokiem skierowany na południe i mający na tym boku
    relatywnie duzo okien.
    -Dach spadzisty, wysoki, równoramienny, o proporcjach powiedzmy 10
    (podstawa) i 5 (wysokosc)
    -Z małym gankiem/wiatrolapem przy wejsciu (okolo 2x2m).
    -Podpiwniczony co najmniej pod jednym pomieszczeniem.
    -Bez udziwnien i gzymsów.
    -Delikatnie wystający dach (50-70cm) poza obrys scian.
    -Pomalowany na dowolny kolor. Lub pozostawiony bez tynku ale ceglany
    (czerwony).
    -Moze miec okiennice (dzis pewnie rolety).
    -Podworko czesciowo utwardzone z duza iloscia zieleni.
    -Plot "lekki" bez betonowych slupow "anty-tir-owych", drewniany lub
    metalowy.

    To tak z grubsza. Jezdze troche po kraju i widze jakie domy sa
    najpopularniejsze z tych starszych nie budowanych ani w PRL-u ani
    teraz.

    Te PRL-owskie to tradycyjne "kostki". Parter i pietro, prawie plaski
    dach cztero spadzisty. Dosyć duże i ekonomiczne (najblizsze proporcje
    do kuli). Wejscie na rogu i nad wejsciem balkon.

  • 5. Data: 2011-05-11 18:41:03
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Nie ma czegoś takiego jak styl polski w budownictwie jednorodzinnym. 60 lat to
    > za mało na wykształcenie i nazwanie jakiegos trendu.

    wg ciebie w Polsce buduje się domy od 60 lat?
    to studia na architekturze powinny trwać jeden semestr...
    wystarczy... :-)
    o stylu polskim można mówić na bazie tradycji, a ta składa się z
    tradycji poszczególnych regionów, druga sprawa to taka, ze inaczej
    rozwijała się architektura miejska inaczej wiejska, ta pierwsza, to
    raczej kamienice wielorodzinne, domy na przedmieściach , szczególnie
    te najbardziej stylowe wille z międzywojnia przypominają niektórym
    prlowskie kostki, choć to zupełnie inna bajka, ale tu już mówić można
    o stylu, a styl wiejski... dworki, dworki... i czworaki...:-)

    > Dlatego tutaj taka
    > kokofonia i buduje każdy chu.. na swój strój.

    raczej kogutkofonia, a z tym swoim strojem to masz rację i jesteś
    najlepszym przykładem na m.in tej grupie...

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2011-05-12 07:16:00
    Od: mk <d...@t...pl>

    s_13 pisze:
    > wg ciebie w Polsce buduje się domy od 60 lat?
    Racja, ale ja bez wiedzy naukowej rzekłbym może nie o stylu polskim, a
    regionalnym.
    Budowałem dom z rodziny Jura, które to były architektonicznie wpasowane
    w styl budownictwa regionalnego, miało to tez akceptację bodajże Centrum
    Jurajskich Parków Krajobrazowych.
    Pdr. M

  • 7. Data: 2011-05-12 08:12:25
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 11 May 2011 11:04:16 -0700 (PDT), ptoki napisał(a):

    > On 11 Maj, 14:48, "tomek" <r...@f...bb> wrote:
    (...)

    Zapomniales o ukladzie pomieszczen: z sieni przejscie do kuchni
    umieszczonej blisko srodka dlugiej osi domu. Do kuchni przylega sloneczna
    jadalnia z wyjsciem do ogrodu. Za kuchnia w skrzydle znajduja sie
    pomieszczenia gospodarcze, lazienka itp. Od jadalni w strone drugiego
    skrzydla czesc dzienno-wypoczynkowa. Sypialnie na poddaszu.

    O ile wiem, ten uklad nawiazuje do stylu polskich dworkow, a te z kolei do
    tradycyjnych, bogatych domow wiejskich.

    --
    Maciek

  • 8. Data: 2011-05-12 11:59:37
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 12 Maj, 10:12, Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > skrzydla czesc dzienno-wypoczynkowa. Sypialnie na poddaszu.
    >
    > O ile wiem, ten uklad nawiazuje do stylu polskich dworkow, a te z kolei do

    Nie zapomnialem, umyslnie zignorowalem bo dzis sa troche inne potrzeby
    niz dawniej. Ale zgadza sie ze taki uklad jest dosyc dobry dla domow
    wiejskich czyli takich gdzie sie robi cos wiecej niz tylko spi, je i
    oglada tv.

  • 9. Data: 2011-05-12 17:52:21
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-05-12 10:12, Maciek pisze:

> [...]
    > skrzydla czesc dzienno-wypoczynkowa. Sypialnie na poddaszu.
    >
    > O ile wiem, ten uklad nawiazuje do stylu polskich dworkow, a te z kolei do

    Chałupy wiejskie to raczej nie miały sypialni na poddaszu. Zwłaszcza,
    jeśli były to kurne chaty.

    A układy były różne
    http://zabytkowo.blox.pl/html/1310721,262146,21.html
    ?544555

    M.

  • 10. Data: 2011-05-13 14:08:21
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    Waszą opinie na
    > temat ciekawych i prostych projektów które mogą posłużyć jako inspiracja
    > dla własnego domu.

    Nie masz innych problemów?

    Dom ma być:

    1) użytkowy